Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

02 April 2014

Ummi Manja atau Mengada?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

 ummi yang mengada dan manja bertempat :p

pernah tersentap dengan satu petikan ayat yang saya dengar nie. masa tue kami tengah bersiap-siap nak balik Alor Setar. "hang hantar dia balik alor setar, lepas tue hang balik mai seberang jaya naik bas pulak?" tak pasti la petikan ayat tue sesaja dia cakap atau ada maksud lain. orang itu datang sekali sekala mungkin tak paham situasi kami macam mana.

tapi jauh disudut hati saya sentap dengan ayat tue. macam saya nie mengada sangat pulak mintak suami hantarkan balik alor setar. bukan sengaja nak mengada atau nak jadi manja. tapi sesape yang tak pernah lalui atau tak pernah paham situasi saya setiap kali travel memang akan mudah menuduh saya mengada.

ingat mudah ke nak travel dengan ada baby kecik kat sebelah. satu jam perjalanan dari alor setar ke penang ingat senang ke handle emosi baby kecik tue? kalau dah boleh cakap senang la jugak nak tanya apa yang dia tak selesa setiap kali menangis. tapi dengan baby umur 7 bulan tue bahasa dia apa je yang saya boleh paham. ingat tenang ke nak drive bila dengar anak menangis meraung merengek kat sebelah? siapa yang tak lalui tak akan paham. jadi saya maafkan aje sesape yang menuduh saya manja dan mengada itu kiranya ada.

saya sanggup pejam sebelah mata, dan gagah jugak balik sendiri ke seberang jaya pun rasanya dah cukup besar pengorbanan tue. plan asal. suami akan ambil dan hantar kami ke alor setar. tapi kerana sayangkan suami, kesiankan dia, saya berkorban dan pujuk anak. cumanya bila nak balik ke alor setar semula mintak suami hantarkan. masa anak tak keluar lagi dulu tak pernah saya nak susahkan suami ambik hantar sebab saya paham suami jugak perlukan rehat disamping boleh jimat duit travel. itu pun kalau ada yang nak kata saya mengada tatau la cakap macam mana lagi. 

tapi syukur Alhamdulilah suami faham keadaan saya dan anak. suami sayang dan hargai kami. sikit pun dia tak merungut bila badan letih berulang alik hantar anak isteri. saya tak peduli apa orang nak fikir. janji suami tetap ada di sisi. 

9 comments:

Izwa Kamaruddin said...

jangan peduli dgn kata-kata org ..

aizamia3 said...

Orang yang tak pernah lalui boleh komen apa saje.. cuba kalau kena kat batang hidung sendiri, confirm sentap.

Pengalaman akak..
Anak2 akak dapat jumpa babah dorang sekali dalam seminggu. 6 hari lagi hanya suara pengganti diri. Hari-hari akak perlu lalui jarak 70 km setiap hari dengan anak2..
Dan bersyukur disebalik kekurangan itu (selama 4 thn setgh), sekarang en. suami dapat tukar kerja yang dekat dan tak perlu dah anak2 berjauhan..

Sabarlah Kiera.. satu hari nanti pasti korang tak payah dah berjauhan..

psstt: terpanjang lak komen kat sini..

juicy X said...

kami pon selalu kena mcm tu hoi!!!!!

laki aku, kau kesah apa? bkn suruh hang hantaq pon kahkahkahkah

QasehnyaRania said...

assalam.
sihat ? lama x ke mari.baru aktif balik ni. hihi.cuti kejap berblog..


betul tu.hanya yg memahami saja tahu apa yg berlkau.sabaq k.

biras saya pon pjj dgn suami
dri masa mngandung biras sy slalu j drive balik tepen jmpa suami.
lps bersalin masa amik kat spetani ayh biras amik,masa nak balik sp suami dia hantar
maklum le cuti x sama.

Fiza Rahman said...

Biarlah org nak cakap apa pon sis. Suka duka kita org lain tak tau pon. Hanya tau mengata jer.

Zai Zamree said...

btoi...kita bkn nk mnja tp igt sng ka nk travel jejauh.kdg2 ank nangis kt sblh trus kena benti keta kt tepi pujuk2.xkn nk biar anak menangis smpai slop

Anonymous said...

aduhai jgn kisahkan sgt cakap2 orng ni, janji kita suami isteri tau dan niat buat yg terbaik utk keluarga sudahler

shida anwar said...

abaikan suara2 tu dear

cik Anggur said...

buat pekak sudah....tak luak pn bahagia yg kita dpt dek suara sumbang diorg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...