Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

29 April 2012

Satu perjalanan #8 versi Bersedia ke saya?

Assalamualaikum dan salam sejahtera

ramai yang tolong fikirkan bagi pihak saya apa yang bakal terjadi bila dah bergelar isteri orang nanti. ramai yang memberi kata semangat, panduan nasihat. tak kurang ramai juga yang menakutkan saya dengan kehidupan selepas bergelar isteri dan berkongsi hidup dengan suami nanti. ada pro dan kontra, saya gaulkan dan mula membuat teori dan konklusi saya sendiri. walau apa pun saya bersyukur berada dalam kelompok mereka yg sudah berkahwin. dari dulu saya memang suka berkawan dan rapat dengan mereka yg dah mendirikan rumah tangga.

memandang dari segala aspek, memilih positif dan negatifnya dari segala rencah hidup mereka. adat berteman, yang baik kita jadikan sempadan, yg buruk jadikan tauladan ye tak? ;)

ada yg berkata sebelum berkahwin dan semasa diawal perjalanan hidup memang indah belaka. kentut pun wangi sokmo. bila dah lama sikit berjalan mula terasa langkah diatur tak kena gaya. saya hanya memberikan senyuman, sengehan dan kelipan mata seakan-akan comel. yela apa lg yg saya boleh kata kerana saya belum melalui fasa hidup yang satu itu tapi saya juga tau tiap perjalanan hidup tak kira la bujang atau sudah berumah tangga pasti diuji dengan pelbagai bentuk dan rupa dari Maha Pencipta. bukankah ujian itu jalan mendekatiNya dan saya juga tahu Allah tak kan menguji diluar kemampuan umatNya. 

mengikut aturan Al Quran, menjejak langkah sunnah yang ditinggalkan. bagi saya itu adalah yg utama. berkata memang mudah, istiqamah itu yang payah. tapi kalau kita tak boleh buat semua, kita buat sedikit. dan berusaha menjadi lebih baik dan baik. mendaki tangga setapak dan setapak, insyaAllah Allah tak pernah kejam dengan hambaNya kan... tapi tak salah juga menerima buah fikiran dan pendapat dari keluarga dan teman rapat. itu kata saya, hanya pendapat saya. 

doa saya moga saya dan bakal Imam saya mampu meneruskan perjalanan mencari redha Allah.. mampu membawa pelayaran kami menuju destinasi dengan selamat kerana saya tahu pasti banyak angin taufan dan ribut yang akan menguji pelayaran kami nanti.

bersedia ke saya? kalau saya tak cuba berdiri dalam angin kuat menegakkan layar kapal saya sendiri agaknya bila kapal tue akan bergerak? atau saya hanya berserah, menangis ketakutan menanti kapal karam ditelan ombak ganas....

     #Ehh tetiba keluar doodle nie.. hihihi :p

6 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

like

=)

fRaMe+LenSeS said...

<-- naik kapai terbang. :P

kay_are said...

bile tarikhnye tu? ape pun semoga kekal hingga akhir hayat ok! ^__^

Unknown said...

Ahaksss xsaba nk g

rombongn cik kiah

Woofer Storm said...

moga2 awk bersedia melalui pahit manis alam perkwinan itu..moga awk dan dia bhgia..sy doakan..amin3

Kira Sakura said...

GKSB :)

Nadzri : mengada :p

Kay : Amin,, tarikh nt aku gitau erk

Iffah : hahaha, mai tido umh akak tau

WS : Amin thanks awk :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...