Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

20 July 2012

Cerpen : Cinta Bersatu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Ralit aku merenung lelaki dihadapan. Putih kulitnya,bibirnya merah mungkin dia nie tak merokok, keningnya lebat, telinga tak capang orang tua kata kalau telinga tak capang dia spesies dengar kata, hidung dia erm tak ada la mancung pun, mata dia ehh ehh dia kenyit mata kat aku. Huhu


Fitri ketawa melihat wanita dihadapannya. Sengaja dia mengenyitkan mata mengusik, itulah merenung macam dia tak punya perasaan je. Hei Cik Iman tau tak saya pun punya perasaan. Ingat saya tak rasa apa-apa ke bila awak buat macam tue. Haa kan dah tertunduk malu. Hihi

“ok saya bagi peluang tue kat awak” lagi sekali aku rasa macam darah menyerbu naik ke muka. Dari tadi bila ayat tue berulang di telinga sendiri mesti rasa muka kena simbah air panas. Dah kenapa nie, tak pernah pun rasa macam nie.

“saya memang tak pernah kenal dan tak pernah menyintai awak. Tapi saya nak cuba menyintai awak, menyukai awak. Awak sudi bagi saya peluang tue?” itu yang terbaik buat masa sekarang. Biarpun mereka berkahwin atas pilihan keluarga namun dia lebih percaya pada jodoh Allah. Ini pilihan Allah untuk dia. Amanah untuk dia, senget perjalanan rumah tangganya, sengetlah bahunya besok bila diakhirat.

“Iman sampai bila awak nak merenung baju tue? Muka saya tak cukup hensem ke sampai awak tak mau tengok” Fitri simpan ketawa, dia sebenarnya suka melihat pipi merah isterinya. Ya! Dia sudah beristeri sejak 4 jam lalu. Pilihan keluarga, dia tak menolak seperti selalu. Mungkin kerana ini jodohnya mudah sahaja dia menerima.

Dagu dia sangat comel, bibir dia kecik manisnya bila dia tersenyum. Tak perlu bulu mata palsu, bulu matanya sendiri cukup menawan. Mata dia sangat cantik. Renungannya eh dia jeling aku lah.

“saya nak tengok isteri sendiri pun tak kan salah kot? Kenapa awak jeling saya? Awak tau tak saya tergoda tengok awak menjeling macam tue” Fitri mengusik lagi.

“malas layan awak nie” kusyen kecil tepat mengena mukanya. Makin kuat dia ketawa. Nurul Iman nama itu sudah mula ada dihatinya. Dia tersenyum.

*****
“kenapa nie? Awak tak nak pergi ke?” dari tadi Fitri nampak isterinya resah seperti ada yang mengganggu. Kerana bulan madu mereka kah?

“sebenarnya saya tak tau nak bawak baju awak yang mana. Rasa bersalah nak usik baju-baju awak tue semua”

“laa kan saya dah izinkan tadi. Awak bawak la baju mana pun saya tetap pakai sebab itu kan pilihan isteri saya. Mestilah saya suka apa je yang isteri saya pilih” Fitri mendekat isterinya. Dia suka melihat isterinya kalut bila dia mula mendekat. Fitri tersenyum lagi.

Sudah! dia nie cakap jela tak payah la nak datang dekat. Duduk kat situ pun aku boleh dengar lah. Jangan lah. Ehh wanginya bau dia, Encik Fitri tolong berhenti kat situ! Dalam hati boleh la nak jerit. huhu

“izinkan saya menyintai awak” Fitri merenung dalam mata isterinya. Jarinya lebih pantas memegang dagu si isteri. Dia sendiri terkelu bila bibir sendiri lebih pantas singgah dipipi mulus isterinya. Bukan saja Nurul Iman, dia sendiri terkejut.

Laju tangan menolong isterinya mengemas baju. Menutup rasa malu diri sendiri.

“saya tunggu kat bawah” cepat dia menggalas beg mereka. Pangkor, destinasi bulan madu mereka yang pertama. Pertama? Dia tercekik air liur sendiri.

Lama dia merenung diri didalam cermin. Diperiksa andai ada aurat diri yang tak ditutup. Tidak mahu suaminya ditarik ke neraka kerana dirinya. Tersenyum dia mengingat keletah nakal suaminya. Pintu bilik ditutup rapat. Suaminya sudah menunggu dibawah.

*****
“terima kasih, sejuk hati saya tengok awak pakai macam nie” lembut dan perlahan kata-kata itu ditepi telinganya. Dia hanya tersenyum memandang suami disebelah. Feri mula bergerak meninggalkan Jeti.

“kalau awak rasa nak muntah, awak peluk la saya mana tau boleh hilang rasa loya tue” Fitri ketawa mengusik. Lebih lebar senyumannya bila jari mulus isterinya singgah dilengan kirinya. Laju jarinya mengusap lembut pipi perempuan disebelah kiri dia. Nurul Iman tertunduk malu.

“bagi la saya bawa beg tue satu, bukannya saya tak larat nak bawak” dari sampai Jeti Pangkor hinggalah keluar dari kereta sewa puas aku minta nak tolong ringankan beban dia. Tapi jawapan yang aku dapat.

“saya tak sanggup nak susahkan kesayangan saya. Biarlah saya bawa semua” haa tue la jawapan yang selalu aku dapat. Dia tak tau yang aku pun risaukan dia, dah la semuanya berat.

Fitri hanya menggosok perlahan kepala isteri disebelah bila terdengar rungutan kecil. Pintu bilik dicucuk kunci. Badan direbah atas katil empuk. Letih! Mata sempat menjeling wanita dibalkoni bilik. Ada perasaan yang mula menjalar dalam hati. Dia bangun.

Ehh apa yang menjalar kat pinggang nie? Bau dia wangi macam bau suami aku. Eh dah memang la dia, sejak bila pulak dia pandai menggatal nie.

“auchh sakit la sayang, nak bermanja dengan isteri sendiri pun tak boleh” lagi kuat pulak dia peluk siap tumpang bahu aku lagi pulak tue. Ingatkan serik bila dah kena cubit.

“awak jom tidur, saya penat la” haa kan dah sakit kena tarik telinga dengan aku. Kuat sangat mengusik la dia nie. Sabar jelah.

*****
“Iman ikut je kalau itu yang ibu dengan ayah tetapkan” aku termenung melihat jari sendiri yang dihias indah. jari kaki pula menjadi sasaran, berwarna inai. Aku tersenyum, terasa bahang merah dipipi bila si suami meletakkan sekeping nota kecil diatas tapak tangan. Aku mendongak melihat dia.

“jom jalan-jalan kat pantai” huluran tangannya aku sambut. Suami aku kan, bukan dosa kalau nak pegang tangan pun. Hihi

“saya bersyukur miliki awak, saya bertuah ada isteri macam awak, saya bahagia” air mataku menitis bila mendengar. Terdengar ucapan syukur dari lelaki disebelah kanan ku ini. dalam diam kalimah yang sama aku lagukan di bibir.

Siapa kata perkahwinan aturan keluarga tak boleh bahagia. Siapa kata pilihan keluarga semuanya menjadi kesilapan dan siapa pula kata yang mereka berhak tentukan jodoh mereka sendiri. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk setiap ciptaanNya. Perjalanan sebuah rumah tangga hasil corakan dari diri sendiri dan suami. Hitam warna yang diletak kelamlah perjalanan yang dilalui begitu juga sebaliknya.

Jari suami aku genggam erat.

“Kau sempurna bagiku, Tak kurang sesuatu, Kau terima apa adaku”

“ku sempurna bagimu, tak kurang sesuatu, cinta bersatu” aku menyambung melengkapkan nyanyian suami disebelah. Tergelak kami berdua. Terima kasih Allah memberi aku cinta ini. aku bahagia.

“saya tengah makan sambal nie awak” tersedak aku bila ternampak dia mengeyit mata, dah la aku tengah menguyah fish cake, siap bersambal pulak tue. Makin berbulu mata aku tengok dia seronok gelakkan aku kat depan. Terdengar dia menjerit kecil bila jari ketam aku singgah dilengannya. Aku tersenyum, bahagia.

Love u dear

Nota kecil yang suamiku beri tadi aku simpan kemas dalam beg tangan. Kepala ku dongak mahu melayan cerita yang keluar dari bibir suamiku didepan. Banyak cakap rupanya suami aku nie..

*****
Kenangan tiga tahun lepas masih segar diingatannya. Mana mungkin kenangan indah itu berlalu pergi. Rasa tak selesa yang datang sejak malam semalam kembali singgah. Peluh dingin memercik, belakang badan mula lenjun. Resah. Sakit yang dirasa berulang datang.

 “Allah mana suami aku. Abang!!” bergema ruang bilik tidur mereka dengan jeritan Nurul Iman. Telinganya menangkap bunyi pintu dibuka. Air ketuban yang mula pecah membuat dia tak tentu arah.

Bebola matanya menangkap susuk tubuh yang mula masuk ke dalam kamar peribadinya. Dia terkejut. Nafasnya mula terasa sesak. Kenapa dia kembali lagi?

“apa awak buat dalam rumah saya?” Nurul Iman kaget, dia cuba mengundur kebelakang. Sakit yang terasa makin bertambah.

“awak tau kan saya tak boleh hidup tanpa awak, kenapa awak tak cuba tolak permintaan parents awak?” lelaki itu makin mendekat.

 “Tolong saya Shahrul, air ketuban saya dah pecah. Tolong bawak saya ke hospital” rayu Nurul Iman. Dia hanya mencuba nasib kiranya lelaki itu mahu mengubah fikiran.

“awak nak suruh saya selamatkan anak lelaki yang dah rampas awak dari saya? Saya benci dia dan tentu sekali saya benci keturunan dia” sinis Shahrul menjawab.

Dia datang mahu membalas dendam. Nurul Iman menolak cintanya demi menunaikan permintaan orang tuanya. Sedangkan waktu itu dia sedang berada ditahun akhir pengajian. Sedang berperang dengan kertas ujian. Tegar Nurul Iman menghancurkan hatinya. Keputusan ujiannya jugak jatuh seperti hati dan jiwanya saat itu. Kini mahu diselamatkan anak lelaki tak guna tue? Shahrul tersenyum sinis.

“tolong Shahrul sakit, Ya Allah!!” Nurul Iman hanya mampu menjerit sakit. Shahrul mencengkam perutnya kuat. Terasa pandangannya kabur. Hilai tawa Shahrul mengantikan jeritannya. Ternyata lelaki itu masih belum mahu mengerti yang dia tidak pernah ada perasaan untuknya.

*****
Fitri tersenyum saat matanya terpandangkan bebola mata kesayangannya, Nurul Iman. Lafaz syukur dilagukan dibibir.

“mana anak kita bang?” lekas Nurul Iman memegang perutnya. Leper dan kosong. Air matanya laju turun ke pipi. Dia belum hilang ingatan untuk lupa segala kejadian yang menimpanya.

“syhhh sabar sayang, jangan macam nie nanti awak sakit lagi teruk” dia tahu suaminya menyimpan sesuatu. Raut muka suaminya memberitahu. Makin lebat air matanya turun.

“Alhamdulilah kembar kita selamat, diorang ada dekat wad rawatan rapi. Alhamdulilah mujur Firdaus cepat sampai dan bawa awak ke hospital” tenang Fitri berbisik di telinga Nurul Iman.

Firdaus datang ke rumah mereka petang itu. Kertas kerjanya tertinggal di bilik tamu, dah sebulan dia menumpang dirumah abang dan kakak iparnya sementara menanti rumah yang disewanya siap diperbaiki.

Jeritan nyaring kakak iparnya dibilik atas mempercepatkan hayuan kakinya. Saat sampai dihadapan pintu bilik abangnya. Firdaus terkejut, kakak iparnya terbaring lemah dihadapan seorang lelaki yang sedang duduk.

“laki tue dah dihantar ke hospital mental kak” Firdaus menyambung.

Makin laju air mata Nurul Iman. Lafaz syukur diucapkan. Syukur kerana kembar yang dinanti selama 3 tahun selamat. Wajahnya disembam ke dada suaminya disebelah melepaskan segala bebanan perasaan yang tersimpan. Lembut belaian jari suaminya menenangkan dia.

Kerana takdir Allah mereka bersatu, kerana janji Allah perasaan mereka bersatu, dan kerana kehendak Allah cinta mereka bersatu biarpun berbagai dugaan dan ujian yang datang menimpa, Jika sudah Dia Maha Pencipta mengatakan kun faya kun.

Fitri bersyukur isterinya mampu menyintainya biarpun namanya tidak pernah ada dalam hati kesayangannya sebelum mereka bersatu. Nurul Iman juga begitu, bersyukur kerana suaminya mampu menyayanginya biarpun dia lambat mengandungkan zuriat mereka.

“didekatmu ku merasa bahagianya aku dapat ku mencintamu..” mereka berdua tersenyum bahagia. Biarlah kisah duka dulu berakhir dengan makin eratnya tautan cinta mereka.
 

#saja nak guna nama Nurul Iman, itukan nama kereta saya.. hihihi

#cerpen yang dah lama peram baru la nie nak publish.. :p

#Terasa hambar kan cerpen nie

12 comments:

Miss Fifi said...

comelnye crite ni :)
suka lagu cinta bersatu ni...

Iffah Afeefah said...

Waaa sweet

ade kemba

ade suami

ade unsur islamik

ade laki jahat

sume lngkap kak

suke!

kay_are said...

cite ni sweet.. walau pun tibe2 ntah cane datang watak shahrul nyemak kat situ.. tapi cite ni sweet.. =)<-- takleh komen lebih2 nanti aku terbayang lebih2 lak =P

Noraim said...

eh selamat berpuasa kak! :)

nak jadi penulis novel pulak eh? hikhik.

belog189 said...

sronok ;)

MR & MRS MAKMUM said...

:) ..... sharul sharul...knp nama kau sharul ~

aryan azra said...

best3..

Mimi said...

Bolehla~

Norshyadah Jeffri said...

Good. . . Its better than another clishe

Erina Erina said...

Menarik..lain dari yang lain..teruskan berkarya..

Erina Erina said...

Menarik..lain dari yang lain, teruskan berkarya

haniekunie said...

atototototot

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...