Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

05 May 2014

Set Berpantang Ummi Uwais

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Puan Lobak Susu mintak saya share set berpantang saya dulu. ekceli saya tak guna set lengkap shaklee tue. tapi saya campur-campur. sebab tue nama dia set berpantang ummi uwais ihihihi :p


dulu masa mengandung kepala duk ingat set bersalin Afiat nie je. tatau la pasai ape. tapi memang nak guna yang ini. murah je pun cuma RM80** tak silap. bukan nak guna sebab murah tapi hati nie bagai ditarik-tarik nak guna yang ini jugak. klasik sangat kannn hahahaha

tapi Afiat nie panas sebenarnya. memang bagus untuk orang dalam pantang tapi badan saya dan Fateh Uwais tatahan, bila saya makan jamu, badan sendiri mula naik demam. Uwais pun jadi cirit birit. terus stop makan jamu dia. cuma guna bengkung. bedak sapu. balm dengan minyak sahaja. yang lelain tue bagi mama sebab mama tak bagi buang kihkihkih :p 

dalam set Afiat nie ada bengkung, minyak, bedak, balm panas, garlic pil, mandian, pembersih miss V dan jamu.

  
disebabkan mama tengok anak bongsu perempuan dia sorang nie tak boleh makan jamu. makanya mama pun beli minuman dalam pantang Atika Beauty untuk saya. yela makanan untuk baik pulih dalam tue sangat penting. yang luar kita nampak lukanya, yang dalam mana nak nampak kan. tak ingat harga dia berapa. bau tak sedap tapi rasa masih boleh ditelan. packaging memang tak menarik perhatian. kihkihkih :p


Pamoga Vida Beauty untuk mencergaskan tenaga yang hilang masa dalam pantang dan masa berjaga malam bagi susu ke anak. memang terasa bertenaga minum nie. bangun pagi pun takde la rasa lemau sangat. cergas la sikit. harga RM160** tak silap saya. 


Vita Lea, vitamin untuk membentuk semula darah yang hilang banyak lepas bersalin dulu. Alhamdulilah berkat izin Allah saya makan Vita Lea dengan Pamoga muka dah takde pucat lesi lagi, syukur. 

penjagaan luka bersalin. saya mintak suami sapu air manjakani dan gamat pada luka. mintak suami sapu kan sebab kita kan baru lepas bersalin mana boleh nak lipat-lipat badan, tonggeng nak sapu sendiri :p Alhamdulilah benang bersalin saya tanggal semuanya sebelum habis pantang 44 hari tue. rasanya masa 3 minggu luka dah baik cuma tinggal lagi satu benang je yang belum tanggal. alhamdulilah.

kalau ikut nurse KK depa tak bagi sapu manjakani atau pape jenis ubat. hanya basuh dengan air garam. tapi saya langgar arahan diorang huuu. masa nurse KK datang check kat rumah takde la saya sapu manjakani tue. bila diorang dah balik baru la sapu, kuikuikui :p oh ye jangan lupa basuh dengan air daun sireh dan air garam jugak. untuk matikan kuman dan segera sembuhkan luka bersalin. 


semoden mana pun kita jangan lupa amalan datuk nenek kita dulu. bertungku untuk pecahkan darah beku yang masih tinggal dalam ruang rahim. sebenarnya seronok bertungku nie. bila awal-awal dulu rasa darah turun masa tungku perut. tapi ada teknik dia la. tanya la yang lebih matang mesti dorang tau punya ;) oh ye. petua mama saya lepas abis tungku, rasa suam2 panas tungku tue duduk atas dia. bagi luka bawah tue cepat kering dan tak lembap selalu. 

rasanya itu jela amalan saya masa berpantang 44 hari dulu. kalau ada yang lain tertinggal nanti saya update lain ye. tak semua orang berpantang cara yang sama. janji diri sihat. luka cepat sembuh. itu yang paling utama ;)

6 comments:

AtieYusof said...

Salam Kira...
Akak dulu guna set Amway..mahal jgk dlm rm200++.. tapi pakai pun tak habis.. rasa rugi je beli mahal2...

cik Anggur said...

dlm kepela dok pikir mana nk cri batu tungku tu zaman skrg nie...mmmmm

Izwa Kamaruddin said...

saya pakai set anugerah yg basic je

Anonymous said...

hehehe KA Pun moden & tradisional.. plg penting jaga pantang & pemakanan

Zai Zamree said...

k.zai pon btungku wlau czer.bkn la boh atas perut tp tungku kt bekas cucuk ubat bius kt tulang blkg, tepi2 perut,pnskn kaki & duduk atas tungku bl dh suam2.rs sdp ja bl dpt duduk atas tungku :)

QasehnyaRania said...

tima kasih kak

afiat ada jamu ye. baby uwais da kena kuning tak?ada setengah baby kan x tahan..

air garam, tak pedih ke.huahua.
kalau air sireh dh biasa guna. hihi

seriau pulak bab jahit2 ni kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...