Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

19 August 2013

Kisah Khalifah #Baby Buat Gempar

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

6 Ogos 2013 lepas. dua hari sebelum raya, khalifah kecik nie buat gempar. sepanjang hari selasa saya rasa macam ada lendir keluar dekat bawah tue. sebab kan rasa lain macam dan sebab baby pun dah cukup bulan, petang tue terus ke klinik. mujur ada dokte pompuan kat klinik tue.



kerana kepakaran seorang dokte itu terbatas. dia terus tulis surat suruh saya refer ke hospital hari yang sama jugak. dia tak bagi tunggu dah "you balik dan kemas barang you terus ke hospital, i happy if you do that" katanya. dah dapat surat kat atas tue saya pun terus la call suami bagitau apa yang dokte tue katakan. suami pun dah jadi macam blur, saya tanya dia soalan, dia tanya saya balik. sudahhhhhh, nebes ke ape suami saya nie =.= mama dan family saya kat ipoh masa tue dah tak senang duduk. yela masa tue saya masih berada di alor setar , suami kat penang. family mentua tak tau lagi keadaan yang berlaku.

terus decide untuk balik penang dulu, sebab takde pape kontraksi dan takde tanda bersalin yang keluar. tapi decide untuk tidak ke hospital seberang jaya akibat cerita kurang enak yang selalu telinga nie dengar. ajak suami ke dewan bersalin muslimah dekat permatang pauh. kalau ke hospital kerajaan confirm akan ditahan kat wad. sebolehnya saya nak elak benda tue dari berlaku. kalau tidak nanti dedua family jadi kucar kacir dah la lusanya nak raya. kalau kat sepital swasta nie dia akan check dulu, dan kalau perlu baru dia tahan. diperakui oleh senior nurse sepital swasta yang saya pegi tue, dia dulunya nurse klinik kerajaan. katanya "kalau patient datang bawak buku pink memang hospital akan tahan"

lepas berbuka suami terus bawak ke dewan bersalin muslimah tue. tunggu berbuka sebab nanti kesian kat suami dengan diri sendiri mesti tak tentu arah berbukanya. biarlah suami kenyang dulu, dah la dia kerja teruk sehari tue. sakit pinggang memang teramat sangat, sementara nak tunggu dokte bertugas datang. nurse buat CTG(ujian mengesan carta pergerakan jantung baby) dan cucuk ubat untuk menguatkan paru-paru baby. disebabkan baby saya baru je cukup-cukup 36 minggu masa tue paru-paru dia tak kuat lagi. dokte mintak nurse masukkan ubat tue kat saya, takut memang baby dah tiba masanya nak keluar. sakitnya kena cucuk Allah jela yang tau. sampaikan nak mengiring pun tak mampu. sebab sakit sangat ;(

Alhamdulilah bila dokte datang, dia buat scan dan check laluan bersalin. semuanya normal dan belum ada pape tanda kelahiran lagi. lendir yang saya rasa tue cuma lah keputihan. syukur. ujian CTG baby pun ok, baby bergerak sangat aktif. nak2 pulak masa lepas cucuk ubat kuat paru-paru tue lagi dia aktif. air ketuban pun banyak lagi kata dokte, dan diparas normal. kepala baby memang dah masuk ke laluan dia, kata dokte andainya dia meletakkan laluan tue di paras 5. baby dah duduk antara 3/5 dah. mungkin sebab tue keputihan saya makin kerap sekarang nie. berat baby sekarang dah 2.3 kg. jadi semuanya selamat dan normal. Alhamdulilah syukur. 

dan terlihat jugak tanda syukur dan lega kat muka suami. kalau tidak raya nanti dia tak boleh lupa la ada lagi sorang nak kena bayar zakat. hihi. sekarang cuma menunggu saat dan ketika tue tiba. sangat tak sabar nak tengok muka anak sendiri. sungguh!!!


dah 38 minggu, buku pink dah tebal macam tue. tebal dengan report yang macam-macam tue. ingatkan bila makan tak berhenti time raya nie berat naik mendadak, risau la jugak tapi alhamdulilah check up baru nie semuanya pun stabil. berat cuma bertambah sedikit dari sebelum nie, 51.8 kg. tekanan darah dan yang lain-lain alhamdulilah semuanya ok. cumanya yang tak larat sekarang nie nak berulang ke klinik seminggu sekali. sabar aje la for my khalifah sake. 

18 August 2013

Teman Sejati

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

lamanyaaaaaaaa cuti dan memaklumkan saya belum lagi bersalin. belum sampai lagi janji baby nak kuar, lagipun ada lebih kurang 13 hari lagi sebelum due nya tiba. takpe kita tunggu dengan sabar dan tabah. banyak benda nak dicerita yang pastinya cerita yang ditangguh beberapa hari. cumanya pagi tadi sementara drive nak balik alor setar terdengar bait-bait lagu nie kat radio. terus teringatkan kekasih hati yang kat penang tue. dan secara tetiba air mata mengalir, hati menjadi sebak. oh ibu mengandung memang suka beremosi. hihihi..

Teman Sejati - Brothers

Selama ini ku mencari-cari
teman yang sejati buat menemani perjuangan suci

kalau dulu saatnya hati mula terdetik untuk berubah menjadi yang lebih baik. sungguh payah mencari seseorang yang mampu sentiasa menyokong apa kata hati dan akal. pastinya untuk berubah menjadi yang lebih baik perlukan sokongan dan dorongan tanpa henti. sedangkan syaitan sedang berusaha menghasut dengan lebih gigih, mengoyangkan hati yang mula terdetik untuk berubah.

bersyukur kini padaMu Ilahi
Teman yang dicari selamat ini telah kutemui


dan sangat bersyukur, Allah kirimkan seseorang untuk sentiasa menyokong dan mengingatkan. selalu dia pesan "lagi dekat kita dengan Allah, lagi hebat dia uji kita" 


Dengannya di sisi Perjuangan ini
Senang diharungi Bertambah murni Kasih Illahi

tanpa sokongan mungkin hati yang baru terdetik mudah ditiup angin syaitan yang tak henti menghasut. 


KepadaMu Allah Kupanjatkan doa
Agar berkekalan Kasih sayang kita

Kepadamu teman Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan pengertian Telah ku ungkapkan Segala-galanya

lebih bermakna bila si dia yang selalu menyokong Allah jadikan jodoh yang sentiasa boleh ada di sisi. yang sentiasa boleh hulurkan tangan saat jatuh terduduk. hanya doa yang mampu dititip moga diri terus kekal untuk berubah menjadi yang lebih baik dan baik. dan hanya doa yang mampu dikirim moga si dia juga istiqamah bersama diri mencari cinta Ilahi. 


kepadaMu Allah kupohon restu Agar kita kekal bersatu 
Kepadamu teman teruskan perjuangan pengorbanan dan kesetiaan
telah ku ungkapkan segala-galanya
itulah tandanya kejujuran kita

06 August 2013

Persiapan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

tinggal hari nie dengan besok je lagi kita sempat nak berada dalam ramadhan 1434H kan. langit pun macam sedih je seminggu nie, mungkin sedih mengenangkan yang nanti mesti masjid dengan surau kurang meriah tak sepertimana meriahnya waktu bulan ramadhan. pada yang nak memulakan perjalanan, semoga anda selamat sampai ke destinasi yang dituju hendaknya.

kalau tanya persiapan raya saya, tak semeriah tahun-tahun sebelumnya pun. persiapan saya lebih pada persiapan nak sambut si khalifah kecik nie je yang banyak. sekarang pun dah cukup 9 bulan. anytime boleh keluarnya dia. perasaan? mestilah nervous semua cukup tapi selalu ingatkan diri. relaks ummi, kalau buat kalut tak kena tempat nanti apa pun tak jadi.

tengok gaya suami pun, persiapan raya nie lagi la takde. dok kalut beli untuk mama ayah, mama papa dengan anak bini dia nie je. bila tanya tak nak beli pape kat diri sendiri ke? "abi takde perasaan pun nak beli pape" pulak dahhhh =.=

persiapan nak menyambut khalifah nie alhamdulilah dah boleh dikatakan 100% menepati apa yang disenaraikan. tinggal tunggu masa dan saat si kecik nie lahir ke dunia je. sungguh, sangat tak sabar nak tunggu dia keluar. nak belek muka dia, nak dengki dengan suami kalau dia ikut muka saya. hahahahaha :p

dikesempatan yang ada saya menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf andai ada menyinggung hati awak semua, tak kira la dalam entry saya sendiri mahupun semasa meninggalkan komen dientry kalian ataupun tika saat kita bersua muka. Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin. jangan lupa hati-hati walau dimana jua kalian berada. doakan moga urusan saya nak melahirkan dipermudah ye. doakan juga moga saya dan baby selamat hendakNya, amin. mekasih semua :D

#Senarai Keperluan Bayi Baru Lahir

01 August 2013

Kalau Dah Berada Di Atas Jangan Lupa Yang Dibawah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

saja saya nak berkongsi pengajaran yang baru berlaku depan mata semalam masa kat ofis nie haaaa. sekadar renungan dan ingatan untuk kita semua, walau siapa dan besar mana pun pangkat yang kita ada tolong la jangan sombong diri, angkuh dan lupa diri dengan sesiapa je terutama golongan yang bawah dari kita. ceritanya macam nie...

petang semalam ada la sorang pegawai dari satu jabatan nie datang ofis saya untuk ambik kuih raya dan beras pulut sumbangan dari jabatan kami untuk majlis yang jabatan dia tue anjurkan esok. saya tak pasti pangkat dia berapa cuma yang pasti dia bukan dari kumpulan sokongan la. means bukan penjawat awam yang berjawatan 17 dan ke bawah. 



bila dah selesai urusan dorang. pegawai jabatan saya nie panggil la ofis boy kami untuk tolong angkatkan kotak sumbangan tue tadi. bukan banyak pun. ada la dalam sekotak. yang jadi berbulu mata bila pegawai yang tadi tue boleh tunggu dan tengok je budak ofis boy dan akak dari jabatan saya nie angkat kotak tue naik atas troli. sementara nak tunggu ofis boy kami datang angkat tue ada la dalam 5 minit sebelum dia settlekan keja dia sikit. dalam masa tue takde pun si pegawai tue offer diri nak tolong angkat kotak tue sendiri. 

dalam hati istighfar je bebanyak. tapi terdetik jugak. nama je laki, badan beso tapi boleh buat buta perut macam tue. sambil tue gosok-gosok perut berdoa dan ingatkan baby dan saya nanti jangan sombong sangat macam tue. cumanya dalam masa yang sama saya cuba berfikiran positif. mungkin tulang belakang dia rosak dan tak boleh nak angkat benda berat sikit. 

pangkat darjat keturunan dan semua pinjaman kat dunia nie hanya ujian semata untuk kita. pangkat tinggi ujian, yang berpangkat rendah pun diuji jugak. sama-samalah kita muhasabah diri. 

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...