Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

10 February 2011

cemburu tak bertempat lah u nie....

Assalamualaikum…

Aku nak tanya.. bagi yang ade capel/suami/tunang…. Dan partner korang tue ade adik perempuan…korang semua pernah x hadapi situasi macam kat bawah nie?

:: Situasi A ::

Dalam setiap perkara bf korang akan lebihkan adik perempuan die? Korang akan ade satu perasaan yang mane korang rase dalam setiap perkara die lebihkan adik perempuan die berbanding korang.. dan perasaan itu dipanggil “cemburu/jeles”

Bagi yang ade perasaan macam tue aku nasihatkan buang la jauh2 perasaan tue, x kemana nye perasaan korang lagi korang buang mase layan perasaan tue ade la.. ok aku paham yang korang nak die paham perasaan korang sebagai partner die.. tapi cuba kalau korang dibagi pilihan pilih antara bf dan adik beradik korang.. agaknya korang nak pilih sape?

Kata pakar motivasi, Dr. Robiah Hamzah

“seorang teman wanita seharusnya berasa bangga terhadap teman lelaki mereka apabila lelaki tersebut mempunyai hubungan yang rapat dgn adiknya sendiri. Kerana dari situ dapat dilihat rasa tanggungjawab seorang lelaki itu terhadap keluarganya dan cuba untuk menjaga keluarganya sebaik mungkin. Hanya cinta berlandaskan nafsu yang membuatkan seseorang teman wanita mencemburui keakraban sesebuah hubungan adik beradik. Walaupun pasangan kekasih itu telah mendirikan rumah tangga, si isteri tidak ada hak untuk campur tangan dalam hubungan keluarga suami mereka apatah lagi kamu hanya teman wanitanya sahaja yang tidak mempunyai apa-apa ikatan sah”

See pakar motivasi pown cakap macam.. kire aku nie boleh jadi pakar motivasi la jugak..
syakira!! Back to normal ok jangan nak perasan lebih,, huhuhuhu

tapi kan.. bagi si lelaki tersebut bagi aku la, nie bagi aku tau…
korang yang bergelar lelaki nie pown patut fikir perasaan partner korang jugak especially yang dah bergelar isteri…
berikan kasih sayang yang adil pada adik perempuan dan isteri korang..
adil kan? Semua dapat sama rata tak ade sape nak terasa hati…

:: untuk si adik ::

·         x ada hukum yang melarang seorang adik rapat dengan abang nya.. aku pown rapat gak especially bab gaduh manja memang rapat.. hehehe
·         dah tue abg die jadi tak hairan la kalau die nak cuba tarik perhatian abgnya pown.. aku selalu tarik telinga abg aku bila nak dapat perhatian dia,, hihihi
·         diorang kan adik beradik share 1 rahim, kalau buat test DNA pown still sama, ko cuba la pisahkan macam mane pown x kan bolehnya.. tapi kalau darah daging spesies haiwan tue memang patut la pisahkan
·         selain ketua keluarga lelaki nie wajib melindungi ibu,kakak serta adik perempuan diorang.. abg aku pernah tunggu abg ipar aku kat tepi jalan mase along aku belum kawen dulu,sebab abg ipar aku suka ikut along aku, nasib x kena bedik je abg ipar aku tue,, hahaha
·         sebaik2 teman rapat adalah dari kalangan yang bergelar abang/adik beradik.. yela kalau nak pelok si abg tue pown xde yang haram nya

:: kenapa aku kata korang yang bergelar perempuan nie x patut cemburu? ::

·         korang nak ke orang cop korang queen control?..  kalau jadi permaisuri aku nak la,, hahaha
·         asas utama dalam bercinta adalah percaya dan jujur..
·         korang nak org kata korang mabuk kepayang? kalau mabuk puasa tue xpe la jugak
·         jgn jadi si perosak hubungan kekeluargaan seseorang..  dosa tau


Okeh.. buat mase nie .. nie jela yang dapat aku kongsikan..
Disamping mengingatkan korang semua aku jugak ingatkan diri aku sendiri
Sama2 lah kita ingat mengingati kongsi ilmu yang dipinjamkan Allah nie…

Sumber :: pusat sumber google

Yang Baek Itu Datang Dari Allah Dan Yang Buruk Itu Dari Aku Sendiri

5 comments:

marish sha said...

Betul betul sha setuju.
Tp sha tak ade abang dan kakak lah :(

Tp sha manje dengan adeq laki,
Nanti jadi sha adeq, dea abg. huhu

Kira Sakura said...

sha :: ala xpe.. klu kte rapat dgn adik bradik kte lg baek,, yg pnting adk bradik kte tue x tikam dri blakang... :)

Umar Faruq said...

wahhh.. nice la entri nie.. stuju2.. haha..

marish sha said...

insyaallah :) sha pun harap takde yg macam 2

Kira Sakura said...

umar faruq :: thanks erk :)

sha :: insyaallah,amin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...