Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

26 September 2010

TEMPE

ok hari nie aku xtau knape aku teringin nak share pasal tempe....
tempe nie dibuat daripada kacang soya melalui proses penapaian..

bagi aku tempe nie same jer khasiat nye macam kacang soya yang laen...
cume yang berbeza bagi aku, aku x minat minum air soya so aku prefer kat tempe nie...

bagi aku lagi, aku memang berkenan gile makan tempe nie..
tapi aku bukan lah keturunan jawa.. hello orang jawa je ke yang boleh makan tempe....
pada sesiapa yang belum cuba makan tempe tue aku suggest korang cubalah tempe goreng...
walahah terliur dah aku nie...

actually bukan susah sangat pown nak masak menu tempe nie...
meyh aku nak ajar sikit....
1) korang pergi pasar @ kedai @ pasaraya,, cari tempe dalam daun macam gambar kat atas tue.... tapi kadang2 diorag pack dalam plastik....

dah dapat tue ..
2) potong kecik2 tempe tue dan bersihkan
3) panaskan minyak dan goreng tempe tue...

kalau nak lebih sedap korang boleh buat sambal die...

1) tumbuk bawang besar, cili burung @ cabai melaka
2) bersihkan beberapa ekor ikan bilis
3) 2 @ 3 sudu cili boh
4) air asam jawa sikit

( tumiskan semua bahan2 tue )

dah garing @ naek bau then korang gaulkan sekali dengan tempe tue...
hah! dah siap pown....
x susah mane sangat pown...
akhir kate...
selamat mencuba...... :)

orang dulu2 pernah kate (dalam blog zackzukhairi.blogspot.com) pown pernah kate :0
kalau orang mengandung minum air soya nanti kulit baby jadi putih....
tapi aku x berani la pulak nak kate kalau makan tempe nanti anak kuar kulit sopak2 macam tempe tue... hahahahahaha

akhir sekali...
yang baek itu tentunya dari Yang Maha Esa dan
yang buruk itu datang dari saya nur syakira yaakub.......

assalamualaikum......

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...