Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

19 August 2013

Kisah Khalifah #Baby Buat Gempar

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

6 Ogos 2013 lepas. dua hari sebelum raya, khalifah kecik nie buat gempar. sepanjang hari selasa saya rasa macam ada lendir keluar dekat bawah tue. sebab kan rasa lain macam dan sebab baby pun dah cukup bulan, petang tue terus ke klinik. mujur ada dokte pompuan kat klinik tue.



kerana kepakaran seorang dokte itu terbatas. dia terus tulis surat suruh saya refer ke hospital hari yang sama jugak. dia tak bagi tunggu dah "you balik dan kemas barang you terus ke hospital, i happy if you do that" katanya. dah dapat surat kat atas tue saya pun terus la call suami bagitau apa yang dokte tue katakan. suami pun dah jadi macam blur, saya tanya dia soalan, dia tanya saya balik. sudahhhhhh, nebes ke ape suami saya nie =.= mama dan family saya kat ipoh masa tue dah tak senang duduk. yela masa tue saya masih berada di alor setar , suami kat penang. family mentua tak tau lagi keadaan yang berlaku.

terus decide untuk balik penang dulu, sebab takde pape kontraksi dan takde tanda bersalin yang keluar. tapi decide untuk tidak ke hospital seberang jaya akibat cerita kurang enak yang selalu telinga nie dengar. ajak suami ke dewan bersalin muslimah dekat permatang pauh. kalau ke hospital kerajaan confirm akan ditahan kat wad. sebolehnya saya nak elak benda tue dari berlaku. kalau tidak nanti dedua family jadi kucar kacir dah la lusanya nak raya. kalau kat sepital swasta nie dia akan check dulu, dan kalau perlu baru dia tahan. diperakui oleh senior nurse sepital swasta yang saya pegi tue, dia dulunya nurse klinik kerajaan. katanya "kalau patient datang bawak buku pink memang hospital akan tahan"

lepas berbuka suami terus bawak ke dewan bersalin muslimah tue. tunggu berbuka sebab nanti kesian kat suami dengan diri sendiri mesti tak tentu arah berbukanya. biarlah suami kenyang dulu, dah la dia kerja teruk sehari tue. sakit pinggang memang teramat sangat, sementara nak tunggu dokte bertugas datang. nurse buat CTG(ujian mengesan carta pergerakan jantung baby) dan cucuk ubat untuk menguatkan paru-paru baby. disebabkan baby saya baru je cukup-cukup 36 minggu masa tue paru-paru dia tak kuat lagi. dokte mintak nurse masukkan ubat tue kat saya, takut memang baby dah tiba masanya nak keluar. sakitnya kena cucuk Allah jela yang tau. sampaikan nak mengiring pun tak mampu. sebab sakit sangat ;(

Alhamdulilah bila dokte datang, dia buat scan dan check laluan bersalin. semuanya normal dan belum ada pape tanda kelahiran lagi. lendir yang saya rasa tue cuma lah keputihan. syukur. ujian CTG baby pun ok, baby bergerak sangat aktif. nak2 pulak masa lepas cucuk ubat kuat paru-paru tue lagi dia aktif. air ketuban pun banyak lagi kata dokte, dan diparas normal. kepala baby memang dah masuk ke laluan dia, kata dokte andainya dia meletakkan laluan tue di paras 5. baby dah duduk antara 3/5 dah. mungkin sebab tue keputihan saya makin kerap sekarang nie. berat baby sekarang dah 2.3 kg. jadi semuanya selamat dan normal. Alhamdulilah syukur. 

dan terlihat jugak tanda syukur dan lega kat muka suami. kalau tidak raya nanti dia tak boleh lupa la ada lagi sorang nak kena bayar zakat. hihi. sekarang cuma menunggu saat dan ketika tue tiba. sangat tak sabar nak tengok muka anak sendiri. sungguh!!!


dah 38 minggu, buku pink dah tebal macam tue. tebal dengan report yang macam-macam tue. ingatkan bila makan tak berhenti time raya nie berat naik mendadak, risau la jugak tapi alhamdulilah check up baru nie semuanya pun stabil. berat cuma bertambah sedikit dari sebelum nie, 51.8 kg. tekanan darah dan yang lain-lain alhamdulilah semuanya ok. cumanya yang tak larat sekarang nie nak berulang ke klinik seminggu sekali. sabar aje la for my khalifah sake. 

14 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

nebes plak kami yg baca ni....

baby cepat la keluar..mummy xsabar nak jumpa ni hihihi

cik Anggur said...

bay saja nk usik ummi & abi la tu ~

aDisH.sHidA said...

kalau x sambut raya dengan baby la kan...

juicy X said...

NO WORRIES MMG AKHIR2 PREGNANCY KEPUTIHAN AKAN KELUAR BYK GILA. TP DOKTOR KATA XPE SBB DH DI AKHIR KEHAMILAN MMG MCM TU LA SBB BABY PN DH TOLAK2. LAIN LA KALO AWL2 KEHAMILAN KEPUTIHAN BYK MCM TU

Mummy LiYzA ^^, said...

Mungkin baby nk tunggu lahir bln syawal kot~dia bg umi mam puas2 dlu tuh..sbb pasnih nk bepantang dah..hee

Vee said...

Semoga selamat bersalin tanpa komlikasi yg membahayakan ...

Izwa Kamaruddin said...

Tak sabar. nk tggu baby keluar :)

Unknown said...

kecik je baby baru 2.3kg, akak ni dah 3.3kg...

sama la dgn akak dah ak sabar nak tgk muka baby dalam perut nih..

semoga segala urusan dipermudahkan ye

AtieYusof said...

Salam...
dah bersalin ker? moga semuanya selamat ye..InsyaAllah amin!..
mmg rasa tak sabar nak tgk muka anak sndiri kan..mesti comelll:)

jai said...

dugaan dan ujian

cik Anggur said...

dewan muslimah kt permatang pauh???akk bru dengar ....kat mana erk...

OKje said...

Hehe...kira gempaq aje lebihlah ni yeh Kiera...
Apa pun mesti berdebar tunggu saat itu kan....

Nur Zulaikha said...

sy ternanti-nnti baby akk yg comel...kalau time tu tk sakit sgt update la ye...cik misi nk tgk baby..hehehe

p/s:dh ade name?

AtieYusof said...

Salam singgah...
moga berada dlm keadaan sihat ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...