Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

08 May 2013

Kisah Khalifah #Check Gigi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

macam biasa, isnin baru nie ke klinik kesihatan lagi untuk check Bp dan Urine test. ingatkan sekejap jela. ramai orang tue biasa. tapi pujuk hati takpe, sekejap je. selalu memang kalau check Bp dan Eod tue sekejap je. perut lapar bukan main, sebelum gerak dari rumah mentua dah cari-cari gerai tapi hampa, satu pun tak bukak, agaknya diorang cuti sebab ahad tue PRU kot. baby kat dalam pun usaha jugak pujuk ummi dia nie. so sweet la awak nie baby ;)

sekali dengar sipi-sipi dokte tue panggil nama, tapi confius betul ke dia panggil nama saya sebab masa tue tengah ralit main game sebab ingatkan turn lambat lagi dan takde pulak appoitment dengan dokte. lepas tue sekali lagi dia panggil sekali dengan binti. cepat-cepat bangun ikut dokte tue ke hujung klinik, tengok ramai dah ibu-ibu yang keliling meja tue. 

rupanya dokte tue nak check gigi dan kongsikan sedikit pasal penjagaan gigi untuk ibu dan anak. Oo baru tau yang sekarang nie memang diorang ada buat check gigi untuk ibu mengandung. bagi bakal ummi baru macam saya nie membantu la jugak dengan nasihat dan panduan yang dia bagi tue. insyaAllah saya ingat dan ingatan kekal untuk penjagaan gigi khalifah kami nanti. 

selesai dokte check gigi saya, katanya ok takde karang gigi, elok bersih. Alhamdulilah sebelum kawen ritu dah cuci gigi. takde la malu sangat bila dokte nak check. risau nanti orang kata, luar kemain cantik tapi dalam penuh dengan taik gigi. wuuuuu untuk pengetahuan masa mengandung dibenarkan untuk cuci gigi. cuma cabut je awal dan akhir trimester tak dibenarkan kata dokte tue. tetap bersyukur yang dia selitkan jumpa dokte gigi tue semalam, sekurangnya tak perlu ada lagi appoitment lain untuk hal yang satu nie.

dulu masa sekolah mesti ada rawatan gigi setahun dua kali kan? siap dengan cara gosok gigi yang betul. agaknya lepas abis sekolah berapa ramai yang masih teruskan dengan rawatan gigi tue? bape ramai yang sanggup berhabis duit untuk check gigi? tepuk dada tanya diri sendiri ;)



10 comments:

inche hlovate said...

Dulu-dulu masa sekolah rendah paling takut bila nmpak van klinik pergigian tu. Nampak tak waktu sekolah rendah tu gigi kita byk rosak haha

Anonymous said...

yup mmg penting jaga gg waktu preggy ni !

Zai Zamree said...

company tmpt keja mmg provide dental utk pkeja...tampal & cuci gigi free

seharum kasturi said...

saya sampai sekrg ngeri dgn korek gigi ... bunyi mesin korek gigi jer dah buat saya grrr ...

cik Anggur said...

dah lama tak jmpa doktor gg....ermmmm

Mummy LiYzA ^^, said...

hee..ibu mengandung sila mkn byk kalsium ye~takot nati bby amek suma kalsium kita..xpasal2 hilang sebatang gg stiap kali mengandung..misi yg pesan kt kmi dlu~

Nur Zulaikha said...

kalau dulu paling takut dgn doktor and nurse..skrg dh jadi misi..hehehe

OKje said...

Dulu masa OKje keje..adalah buat cleaning gigi ni sebab boleh claim...hehe sekarang ni nampaknya mintak belas ehsan suami le ehehe

نورعيم said...

org paling takut nak check gigi :(

kay_are said...

aku berus gigi 3 kali sehari minimum tapi time sekolah asal cek je ngan dr mesti kne punye.. +__+

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...