Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

31 May 2012

Sungguh saya tak kuat

Assalamualaikum dan salam sejahtera 

saya tak kuat tapi kena jadi kuat demi nak tengok senyuman dan kebahagiaan dibibir dan wajah mama papa saya. pernah satu saat saya lelah berulang ziarah adik saya kat PLKN Balik Pulau saya gagahkan jugak panjat segala bukit tue dengan Nurul Iman saya demi tak nak mama papa saya susah hati fikirkan adik saya kelaparan dan susah kat sana. sungguh saya tak kuat tapi bila dengar suara layu dan berharap mama papa saya jadi kuat.

saya tak kuat menerima cacian, hinaan, makian dan tohmahan mereka dulu, sungguh sampai satu tahap saya rasa nak balas apa yang mereka buat. tapi saya kena kuat sabarkan hati. api lawannya bukan minyak. saya nak buktikan pada mereka, tiap apa yang mereka kata tak jadi kudis pada saya. akhirnya mereka sendiri sakit hati. Allah tue kan Maha Kuasa (teringat kt suara Pakcik Imam, ehh tetiba) :p

saya tak kuat berdepan dengan darah daging sendiri yang lantang menyindir kami sekeluarga. saya tak kuat tengok mama saya menangis. saya nak bangun marahkan mereka. tapi saya kena kuat bersabar, mereka darah daging saya dan saya lebih cintakan redha Allah berbanding kepuasan hati sendiri. saya buat seperti tak ada apa-apa walau hati saya menangis. saya jadi kuat depan mama dan adik badik saya sebab saya tak nak mereka terus hanyut mendengar bisikan syaitan. Allah murka pada mereka yang memutuskan persaudaraan. saya tak nak Allah murka pada kesayangan saya.

saya tak kuat untuk bangun memaut along benyah kakak dan adik saya bila mereka berdepan masalah. tapi saya tau saya kena kuat demi mereka. mereka kesayangan saya. jika saya turut sama hanyut dengan keperitan mereka siapa pulak nak bantu mereka untuk bangun? saya tak harapkan sesiapa hanya pada Allah dan diri saya sendiri. biarlah saya jatuh tersungkur dibelakang asalkan saya tahu mereka dah mampu bangun berlari sambil tersenyum.

sungguh saya tak kuat. tapi saya tau saya ada Allah yang memijamkan kekuatannya untuk saya. saya tau Dia ada. kerana itu saya kuat. Allah tak pernah zalim pada hambaNya cuma kita je selalu lupa kat Dia =.=' 
awak kalau awak rasa awak tak kuat, awak bergantung la pada Dia kat atas. mohon Dia pinjamkan untuk awak insyaAllah nanti mesti awak rasa awak lebih kuat dari mereka yang pecah rekod tarik lori tue, percayalah awak. tapi kan awak jangan pulak nanti bila awak dan berjaya bangun awak lupa pada Dia. nanti Dia tarik nikmat baru padan muka awak..hihihi.. 

apa yang ada pada saya pinjaman dari Dia, saya bersyukur bukan niat saya dan membangga diri cuma saya mendoakan kekuatan yang ada pada saya dapat mengalir pada awak jugak, Amin ;)


30 May 2012

Murabbi Cinta #8 : Pilihan Keluarga

Assalamualaikum dan salam sejahtera


kadang bila pilihan sendiri tak diretui parents sakit kepala jugak kan? lepas tue parents mintak kita terima pilihan diorang.. adoiii pening, nak bangkang kang jadi anak derhaka, x pasal je tergelincir dari syurga sebab melawan kata parents..

ehhh kejap awak, jangan la serabut lagi.. Islam memang menyuruh kita taat pada perintah kedua ibu bapa. wajib lagi tue hukumnya selagi tak bertentangan dengan syarak. tapi islam jugak bagi hak pada bakal mempelai pilih pasangan hidup mereka sendiri. ingat! islam tak memberatkan umatNya.tenang lah dulu. kalau awak dah ada calon sendiri cuba bandingkan calon parents dan calon awak mana yang lebih baik. 

siapa keturunannya, yang mana lebih menjurus pada agama. paras rupanya yang menjadi sejuk mata awak memandang, tak sejuk mata orang lain pun xpe asalkan dimata Allah dan awak dialah yang paling cantik dan sempurna. hartanya pulak kemana perginya, zakat ditunai atau tidak, yang kurang dibantu atau tak. dan paling utama agamanya, bukan ustaz ustazah xpe asalkan solat 5 waktu tak tinggal, hubungan dengan Allah dipelihara, hubungan dengan ibu bapa dijaga, ingat awak, kalau hubungan dengan Allah dia jaga insyaAllah yang lain-lain pun akan dia jaga dengan baik. kat situlah indahnya orang yang beragama.

jadi janganlah terus nak melenting dan muka cekodok basi kalau parents suruh pilih calon pilihan diorang. bila awak dah buat perbandingan ikut 4 ciri yang islam tetapkan awak jangan lupa mintak bantuan dari Allah. janganlah pulak belakangkan Dia.. pilihan Dia adalah pilihan yang paling tepat dan terbaik untuk awak... ;) 

29 May 2012

Cerpen :: Dendam Cinta


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hanya keluhan berat yang mampu dilepaskan. Dalam renungan Firdaus pada gadis kesayangannya. Dalam diam lidah membisik kalimah Allah mengawal gelodak hati yang mula dibisik hasutan syaitan. Menyayangi bukan bererti memiliki. Dia akur.

“maafkan saya awak” suara kesayangan menampar lembut cuping telinganya. Dia bangga dengan ketaatan Syukriyah. Patuh pada kehendak keluarga, mengorbankan keinginan sendiri.

“saya mendoakan yang terbaik untuk awak. Kalau perlukan pertolongan jangan segan nak minta pada saya” Syukriyah memejam matanya rapat-rapat. Doanya biarlah ini hanya mimpi. Keluhan halus dilepaskan ada air jernih yang mula menitik dalam rintik hujan yang mulai turun.

*****
Sudah setahun ikatan perkahwinan yang diatur keluarga berjalan menyelusuri kebahagiaan. Syukriyah bersyukur suaminya mampu menerima dirinya walaupun mereka berkahwin tanpa ikatan cinta. Dia cuba menjadi isteri yang baik, kerana dia tahu syurga isteri dibawah tapak kaki suami.

Panas yang dijangka sampaikan ke petang rupanya hujan ditengahari, semuanya berubah bilamana suaminya mula menunjukkan dirinya yang sebenar. Segalanya bermula lewat petang itu.

“awak tau kan saya nikahi awak tanpa perasaan cinta? Saya terpaksa ajar hati saya lupakan kekasih saya semata menerima pujukan keluarga saya. Saya dah cuba cintakan awak Cuma satu yang saya minta. Izinkan saya berkahwin satu lagi. Saya tak boleh lupakan dia” Syukriyah terpanar. Suaminya meminta izin berpoligami saat usia perkahwinan mereka baru setahun.

Sejak dari itu rumah tangga mereka bergolak. Naim sering pulang lewat malam. Bila ditunggu pulangnya hanya herdikan yang diterima. Bila dia tertidur keletihan tamparan yang dihadiahkan  atas alasan dia tidak tahu menghormati suami.

Dia letih. Naim menunjukkan tanda protes bila dia meletakkan syarat menyuruh Naim sendiri berbincang dengan keluarga mereka.

“poligami tue Sunah Nabi! Awak tak mahu payung emas ke kat sana nanti!” hanya itulah yang sering diulang tayang dihadapannya bila Naim tetap berkeras mahu hajat hatinya dipenuhi. Dia bosan.

“setia juga Sunah Nabi. Rasulullah setia pada Siti Khadijah walau usianya jauh berbeza. Rasulullah tak pernah berkahwin lain semasa hayat Khadijah. Rasulullah sendiri tak pernah membelakangkan isteri-isteri yang lain bila baginda nak berpoligami. Dan awak sendiri tahu yang Rasulullah berpoligami bukan kerana turutkan rasa hati bukan kerana cintanya sendiri. Lihat saja dengan siapa baginda menikahi..” belum sempat kata-kata dihabiskan terasa perit pipinya ditampar. Terasa berpinar dunianya sebentar.

Naim seperti kerasukan. Rambut Syukriyah ditarik dan dicengkam dengan kuat, jeritan sakit isteri yang mula disayangi langsung tak diendahkan. Rayuan Syukriyah minta dilepaskan dirasakan seperti mencabar jiwa lelakinya. Akhirnya dia tersedar apabila azan maghrib dari surau berdekatan sayup kedengaran. Pantas isterinya dilepaskan dia segera keluar dari rumah.

Peluh dingin mula memercik keluar dari dahi. Puas didail talian rakan sepejabatnya namun hanya telefonis yang menjawab panggilan. Mahu menjerit meminta tolong pada jiran baru dia teringat jirannya pulang ke kampung usai subuh tadi. Firdaus!! Walaupun berat nama itu disebut namun dia tidak punya pilihan. Darah makin banyak mengalir keluar, dia sakit.

“awak tolong saya” Firdaus kaget. Perasaan kurang enak mula menerpa dalam diri. Syukriyah! Kenapa dengan dia. Tak sempat suara melontar persoalan hanya bunyi talian terputus kedengaran. Firdaus segera mencapai kunci keretanya.


*****
Pintu pagar yang terbuka luas menjentik perasaan Firdaus. Dia tahu ada sesuatu yang tidak elok terjadi. Segera enjin dimatikan. Salam yang diberi tidak bersambut kaki dipaksa melangkah menghampiri pintu utama. Terasa mahu pitam saat matanya mula hinggap pada tubuh kecil Syukriyah yang terdampar diatas lantai. Darah pekat membanjiri tubuh kecil itu. Segera dia menolak daun pintu utama.

“Ya Allah! Riya kenapa nie?” segera tubuh Syukriyah didukung, helaan nafas wanita itu terlalu lemah. Hati membisik memohon ampunan Ilahi, menyentuh bukan mahramnya Dia terpaksa jika tidak dikhuati nyawa wanita itu menjadi galang gantinya.

Mujur Firdaus cepat datang menyelamatkan Syukriyah. Syukriyah kehilangan darah yang banyak dan lagi menyedihkan anak yang baru dua bulan dikandungnya juga gugur. Firdaus keliru apa yang terjadi. Kata doctor Syukriyah seperti dicederakan. Siapa pula yang mencederakannya. Tak mungkin Naim kerana dia tahu Naim sayangkan isterinya.

Lembut wajah Syukriyah dalam lena menjentik tangkai hati Firdaus. Benar dulu wanita itu pernah menjadi kesayangannya namun kini dia hanya menyayanginya sebagai seorang sahabat. Dalam dia tidak sedar ada hati yang terluka melihat adegan itu. Ada dendam yang mula menyulam.

*****
Kaki yang menggeletar terpaksa digagahkan juga. Dia tahu dia salah. Banyak dosanya pada isteri yang dinikahi. Besar dosanya pada Ilahi kerana gagal membawa amanah yang disandangkan pada bahunya. Dia puncanya dan dia harus menjernihkan keadaan kembali.

Keadaan rumah yang gelap membuatkan fikirannya cemas. Apa sudah jadi pada isterinya. Tak pernah Syukriyah bergelap seperti ini. suis lampu utama dihidupkan saat kaki mula melangkah masuk kediaman mereka. Dia terpanar. Bau hanyir darah menyerbu rongga hidung. Puas dicari Syukriyah merata namun langsung tak kelihatan. Dia benar-benar cemas.

“Riya maafkan abang” deringan telefon mematikan persoalan yang berlegar dimindanya. Pihak hospital baru saja telefon memaklumkan perihal isterinya. Wajahnya diraup, air mata dibiarkan turun. Dia menyesal. Kunci kereta dicapai dia harus segera ke hospital.

*****
Dia kenal lelaki itu. Perasaan cemburu mula mengasak menyucuk warasnya hati. Segera dia beristighfar, tak mahu ulangi kesalahan yang sama. Bahu lelaki itu disentuh.

“bro maafkan aku, aku terpaksa bawa Riya ke sini. Dia lemah sangat masa aku sampai tadi. Aku tak tau apa yang jadi. Maafkan aku terpaksa sentuh isteri kau” cepat Firdaus menjelaskan keadaan sebenar dia tak mahu Naim salah faham kebaikan yang dia hulur. Senyuman yang dilempar Naim melegakan hatinya.

“aku yang kena berterima kasih dekat kau sebab tolong bawa isteri aku kesini” hatinya sebak melihat insan yang mula disayangi terlantar lesu dikatil. Dia menyesal lebih menyesal bila doctor memaklumkan isterinya keguguran.

Firdaus menepuk lembut bahu Naim. Segera dia beredar memberi ruang untuk Naim dan Syukriyah. Walau apa pun yang terjadi diluar batas pemikirannya hanya doa yang mampu diiringi. Dia sayangkan mereka.

“maafkan abang Riya, maafkan abang” bersungguh Naim memohon maaf dari isterinya. Jemari isterinya dibawa ke bibir. Sungguh dia menyesal mengabaikan perasaan isterinya.

“awak” segera wajahnya diangkat. Senyuman dari bibir pucat isterinya lebih membuatkan dia sebak. Syukriyah terlalu baik. Dia makin dihimpat rasa bersalah.

“maafkan abang. Abang..” belum sempat dia meneruskan ayat pantas jemari Syukriyah menghalang.

“awak tak salah, tak ada sape yang salah. Cuma jadi kesalahan kalau awak ulang kesilapan yang sama” walau payah Syukriyah gagahkan jua menyambung kata. Tak sanggup dia mendengar kata maaf dari suaminya lagi. Baginya kekesalan yang terlukis diwajah suaminya sudah cukup membuat dia tahu yang suaminya ikhlas.

*****
Perlahan Atia memasukkan ubat tidur dalam jarum. Niatnya ingin memberi lena yang panjang buat wanita yang dia benci. Kerana wanita itu cintanya ditolak, Firdaus tegar menolaknya demi perasaan cinta dan kasih untuk wanita itu. Syukriyah! Dia benci wanita itu, Firdaus sendiri pernah berterus terang dengan dia.

Tray ubat ditolak dengan berhati-hati, gelodak jantung yang tidak sekata cuba dikawal. Terasa peluh dingin merembes keluar dari dahi. Dari jauh dia Nampak Syukriyah tekun membaca buku. La Tahzan Buat Muslimah. Sempat dia membaca tajuk buku yang dibelek Syukriyah.

“kenapa saya tengok awak senyum dari tadi” Atia pelik melihat senyuman tak lekang dari bibir Syukriyah dari tadi. Hatinya tiba-tiba tertarik untuk bertanya.

“Ya Allah! Maaf saya tak perasan awak datang” terjatuh buku dari tangannya akibat terkejut akan kehadiran Atia yang tiba-tiba.

La Tahzan sekiranya cintamu ditolak. Sempat dia membaca tajuk dari mukasurat yang terdedah. Segera dicapainya.

‘boleh jadi kamu menyukai sesuatu tapi ia buruk untukmu. Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal itulah yang terbaik untukmu. Allah Maha Mengetahui sedangkan kamu tidak’ Atia tergamam. Jarinya bergetar. Terasa bagai ada sesuatu yang meresap dalam hatinya saat terpandang secebis ayat Quran yang sempat dibaca. Dia terjerit saat jari Syukriyah menyentuh lembut tangannya.

“maaf. Awak Nampak pucat tiba-tiba, awak okey?” segera dia menyusun langkah meninggalkan Syukriyah. Jarum suntik kemas disimpan dalam poket pakaian seragamnya. Dia berlari masuk kedalam bilik air. Tangisan dilepaskan.

Terasa diri teramat kotor kerana membiarkan hati dan akal dikuasai hasutan syaitan. Terus dihayun kakinya menuju surau, dia berdosa. Makin cepat hayunan kakinya saat terdengar suara Firdaus.

*****
Deruman motor Yamaha Fz150 mematikan lamunan Syukriyah. Laju kakinya melangkah turun ke bawah. Senyuman terukir dibibir, suaminya lewat pulang hari ini. ada mesyuarat yang habis lewat katanya.

Terus tangan kasar suaminya disalam, beg kerja lelaki itu berkalih tangan. Terpamer keletihan diwajah Naim. Dibiarkan saja langkah kaki suaminya ke atas. Terasa dingin layanan suaminya malam ini. Naim keletihan. Tiada senyuman seperti selalu, tiada ciuman yang hinggap dipipi seperti kebiasaan. Cuba dipujuk rasa hati agar tidak terus layu dihasut syaitan.

“abang bangun mandi solat dulu, lepas tue abang tidur ye” Syukriyah gelisah sudah 30 minit suaminya tertidur dikatil mereka.

“erm abang bangun la ni” Naim masih begitu, mata masih terpejam rapat. Dia benar-benar letih. Mesyuarat yang panjang namun tiada kata putus yang dicapai. Dia penat.

“abang bangun la sekarang, dah lewat sangat ni abang belum solat kan?” Syukriyah terus berusaha memujuk. Jam didinding dijeling. Jarum menunjukkan 11.45 minit malam. Suaminya juga sudah berpesan agar mengingatkan solatnya yang belum ditunai.

“kan abang cakap abang bangun!” jeritan Naim mengejutkan Syukriyah. Dia terpanar, salahkah dia kiranya mengingatkan kewajipan suaminya. Suaranya mati dihujung bibir. Hanya ekor mata mengiringi Naim memasuki kamar mandi mereka. Ada cecair panas yang lahir dihujung kelopak matanya. Segera dia menarik selimut menahan gelodak hati. Dia trauma.

Isteri yang terbaring dikatil dipandang sayu. Dia tahu dia bersalah. Tak patut dia melampiaskan amarah ditempat kerja pada isterinya. Dia mengeluh, kecewa dengan sikap baran sendiri. Pipi mulus isterinya dibelai.

“sayang, abang minta maaf. Abang tak sengaja tadi” dia tahu isterinya belum tidur. Segera tubuh isterinya ditolak membelakangi dirinya. Perlahan juga tubuh wanita itu dipeluk dari belakang. Dibiarkan sahaja isterinya menangis. Mungkin dengan cara itu boleh membuang segala perasaan sedih dalam diri isterinya.

Makin erat pelukan pada buah hatinya saat esakkan kecil kedengaran, hatinya makin dihurung rasa bersalah. Pipi kekasih hatinya dikucup lama.

“abang betul-betul minta maaf, abang sayangkan Riya, abang tak sengaja tadi, abang letih sangat. Maafkan abang ye” perlahan dia memujuk di hujung telinga Syukriyah. Sungguh dia beku dalam memujuk.

“dah la jangan la minta maaf lagi, saya yang salah sebab terasa hati tak tentu pasal” segera tubuh suaminya dipeluk, tangisan pecah didada sasa lelaki itu. Belaian lembut dirambut membuat dia tenang. Dia tahu suaminya tak sengaja. Kemas pelukan suaminya. Dinginnya malam membuat mereka hanyut dengan selautan rasa kasih dan cinta.

*****
Firdaus masih begitu. Dia lebih selesa bersendiri buat masa ini. bukan dia menolak pernikahan namun dia mahu menebalkan ilmu didada dahulu. Biarlah segalanya datang sendiri, dia percaya pada takdir Allah. Jika jodohnya sudah tiba nanti pasti hatinya juga bisa menerima.

Atia malu dengan tindakan yang cuba dibuat dahulu, mujurlah dia cepat tersedar jika tidak pasti dia dihantui rasa berdosa seumur hidup. Sekarang masanya banyak dihabiskan dimajlis-majlis ilmu. Hatinya makin tenang, jiwanya tidak gelisah seperti dulu. Dia bahagia.

“Eh maafkan saya cik” Atia tergamam. Firdaus juga. Dia kaget melihat penampilan gadis itu. Berbeza sungguh. Tudung labuh dan auratnya ditutup kemas. Hatinya dijentik perasaan halus. Yang pasti perasaan yang indah. Keduanya berbalas senyuman..

TAMAT

dah dekat 3 minggu cerpen nie terperuk dalam draft. tak ada jiwa nak selesaikan sebenarnya. huhu.. kritiklah saya terima :) *jeling2 budak sorang yang dah ada 84 cerpen tue* hihihihi :p

27 May 2012

Murabbi Cinta #8 : Rahsia Hati

Assalamualaikum dan salam sejahtera

selalunya kan kalau saya terserempak dengan mereka-mereka yang rajin meluahkan rasa hati *yang belum bernikah* kat pesbuk, kalau saya dah agak meluat tue saya remove jer *kejam kan* hihihi... yela saya nak elakkan mulut dari termengata, saya kan manusia biasa yang tetap ada perasaan meluat semua tue..huhu..

awak semua.. saya tau awak semua tengah bahagia. saya faham macam mana gembiranya bila diri disayangi dan dikasihi. betul saya faham tak tipu. tapi kan awak saya nak nasihat sikit boleh tak? harap awak tak marah saya ye.. 

sebelum awak menjadi yang halal untuk dia tak perlu la publish semua kasih sayang awak dengan dia tue kat pesbuk. apa kata itu semua menjadi rahsia antara awak dengan dia jer. atau apa kata awak buat satu buku rahsia hati awak dan dia, nanti bila dah kahwin awak boleh duduk deting dengan dia sambil baca buku tue balik.. haaa kan sweet tue. kalau awak post kat pesbuk nanti susah awak nak scroll cari semua tue balik.. hihi..

sebab kan awak saya suruh rahsiakan tue, jodoh kan rahsia Allah. sedangkan Allah pun rahsiakan dari kita ini kita pulak nak pergi bocorkan kat semua orang. kenapa kena rahsiakan? yela mana tau nanti jodoh untuk awak lebih baik dari dia, kan jenuh awak nak scroll padam satu satu post tue, sebab time tue mesti awak nak delete segala bukti antara awak dan dia kan.. kalau awak buat buku tue, awak cuma perlu bakar je sampai jadi debu dah terhapus bahan bukti kenangan tue kan. 

lagi pun kan awak simpan rahsia hati antara awak dan dia sangat manis untuk dikenang lepas nikah nanti. mesti pasangan awak rasa sangat istimewa sebab hanya dia dan Allah je yang boleh tau rahsia hati awak tue. cinta lepas halal memang sangat manis awak, lebih manis dari madu, jom awak kita sama-sama rahsia kan rasa hati kita ;)



**terima kasih Pakcik Imam sebab sama-sama ingatkan saya untuk rahsiakan hal kita sebelum masanya :)  

Murabbi Cinta #7 : UAI

Assalamualaikum dan salam sejahtera


Allahuakbar!! sebak dan terharu hati saya tengok gambar kat atas nie. saya dapat gambar nie dari official pesbuk Ustaz Azhar Idrus. lagi gambar kat sini..

salah seorang pendakwah yang saya hormati. setiap jawapan dia tak meleret dan senang untuk anak muda macam saya dan yang lain faham. cara dia mendekati pun tersangat lah menyentuh hati. kalau dia antara calon pemimpin negara, saya tak segan silu pangkah nama dia. 


kalau ada yang tanya best ke buku dia nie, jawapan saya "beli lah, tak sia-sia pelaburan yang awak laburkan tue" 

*maaf bukan entry politik, cuma saya mengangumi dakwah yang dia sampaikan. semoga tiap jalannya diberkhati Ilahi dan dipermudahkan.. Amin 
 

24 May 2012

Sabo jela

Assalamalaikum dan salam sejahtera


Sedang dlm perjalanan pulang ke kampung.. hari nie saya tinggalkan Nurul Iman dan gunakan perkhidmatan Mara.. selalunya Mara x pernah masuk SP atau mana2 station.. tapi hari nie lain pulak yg jadi..


Dah la tetiba badan saya jadi x center nak mintah semua ada.. jgn kata demam balik sudah..


Rasa macam nak turun penang je nie.. sebab tue mama marah kalau saya tak bawak Nurul Iman balik.. sabo jela...


Published with Blogger-droid v2.0.4

Monolog Syakira Yaakub #2

Assalamualaikum dan salam sejahtera

tersepit dipertengahan jalan. yang kanan jalan menuju kebahagiaan, yang kiri jalan menuju kegembiraan. ye saya tersepit antara dua. yang kanan saya sayang, yang kiri pun saya sayang. tapi bila kanan dan kiri mula bergerak menjauhi, saya yang tersepit nk kena pilih siapa.  saya tak suka memilih sebab saya tamak nak keduanya sekali.

akhirnya saya cuma boleh diam dan tengok je. saya tak mahu jadi lalang. tak mahu jadi tepung talam(talam dua muka). tak mahu disalah fahamkan andai pape buruk jadi nanti. moga saya tidak disalah erti.. moga ada kejernihan antara mereka juga nanti, moga Allah perkenankan doa saya.. Amin....

Alhamdulilah saya dah dapat rumah baru. terima kasih pada yang sudi membantu dan mendoakan untuk saya dan kawan-kawan. moga yang baru nie lebih baik dari dulu. Amin. terima kasih ye awak semua :)

23 May 2012

Saya Bersahabat Memang Begini

Assalamualaikum dan salam sejahtera

kalau dulu sedikit sebanyak saya mengharap setiap kebaikan saya pada sahabat dibalas. contohnya bila saya ingat besday dia jugak kena ingat besday saya. tapi saya tertanya sendiri tak ikhlas ke saya sebab mengharapkan balasan pada setiap kebaikan saya? Alhamdulilah akhirnya saya sedar khilaf saya. sedangkan setiap kebaikan dari Allah saya tak mampu nak balas inikan pula saya mengharap balasan dari sahabat saya yang lain. oh hinanya diri =.='

salah satu yang saya belajar dari Pakcik Imam. hadir saat kawan kawan memerlukan, pinjamkan bahu saat mereka perlu tempat bersandar, lap kan air mata saat mereka bersedih, pendek kata ada dengan mereka saat mereka memerlukan seseorang untuk meluahkan rasa hiba. cuma satu, mula pergi saat mereka tak perlukan diri lagi, saat mereka sudah kuat menempuh hari, saat senyuman mula terukir dibibir dan wajah mereka.

saya ikut apa yang dia kata dan buat. Alhamdulilah hidup saya tenang dan sangat gembira sekarang. saya gembira bila tengok sahabat saya sudah boleh bergelak tawa kembali, saya sangat gembira. kegembiraan mereka adalah hadiah buat saya. sungguh ini nikmat yang Allah sembunyikan bila kita benar-benar ikhlas memberi tanpa mengharap.

saya memang suka nak ada dengan mereka yang ada masalah sebab saya nak mereka tau yang walau satu dunia menolak mereka. saya dan Allah masih bersama mereka. Iffah selalu kata yang saya memang suka sibuk fikir masalah orang lain. hihihi saya pun baru perasan lepas dia kata tue. mungkin sebab saya selalu fikir yang saya tak ada masalah sebab tue saya tolong fikir untuk orang lain. 

saat saya lahir ke dunia satu dunia tersenyum gembira menyambut kedatangan saya sedangkan saya menangis. saat saya kembali ke rahmatullah biarlah saya tersenyum indah, cuma satu jangan terlalu bersedih dengan pemergian saya sebab saya mahu saya dan awak semua sama-sama berjalan menuju Jannah. insyaAllah.. itu kata-kata dari Pakcik Imam dan saya. tolong pegang amanah dari kami :)

  

22 May 2012

Poem : Mengayat vs Mereject

Assalamualaikum dan salam sejahtera


nak bukak Hrmis buat kerja tak boleh. kira nak hang je. erm closed window kita bukak Fb! bukak belog! hoyehh sape suruh tak bagi buat kan kihkihkih :p

dari semalam lagi berpantun dengan Iffah. sampai komen dengan orang lain pun saya tibai pantun jugak =.=' demi nak meneutralkan lidah dan otak saya buat poem lah pulak.. hihihi

selalu je saya dengar/baca poem mengayat, rini saya cuba nak buat poem mengayat dan mereject (sukati je nak mixed kan bahasa). mana tau ada sesape yang nak tolak cinta yang datang. nak tolang terang takut dia tersentap. tolak dalam bunga-bunga mana tau dia boleh terima. 

kau umpama matahari yang menerangi ku dikala siang
malamnya pula kau umpama bulan yang terang bercahaya menerangi malam
hadirmu seperti bayu yang lembut menampar pipi membuat aku terbuai dek dinginnya dirimu
kadang kau seperti rintik hujan yang turun membasahi diri saat bahang mula menyelimuti

Jika saya umpama matahari takut nanti awak lesu dalam kepanasan
jika saya seperti bulan khuatiri nanti awak tersesat dalam kepekatan malam
Jika saya umpama bayu takut nanti awak ditelan ributnya taufan
Jika saya seperti rintiknya hujan khuatiri nanti awak lemas ditelan banjir yang mendatang..

p/s : rini bukan 28/9 tapi rasa macam besday saya pulak bila ada yg mendoakan untuk saya sekali.. hihihi.. terima kasih ye awak semua ;) 

Untuk Nadzri

Assalamualaikum dan salam sejahtera



22 Mei hari selasa
Bangun pagi gosok mata
Nadzri selamat panjang usia
Moga Allah beri rahmat sentiasa

Selamat Ulang Tahun Kelahiran Nadzri. doa saya moga tiap denyut nadi dan nafas mendapat keberkhatan dari Ilahi. moga dipermudahkan segala urusan yang dikehendaki. dipanjangkan usia agar terus kuat mencari cinta dan redha Dia Yang Maha Menguasai. agar suatu masa nanti ditempatkan bersama para solehin di Firdausi. dan semoga terus kuat memberi senyuman pada insan-insan disisi. Amin

 

20 May 2012

Monolog Hati Syakira Yaakub

Assalamualaikum semua

ada banyak persoalan yang berlegar dalam pala otak saya nie..

boleh tak, nak pakai purdah time walimah nanti semata tak nak kena mekap?

kalau kena mekap jugak mesti penat mak andam tue nak melayan saya yang tak nak dia alter kening, tak nak pakai bulu mata palsu, tak nak mekap tebal.

kalau ada sesi bergambar lepas akad saya tak nak suami saya cium dahi atau cium mana-mana bahagian kt muka saya nie nanti. ehh gambargrapher saya kata boleh cuma nanti ingatkan dia.. Alhamdulilah sayang gambargrapher saya ketat-ketat..hihihi.. awak semua yang datang nanti jangan minta pose macam tue tau saya nangis nanti!!!

lagi satu, boleh tak saya nak minta awak semua doa semoga urusan saya dan Pakcik Imam dipermudahkan? boleh? terima kasih, saya tau awak semua baik hati, semoga Allah melimpahkan kasih sayangNya buat awak semua ;)

let me introduce my Pakcik Imam,,,,

tadaaaaaaaaaaaaa


kena tipu!! werksssss :p hihihihi
maafkan tapi gambar nie ada sentimental value antara saya dan dia sebab tue saya kenalkan dia pada awak semua dengan gambar nie ;)

Sayang perlu dilafaz? versi Kiera Sakura

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Iffah tanya perlu ke ungkapkan sayang?dan ada moral of the story dalam entry dia tue.. "..Akhirnya mereka tak jadi bercerai sebab si suami mengaku yang.." sambungan dekat sini...


bagi pandangan saya tetap saya pilih jawapan ya dan tidak. Tidak bagi yang belum ada ikatan sah kerana nak menjaga hati dari dihasut bisikan syaitan. menjaga kesucian perasaan, kesucian cinta seperti pecinta senyap Saidina Ali dan Saidatina Fatimah. keduanya memilih mendiamkan rahsia hati kerana lebih memilih redha Allah. memilih mencintai Allah lebih dari dunia. tapi kerana mereka menjaga hubungan dengan Allah, Allah pelihara cinta suci mereka dari tercemar. akhirnya Allah satukan mereka dengan ikatan suci yang dipanggil pernikahan. indah kan bercinta sesudah halal.

sungguh saya dan awak semua bukanlah manusia yang lahir di zaman Rasulullah. tapi tak mustahil untuk kita jaga kemanisan cinta tue dari tercemar dan tidak melafazkan didepan orang yang kita sayang. kalau benar sayang, mohonlah pada Allah minta dipermudahkan urusan, bawalah keluarga awak berjumpa keluarga si dia, mintalah restu kedua orang tua, peliharalah keindahan cinta sebelum ikatan terbina. memang payah nak memelihara tapi tak mustahil untuk mencuba*nasihat untuk saya juga*

Perlu melafazkan macam contoh kat atas tue la lafazkan sayang dan cinta didepan Allah, didepan Keluarga. dan perlu lafazkan sayang dalam hubungan suami isteri. benar, awak memilih dia itu jer dah jadi bukti yang awak sayangkan dia. tapi lebih indah lebih manis kalau setiap hari awak baja ikatan itu dengan perkataan sayang cinta atau perkataan yang romantik. bukan kah berkasih sayang dengan pasangan dikira ibadah. pandang mata je pun dah dapat pahala. bukan minta awak dukung dia tiap hari *sekali sekala apa salahnya kan* hihihi..

tapi orang kata kalau sayang luahkan, kalau kena reject pun tak pe janji kita dah usahakan. tapi kalau tak kena reject jangan pulak melambatkan proses ikatan tue. Tak boleh ke nak lafazkan sayang walau sedikit? bagi hint sudahlah jangan pulak terlampau kerap.... ;)

19 May 2012

Mereka berforum dalam ruangan komen

Assalamualaikum dan salam sejahtera


hamboi kemain sampai diorang buat forum dekat entry saya pasal cemburu tue. hihihi.. terima kasih la sayang sayang saya pasal sudi baca dan sedikit sebanyak buat sesi usrah dekat situ. saya hargai dan terharu sangat ;)

apa yang diorang komen tue? erm rasa macam terfikir nak panjangkan dekat entry yang nie. Kakak berlari dalam tido pun ada buat entry pasal komen dia tue. baca kat sini.


itu komen dari Ruzz.. betul la tue buat pe nk penat fikir itu ini, penat jeles sana sini. baik kita duduk diam-diam muhasabah diri apa yang kurang didepan Allah, insyaAllah bila kita jadi terbaik untuk Dia, Dia akan beri ganti yang terbaik dan sama padan untuk kita dalam segala hal.. insyaAllah yakin padaNya ;)


pencinta sakura nie la pemula sesi forum dalam komen saya tue.. marah dia!!! hihihi xde la memain jer.. saya setuju apa yang kak sunah kata tue. kita kena bebaskan dia, dia pun ada life dia sendiri macam kita jugak. setuju tak kalau saya kata yang kalau kita terlalu mengongkong nanti akhirnya sampai satu masa dia akan memberontak. nak faham lebih mudah. main layang-layang biarkan dia terbang bebas tapi dalam masa yang sama kita pegang tali dia. kalau dia dah terlampau terbang tinggi kita tarik pelan-pelan tali tue kawal keadaan ;)


dia kata Pakcik Imam saya macam pompuan? hahahahahaha... memacam la kakak sakura nie ada jer menda dia nak buat saya gelak. sebab tue saya sayang dia ;)


jangan la pelik.. diorang nie memang kenal dengan Pakcik Imam tue. kan saya ada kata "ada jugak dari sahabat dia tue yang dah rapat dengan saya" mereka nie lah antara yang saya maksudkan. cool ye Iffah? kalau ada kelam kelibut tue selalunya kami sorok bawah pasu jer tak bagi orang nampak. tak kan menda kecik pun nak heboh satu FB.. kalau ada rasa something cepat-cepat muhasabah diri tengok kat mana ada silap. sebab kita kan manusia tak lari dari buat salah cuma yang jadi salah kuasa dua kalau kita ulang kesalahan yang sama ;)

  
pinjam la Kak Shida.. kalau nak buli dia pun saya benarkan.. hihihihi :p
bukanlah saya nak kata saya bagus, saya banyak sangat kekurangan cuma sama-sama la kita perbaiki apa yang kurang, perelokkan apa yang suram.
cemburu tue berpadalah, jangan nak cemburu tak bertempat penat orang nak melayan ;)

18 May 2012

Satu perjalanan #10 versi Tak Cemburu ke Saya?

Assalamualaikum dan salam sejahtera



saya selalu tersenyum tiap kali Pakcik Imam balik dari jumpa kawan perempuan dia, kawan perempuan dia mesti risau takut kalau saya marah diorang keluar berdua atau beramai. saya terharu dan terima kasih pada sahabat Pakcik Imam yang sudi fikirkan perasaan saya tiap kali mereka berjumpa. tapi jangan risau saya tak marah dan tak cemburu pun.

jangan pulak kata saya tak sayang sebab tak cemburu. tapi bagi saya tak keterlaluan kalau saya katakan saya tak sempat nak cemburu. mana tak nya, sebelum keluar dengan sahabat gegirl mesti Pakcik Imam bagitau saya dulu, dia nak keluar dengan siapanya. balik dari keluar dia mesti cerita kat saya kemana dia pergi, apa yang dia bualkan (yang sensitif tue myb dia x cerita kowt), kalau ada pertambahan kaum hawa dalam sesi keluar bersama, dia akan bagi list kat saya sape jer yang ada.

syarat saya kalau dia nak keluar dengan siapa pun boleh asalkan saya dimaklumkan terlebih dahulu hal tue sebab saya tak suka jadi orang kedua atau terakhir yang tau. Alhamdulilah dia tak pernah membelakangkan saya. dan saya bersyukur dan hepy tiap kali dia jaga keselamatan sahabat perempuan dia, hantar sampai ke depan pintu rumah bila balik dah lewat sebab saya tau kalau dengan sahabat perempuan dia boleh jaga sebaik itu, lagi kan pula bila kami dah ada keluarga sendiri nanti. insyaAllah saya sentiasa berdoa dia sentiasa istiqamah dalam membuat kebaikan.

sebab tue saya selalu gelak bila ada sampai report kat saya yang tak masuk dek akal. sedangkan saya sendiri tau dengan siapa dia keluar dan saya sendiri kenal siapa mereka itu. ada jugak dari sahabat dia tue yang dah rapat dengan saya, jadi tak mungkin timbul isu skandal atau apa jer yang sewaktu dengannya. ada jer yang bertanya saya tak cemburu ke? jangan terlalu bagi muka pada Pakcik Imam. saya diam dan senyum jer, biarlah janji saya faham dan yakin apa yang saya buat dan saya pegang selama nie.

sebab tue saya tak kisah dia nak kemana pun dengan sahabat gegirl dia. saya yakin dia pandai jaga diri dan ingat status dia. dan saya juga yakin yang kalau jodoh saya dah ditetapkan dengan dia, pasti tak kemana. buat apa saya nak kalut susah hati sedangkan saya percaya pada Qada' dan Qadar Allah. 

apa pun saya bertuah kerana dia bersikap sebegitu kerana itu saya boleh bersikap sebegini. bagi mereka yang lain tidak menerima seperti apa yang saya terima mungkin boleh duduk bawak berbincang bersama. mana tau ada jalan penyelesaian. saya bercakap hanya berdasarkan pengalaman saya yang seperti putik rambutan, apa pun yang berlaku akan datang saya redha kerana saya yakin Allah telah menetapkan yang terbaik untuk setiap hambaNya..

Tak Cemburu Ke Saya versi Sunah Sakura
Cemburu veri Iffah Afeefah
#Eh Kira Cakap Pasal Jeles Jugak Ke Ni?

17 May 2012

Kalau dah demam

Assalamualaikum dan salam sejahtera

alahaii boleh pulak malam semalam demam sampai ke angka 39 feverscan tue. pegi ofis sebelum tue elok jer siap boleh bertekak manja lagi dengan ofismate. tetiba balik umah rasa lemau sampaikan osmate bising dok bergolek jer atas katil die. thanks kat osmate yg ambik berat paksa dan bawakkan saya pegi klinik malam tue jugak, "thanks ain tlong jaga ira, dah la jauh dari mama papa xde sape nak tengokkan selain harap kat ain" dan dia buat muka menyampah bila saya kata macam tue kihkihkih..

bila jauh dari parents antara faktor saya boleh menangis sebab sakit demam dan sebab xde mama papa nak bermanja.. huwaaaa rupanya sikap manja nie masih menebal ingatkan jiwa saya dah ckup kental.. huhuhu..walaupun jauh mama still follow up kesihatan saya. masih membebel kalau saya nak skip ubat sebab mama tau macam mana payahnya anak dia nie nak telan walau sebijik ubat..hihihi. satu kelemahan saya kalau dah demam tak sihat mesti kerja nak merap jer =.='


tapi kalau dengan Pakcik Imam saya tak boleh nak ngelat tiap 4 jam dia check dan ingatkan pasal ubat, follow up pasal saya.  "kalau dengan orang lain saya boleh risau pasal mereka, jaga mereka, awak rasa kalau awak pulak macam mana saya jaga?" ayat dia yang saya selalu dengar.. saya terharu, terima kasih awak *gatai* :p

terima kasih jugak pada kawan-kawan dan kakak-kakak yang mendoakan saya cepat sembuh. thanks jugak kat adik yang suruh kakak ipar nie mandi lelama semata nak kuarkan haba panas tue.. saya sayang semua ;)

16 May 2012

Kontrovesi anak?

Assalamualaikum dan salam sejahtera

dari entry saya yang lepas nie selain anak saya yang no tiga tue ramai jugak kawan-kawan saya yang confius bila saya gunakan panggilan 'anak' ehh jangan la pening..

sebenarnya diorang semua tue anak sedara saya, anak Along dan Kakak saya. Faiz dan Alya anak Along. Ika dan Afiq anak kakak saya. diorang kan darah daging saya, tak salah saya guna panggilan anak kan? bagi saya lagi mesra bila saya guna panggilan tue. selalu kalau saya nak larang diorang dari buat pape saya gunakan perkataan nie

"pergi sekolah agama, ustaz ustazah ajar apa? hormat orang tua jangan kurang ajar, dengar cakap opah tok ibu ayah mak abah, jadi anak yang baik. kalau macam nie gayanya bukan anak achik nie, bukan anak ibu ayah cam nie"

dan selalunya diorang dengar cakap dan terus tak nakal-nakal dalam seminit dua. lepas tue buat balik,, sabo jela =.=' kalau Along Kakak dan abang abang ipar saya pun selesa gunakan panggilan 'anak kamu' pada saya. 

"anak kamu dapat no 1 dalam kelas"
"anak kamu menangis nak cakap dengan kamu nie"
"tolong tengokkan anak kejap"

rasanya dengan Pakcik Imam pun saya bahasakan 'anak awak'. mungkin dari ayah dan mak sedara saya dulu pun kami guna panggilan "anak saya" jadi kami dah terbiasa.. nak menegur salah pun tak kekok. sekurangnya dia lebih hormat pada kami yang dah anggap dia anak. mesra macam anak sendiri, jaga bagai anak sendiri, sayang seperti anak sendiri, sakitnya anak tue sakitlah saya. dan saya pernah menangis bila orang lain buat bukan-bukan pada anak saya.


tengoklah tue bila cakap "jom ambik gambo dgn achik" semua pakat datang merapat sampai dah tak ada ruang kalau kurang sorang mula la ada yang bebai, yang buat muka sebek dia tak ada dalam tue..

ehh maaflah terlebih membebel lak kat sini. bukan emo pada komen yang lepas tapi saya hanya menerangkan hal yang sebenar ;) (jgn ada yg mintak maaf pasal komen lepas ye!!) tapi apa yang saya tau. anak-anak saya tetap sebahagian nyawa saya walau mereka hanya pangkat anak sedara saya.  

Alahai anak

Assalamualaikum dan salam sejahtera


alahai anak-anak saya nie kemain menggoda Achik diorang nie, anak saya yang sulong nie la sibuk tanya bila saya nak tangkap gambar diorang... sebelum dia gi sekolah sempat lagi dia datang main dengan adiknya nie.

kata abang sulong dekat adik perempuan dia, dia nak jadi saintis dengan chef bila besar nanti.. bab saintis tue memang la dia minat sains, tap ntah macam mana pulak boleh datang chef tue tatau... 



kalau tak boleh loading klik kat sini

bideo anak kecik saya, si Afiq Danial. dia nie kalau tidurkan mesti kita kena pejam mata sekali kalau tidak jangan harap dia nak tido, kalau kita senyum dia senyum sama dalam buai tue.. sabo jela...

anak saya yang no tiga tue persoal kenapa saya panggil adik dia anak saya, saya gelak je kadang-kadang letih nak melayan mulut diorang yang macam-macam tue..

15 May 2012

Kita dah sama level lah!

Assalamualaikum dan salam sejahtera



Alhamdulilah selesai sudah majlis pertunangan abang saya sabtu lepas. agak bizi menguruskan segala preparation dia.. dari hantaran sampai la mengemas pinggan mangkuk masuk lemari mama.. adehh letihnya..


antara hantaran  yang pihak kami hantar, ada 15 semuanya.. opss coklat tengah tue je bukan hasil kerja saya.. yang tue Abang Lang dan Kakak yang buat. buah asam pulak mak mentua kakak yang buatkan. Alhamdulilah murah rezeki Benyah saya, ramai jugak sedara mara dan jiran yang nak sponser itu ini. tema merah nie mama saya yang pilih, dari kenduri Along, Kakak dan saya mama suruh guna tema merah fevret dia tapi kami takmo akhirnya Benyah juga yang tak banyak cerita. "poi(panggilan dia) tak kisah, mama buat la cam mana pun).. tapi saya pulak yang bebai kena ngadap warna merah sepanjang buat hantaran nie.. sabo jela..


yang nie pulak sebahagian hantaran dari pihak perempuan, ada 17 semuanya. dengan tema warna biru, ohh baru la saya tau saya tak berapa berkenan warna biru rupanya padan la perasaan saya hambar jer tengok hantaran nie.. *banyak kire kan saya nie* hihihi :p

  
Alhamdulilah semuanya selesai. kata papa dekat sedara mara jiran tetangga beberapa bulan akan datang ada kenduri lagi, taun depan pun kenduri lagi. insyaAllah moga segalanya dipermudahkan Ilahi, Amin

Pakcik Imam suruh saya sampaikan salam dan tahniah pada Benyah, "sekarang kita dah sama level" pesan dia pada Benyah saya.. ada ada jela dia nie.. hihi

banyak entry yang tertangguh. empat hari dekat kampung empat hari la xde connection internet, sangat lah bebai rasanya =.='

empat hari dan beberapa minit berkasih sayang bersama keluarga, syukur Alhamdulilah dengan kasih sayang yang Allah pinjamkan buat saya didunia nie.. 

walau saya tak dapat join diorang tue jenjalan jumaat lepas tapi sekurangnya hati saya terubat dapat tengok senyuman keluarga saya terutama anak-anak saya.. :)

10 May 2012

Kerana saya sahabat awak

Assalamualaikum dan salam sejahtera

terharu ramai teman, sahabat, keluarga sebenar dan keluarga maya yang mendoakan saya cepat dapat rumah sewa baru, dan selamat sampai kampung hari nie.. terima kasih semua untuk doa tue, semoga Allah tak henti memberi rahmat dan keberkhatan pada kalian Amin.

ramai yang mengeluh bila ada dikalangan teman dan sahabat yang tinggalkan kita. nak pulak kalau kita dah lama kawan dengan dia. ramai jugak yang tinggalkan saya dan ada ketika nya saya pula yang tinggalkan diorang. adat berteman. 

cumanya bila ditinggalkan teman kita muhasabah diri, tengok ada tak kita buat salah dekat kawan tue? ada tak kelakuan kita yang mungkin sakitkan hati dia, pernah tak kata-kata yang keluar dari bibir tue menyinggung hati pihak yang lagi satu. kalau ada cepat-cepat kena sedar diri, mintak maaf pada dia, kalau peluang nak jumpa tue xde mohon pada Allah untuk kebaikan teman, mohon kesejahteraan untuknya, mohon Allah ampunkan dosa kita dan beri peluang untuk kita minta maaf sebelum masing-masing perlu mencari di padang mahsyar nanti.



jangan selalu fikir kita yang kita nie baik selalu, dan dalam masa yang sama cuba faham mungkin teman tue ada masalah dia sendiri yang memerlukan dia bersendiri untuk satu tempoh tertentu. biarkan dia bersendiri jangan kacau privasi dia. mana tau nanti bila dia dah ok dia datang cari kita balik dan waktu tue baru la kita selesaikan gelodak hati kita sendiri.

saya jugak pernah sedih bila seperti dilupakan sahabat baik yang dah lama bersama. rupanya dia punya masalah dan dia takut kiranya masalah dia menganggu saya  nanti. saat tue saya hanya mampu genggam jari dia dengan harapan sedikit kekuatan yang ada pada saya mengalir pada diri dia juga. fahami kehendak dan isi hati teman dan sahabat kiranya benar awak rasakan awak sahabat dan temannya.

09 May 2012

Khamis tue besok lah!

Assalamualaikum dan salam sejahtera

sepanjang minggu nie entah kenapa dengan saya setiap hari dok ingat hari khamis.. bangun pagi isnin ingat dah khamis.. bangun pagi tadi pun ingat khamis jugak.. masalah betol!! =.='



saya rasa sebab utamanya, plan balik kampung minggu nie tue yang perkataan khamis berlegar-legar dalam otak saya nie. mana taknya segala barang nak bawak balik kampung saya dah sumbat masuk Nurul Iman sejak weekend hari tue lagi. punya la semangat, sebulan dah tak balik kan.. hihi.. satu masalah yang saya tak dapat cari penyelesaiannya, asal balik kampung je mesti Nurul Iman tue penuh! yang kosong seat sebelah driver jer.. saya pun tak faham kenapa jadi macm tue sampaikan Pakcik Imam pernah cakap "nie baru sorang kalau berdua macam mana pulak" err err kalau macam tue kita share baju jela kan kita sama je size #Ehh :p

bila saya drive sesorang atas highway dari Alor Setar ke Ipoh, balik sini pun drive sensorang ramai yang tanya tak takut ke, beraninyaaaa drive sensorang .. apa yang boleh saya buat lagi, kalau tak saya sendiri yang cabar diri rempuh ketakutan tue ada ke sape-sape yang boleh bantu saya? dan saya paling tak suka kalau seseorang tue mengaku kalah sebelum menyerah. belum cuba usaha drive jauh sensorang dah fikir macam-macam yang buruk, kalau macam tue naik bus jela senang.. hati pun tak susah sangat kan..

apa yang selalu saya buat kalau drive sesorang. kerana saya seorang perempuan kena make sure mulakan perjalanan seawal mungkin elakkan perjalanan diwaktu malam. selalunya kalau dari Ipoh balik Alor Setar saya gerak dari sana 5 petang pukul 7 lebih sampai Penang berenti solat, dalam 8 lebih ke 9 dah sampai Alor Setar, at least xde la lewat sangat kan.. sebab saya kalau dari Ipoh selagi boleh lambat saya nak balik sini.. selalu je Papa Mama bising kalau pukul 5 tak gerak gerak lagi, kalau singgah Penang pulak Mama Ayah asyik tengok jam je tak bagi saya balik lewat..hihihi

pape pun sebelum mulakan perjalanan jangan lupa mulakan bismillah, doa naik kenderaan selawat dan salam ke atas rasul junjungan dan sesekali berzikir la sepanjang perjalanan minta perlindungan Yang Maha Kuasa dari segala halangan dan rintangan. insyaAllah mesti selamat... esok dah Khamis!!! hihihhii     

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...