Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

10 June 2012

Aib kamu, saya simpan

Assalamualaikum dan salam sejahtera


wahhh lama gila tak update entry. minggu nie sakan berjalan padahal mama dah pesan ritu minggu nie jangan kemana-mana!!! tapi bila saya memujuk buat ayat manja sikit mesti mama lepaskan jugak anak dia nie merayau.. hihihi.. kisah gunung jerai dan kembo dari johor nanti la saya ceritakan ;)

selalu je saya pesan kat diri sendiri dan sahabat yang rapat dengan saya. bila kita dah punya bakal suami/isteri jangan sesekali terlepas aib/kelaku dia yang buruk pada sesape pun terutamanye kat parents and family kita. walau buruk dan terok mana pun dia cukuplah hanya Allah, awak dan dia je yang tau.

kenapa? kalau terlepas aib dia saya yakin peratus keyakinan dan keselesaan parents dan family awak pada dia mesti menurun. tak banyak sikit. dan kesian pada dia mesti nanti dia pun malu nak berdepan dengan keluarga awak.  lagi pun awak sayangkan dia, saya pasti setiap kekurangan dari dia awak boleh terima dengan hati yang terbuka tapi awak tak boleh pastikan yang keluarga awak akan terima sama macam awak. jadinya nak elakkan jadi macam tue, awak simpan kemas-kemas segala aib dia ye?

saya pernah jumpa situasi dimana dengan lantang dia bercerita perihal kekurangan bakal suami ditelinga parents dan family. saya yang hanya mendengar dari jauh seboleh mungkin elakkan telinga saya dari berasap sama.

lagi satu. bukan ke sepatutnya kita berusaha menutup aib orang lain tak kisah la siapa pun sebab sekali kita bukak aib dan malukan dia, Allah pasti bukak aib kita walau dalam rumah kita sendiri.

terimalah pasangan seadanya, kekurangan nya diredhai, kelebihannya disyukuri. bukan ke Adam dan Hawa dijadikan untuk melengkapi bukan fighting sape yang lebih tinggi dari segala hal. sama-sama kita muhasabah diri ye.. ;)   

6 comments:

pena rozie said...

sape2 pun kite keen simpan.... Kalau terjd pd kite can ne???

Hafizin Jamil said...

betul la tu..saling jaga menjaga..hehe

Unknown said...

allah pun jaga aib kita, apatah lagi kita hambanya :)

Unknown said...

jaga aib

okey dapat

Zai Zamree said...

terimalah pasangan seadanya, kekurangan nya diredhai, kelebihannya disyukuri....

noted ^^,

kay_are said...

bende2 melibatkan aib seseorang ni.. sebaiknye kne jage.. takleh suka ati nak bukak je.. silap2 bukan takat malu.. perang pun leh jadi.. hmm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...