Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

28 November 2013

First Day ke rumah pengasuh

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

selasa lepas hari pertama tinggalkan Fateh Uwais dengan mak dia, pengasuh uwais. disebabkan si sayang kecik tue dah kenal orang dan kawasan persekitaran dia. saya decide bawak jumpa pengasuh dia dulu sebelum nak hantar, untuk sesi suai kenal. masa baru first day balik penang dulu, mata nya memerhati keliling rumah, tengok muka sorang-sorang, bila tak nampak muka saya dengan abi nya terus dia nanges jerit macam ape je lagi. dia ingat dia ntah kat mana-mana. hari kedua ok dah sebab dah kenal tempat. 

Alhamdulilah cara ummi pujuk dia berkesan, first day tinggalkan dia boleh sesuaikan diri. boleh sembang dengan ayah nya. dah memang mulut dia riuh, bila ada yang rajin melayan lagi la dia suka. masa awal pagi dia tido dalam buai, angkat dengan berhati-hati sekali letak dalam car seat elok terbukak mata dia =.=

tengahari opahnya ambik dia baru bangun tido, terus senyum lebaq nampak muka opah. suka beno letewww. bawak mama datang teman saya dengan uwais seminggu dulu. kalau-kalau uwais nangis boleh la opahnya datang tengok nanti. orang kata seminggu sebelum cuti habis hantar anak dekat pengasuh dulu nak bagi rasi. tapi sebab ummi sayang nak habiskan cuti kat rumah sewa ummi bawak la opahnya datang loq staq hewhewhew. yela rumah sewa duduk dengan kengkawan gegirl. mau kebosanan kena duduk sensorang nanti. bijak tak idea ummi? hahahahaha

masam!!! tengah dia elok tido, angkat bawak masuk car seat

balik je kerja saya terus terpa anak. rindu kauuuuu. macam biasa. Fateh Uwais nie pesen kalau nak kemana jangan babai dia. terus merajuk sebab dia kata tinggal dia, tak bawak dia sekali. dengan abi ritu macam tue la. pagi babai abi pergi kerja, abi balik dia merajuk. jenuh pujuk baru nak tengok muka senyum. nak tau dia merajuk. kita pandang muka dia toleh kanan, pandang kanan dia toleh kiri. pegang muka dia, mata pandang tempat lain. kemain awak ye, perangai sebijik abang Afiq Danial!! dan la muka pun serupa.

bagi susu ingat lepas tue hilang la merajuk, tak jugak!!! panggil namanya, cakap sayaangggggggggg anak ummi, geletek2 sikit baru la nak gelak tengok muka ummi. grrrrrrrrrrrrrrrr akal dia tue. ikut ummi ke kuat merajuk tue? lalalalalala :p

Alhamdulilah Fateh Uwais dapat pengasuh yang baik, layan macam anak sendiri. kawan ofis pun kenal pengasuh dia. lega hati kami semua bila dah kenal pengasuh dia. nak pulak uwais satu-satunya hero yang ada dalam rumah tue selain ayah dia, memang jadi kesayangan la si kecik tue. Alhamdulilah syukur Allah makbulkan doa ummi.

mana yang tengah risau nak tinggalkan anak dekat pengasuh. jangan lupa doa pada Allah banyak agar dilembutkan hati pengasuh tue jaga dan sayang anak kita sebaiknya. doa tue kan senjata utama. tapi kalau dah murah rezeki Allah makbulkan jangan pulak diambil kesempatan atas kebaikan orang tue. give and take ok. 

oh ye jangan lupa cari pengasuh sebelum cuti bersalin. sekarang bukan mudah nak dapat pengasuh. saya cari sebelum nak balik bercuti, alhamdulilah Allah mudahkan dapat dekat-dekat rumah, bila datang bawak Uwais hari tue, kak nurul tue kata lepas saya tanya ramai pulak yang datang tanya nak mintak mengasuh. sebab dah janji dia tolak permintaan diorang. 


27 November 2013

Ajak Menyembang

Asslamualaikum dan Salam Sejahtera


Fateh Uwais tue sejak sebulan setengah lagi dah pandai menyembang dengan orang. sekarang nie lagi la. makin galak dia gelak sampai jerit-jerit kalau ada yang rajin melayan dia sembang. hari tue bila saya dah lenguh berdiri dukung dia, duduk rehat dekat kerusi dalam jusco tue sementara tunggu Abi Fateh Uwais selesai membayar.



agaknya sebab dia dah bosan tengok keliling. menjerit-jerit dia panggil pakcik makcik kat kerusi sebelah. jeritan kedua baru makcik tue perasan. makcik tue pun toleh la tengok siapa punya suara halus tue. elok je orang tue tegur dia, menyembang kemain lagi dia gatai tersengih-sengih uuuu aaaaa uuuu aaaaa menyembang. nasib la orang tue mahu melayan dia. jangan tatau kalau orang tak nak layan dia sembang, sentap!!!! terus sebek-sebek nak nanges.

macam masa makan kat kedai ritu. dia menjerit-jerit panggil sape ntah. orang tue tak perasan dan takde masa nak layan budak kecik nie kot. terus dia sebek. sentap letewwww. jangan risau la sayang. abi ummi nie setia melayan awak, janji awak tak meragam je. sebab ummi dah kata. kalau meragam tak tentu pasal ummi tak nak layan. hewhewhew :p

25 November 2013

Behave Fateh Uwais

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

semalam dah mula masuk kerja, dan terpaksa rela tinggalkan anak dekat rumah. seminggu nie opah datang jaga dia sementara nak rasi dengan pengasuh. pengasuh dah cari awal-awal sebelum mula cuti bersalin hari tue lagi. dan Alhamdulilah hasil maklumat kawan tempat kerja pengasuh yang saya dapat tue jaga anak macam anaknya sendiri, kawan kenal pengasuh tue. Alhamdulilah rezeki anak. 

semalam buat pertama kalinya kena tinggal banyak jam. selalu kalau saya ke mana-mana tinggalkan paling lama pun sejam. merajuk pulak tak nak susu botol. pagi2 ikut abi dia hantar saya ke ofis, menyusu dan tido. bangun je tido langsung tak nak menyusu. tengahari opah dan abinya datang lunch sekali, lepas bagi susu badan sikit saya cuba pujuk bagi susu botol. sambil sumbat susu sambil pujuk "ummi sayang anak ummi, sayang dia sangat" sambil-sambil pegang kepala dia, baru la nak menyusu susu yang dipam tue sampai habis. alahai pandainya awak merajuk lah anak.



semalam ambik half day bila tengok dia menangis takmau menyusu. dalam kereta macam biasa mengorat abi. kata suami "haa elok je boleh senyum gelak ngorat abi, tadi masa ummi takde kemain panjang muncungnya. masam, muncung dan tengok bawah. takde seceria macam nie pun" hahahahaha opahnya pun kata macam tue. macam-macam la awak nie Fateh Uwais

14 November 2013

Satu Tahun Perjalanan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

10.11.12-10.11.13 sekejap je dah setahun berlalu. Alhamdulilah terima kasih Allah dah setahun kami menempuh perjalanan sebagai suami isteri. ujian dan cabaran tue perkara biasa, lumrah untuk orang dah kawen katakan. bersyukur diberi peluang untuk saya menjadi seorang wanita yang bergelar isteri.

bukan mudah nak menempuh perjalanan dalam rumah tangga. kena banyak bersabar dan berkorban. berkahwin dan hidup dengan seseorang yang jauh berbeza dengan diri sendiri. banyak pengalaman baru yang dipelajari. dan yang penting hari demi hari makin mengenali insan bernama suami.

waktu mana yang sesuai nak berlawak dengan dia, waktu mana yang boleh memanja dengan dia dan waktu mana yang terbaik untuk berbincang sesuatu yang penting dengan dia. awalnya memang sesiapa pun takkan tahu. tapi percayalah semakin hari semakin diri tahu mencari waktu yang tepat.

perjalanan setahun kami lebih berseri dengan kehadiran khalifah dalam perut (sebelum Fateh Uwais lahir) setiap hari mesti share pergerakan si kecik dalam perut dengan suami. dan bersyukur punya suami yang sudi melayan karenah isteri dia nie. picit kaki lah, duduk rehat dulu lah kalau berjalan kemana-mana, layan je ape yang saya teringin nak makan, bawak je kemana yang saya teringin nak pergi asalkan time tue dia free.

setiap kali ada hero drama kat tv yang orang dok puji kata "romantiknya dia" "berkenan hero tue jadi suami" saya senyum je. sebab hero depan mata nie la yang paling terbaik. dia la sunan, dia la samurai, sebab dia lah Pakcik Imam saya.

sebut pakcik imam teringat kisah sebelum ambik keputusan nak kawen dulu. dari poem terus jatuh ke hati. kalau dulu sebelum jatuh hati selalu merungut awat la dia nie mulut bising sangat. tak letih ke pot pet pot pet. psssstt suami saya peramah pasal tue la Fateh Uwais pun riuh mulutnya hihihi :p

tapi sekarang kalau dia senyap sunyi saya pulak bosan. mesti tanya. "kenapa abang senyap? abang ok ke?" hahahaha. orang kata dah kawen hidup jadi bosan, asyik nak berkepit dengan suami atau isteri je. tapi percayalah memang nak berkepit jela kalau dah suami atau isteri tue sahabat, rakan dan teman hidup kita. tapi takdela sampai takde ruang untuk berkawan dengan orang lain.

pada suami. terima kasih jadi yang terbaik untuk saya selama nie. saya yakin insyaAllah awak jugak akan jadi terbaik sepanjang kita bersama di dunia dan akhirat insyaAllah. maafkan andai ada kurangnya dari diri saya. sama-samalah kita berusaha untuk jadi yang terbaik. "saya akan pastikan takde sape yang mampu mencintai dan menyayangi awak sebagaimana saya" ye benar, awak dah buktikan dan terima kasih untuk semuanya.

terima kasih atas penat lelah awak menghargai saya sebagai isteri. terima kasih atas kata-kata cinta dan semangat dari awak. terima kasih kerana menerima setiap kekurangan dari dalam diri saya. saya terlalu cinta dan sayangkan awak, suami. moga kita bersama hingga ke syurga. amin.

saya selalu cemburu bila teringat yang di syurga nanti akan ada bidadari lain disamping awak. tapi sekarang tak lagi sebab saya tau seorang isteri akan menjadi ketua bidadari untuk suami di syurga kelak. dan saya akan berusaha jadi ketua bidadari yang terbaik untuk awak. insyaAllah

dan semoga dengan kehadiran Fateh Uwais akan lebih mematangkan kita dalam berkasih sayang. moga bahagia milik kita hingga syurga amin



saranghea ;)

07 November 2013

Pengalaman Pertama Bergelar Ummi

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera

dah cukup lama tak masuk dalam nie dan dah cukup lama tak jenjalan ke blog kengkawan lain. hurmmm maafkan saya ye. in shaa allah akan kembali aktif lepas dah mula berkerja nanti la gamaknya hihihi.

lain benar lepas perasaan dan life lepas bergelar ummi nie. fokus utama sekarang hanya pada anak selain suami dan keluarga. kalau dulu tido malam teramat lena sampai boleh mimpi jenjalan cari makan lagi. sekarang asal terdengar rengekan anak walau pun halus bunyinya terus tercelik mata nie haa. mandi pulak dah tak sempat nak nyanyi madah berhelah kalau tidak ada yang keluar bilik air tak bersabun bila anak menangis panggil ummi. makan dah tak sempat nak kunyah 44 kali sambil kira butir nasi alamat nanti tak sempat la nak abiskan sepinggan nasi bila anak tersebek-sebek mintak susu. 

tido tak lena, mandi tak basah, makan tak kenyang. nah!! sekarang baru kau tahu macam mana pengorbanan mama papa menjaga kau sepanjang kau bernafas kat dunia nie. yang baru sorang pun dah terasa lelahnya ini kan pulak mama papa yang lima permatanya. love u keketat mama ;')
 
si kecik uwais nie tak susah dan tak jugak mudah nak menjaganya. alhamdulilah sepanjang malam Fateh Uwais tak pernah buat perangai ajak main berjaga malam, cuma nanges mintak susu bila perot dia dah lapar, tekak pulak dah kering, selesai susu dia pun tido balik. ASALKAN ummi nya ada kat tepi, kalau tak dapat cium bau ummi mula lah mata nya melilau cari kelibat ummi. tido siang macam biasa la sekejap merengek, bila dia mengeliat suaranya pun akan keluar la walaupun dah selesa berbedung. tapi yang mahalnya bila dia tersenyum masa tido. ohh ummi melting hihihi.


kalau masa awal-awal dulu Fateh Uwais tak berapa nak bagi kerjasama bila bawak keluar berjalan tapi sekarang alhamdulilah dah mula boleh senyum duduk dendiam tapi kalau time dia mengantok siap la abi kena jadi pak guard sementara tunggu ummi susukan Uwais sampai tido.

cuma satu je Fateh Uwais nie garang ikut ummi, kalau sesape kacau dia tengah menyusu tue siap le kena marah dengan dia. tapi takde sape pun yang gerun dengar awak tue marah lagi orang geram adalah hihihi. semalam cucuk untuk bulan kedua. kalau bulan lepas beratnya 3.8 bulan nie pulak 5.05. Alhamdulilah semangat anak ummi abi. lepas kena cucuk badan mula suam2 panas tapi check alhamdulilah demam tak jadi datang. dari 36.8 turun ke 36.6 ke 36.5 dan pagi tadi 36.4 cumanya dia merengek bila rasa badannya tak sedap. malam tadi 4 kali jugak la dia menjerit dalam tido. agaknya teringat-ingat sakit kena cucuk kot huuuu sian anak ummi.



bagi para ibu kat luar sana siap sedia la beli termometer suhu untuk anak. termometer ke namanya? ntah saya ikut sedap je panggil hihihi. kalau boleh beli yang digital senang nak pantau bila anak tak sedap badan. cegah sebelum kena ye tak? :) 
 

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...