Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

13 November 2014

Breastfeeding Journey : Semangat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Alhamdulilah masih diberi rezeki dan kesempatan untuk menyusukan si budak bijak Fateh Uwais ini. siapalah lagi nak puji anak sendiri melainkan ummi nya ini kahkahkah :p Alhamdulilah dah setahun dua bulan plus plus rezeki anak kami menyusu badan. moga Allah terus banyakkan susu ummi, kekalkan semangat ummi, tabahkan hati ummi. amin

ada masa dan ketika nya perasaan dan semangat ni memang jatuh merudum. tambah bila susu tengah drop. mula lah perkataan negatif datang menghasut. "tak payah pam lagi la" "bagi anak susu fm lah" "balik nanti je baru direct lah" dan macam-macam lagi yang terpaksa ditepis hari demi hari. oh ye kata-kata tu datang dan dihasut oleh diri sendiri bukan orang lain. makanya semangat dan ketabahan utamanya kena datang dari dalam diri sendiri dan bila mengenangkan anakanda Fateh Uwais yang seorang itu. memang tak sampai hati nak bagi dia FM. kalau awal dulu menitik-nitik air mata jatuh bila dia minum FM. tapi apa kan daya waktu tu rezeki tak sebanyak sekarang, dan tak secerdik waktu ni. ye ibu ibu dah jadi ibu ilmu kena cari setiap hari bukan tunggu orang datang suap kt ko je ye. 

bila semangat mengepam mula hilang, selain muhasabah diri. manusia pertama tempat saya mengadu adalah SUAMI. alhamdulilah dapat suami yang memahami isteri dia, yang sama-sama belajar pasal breastfeed, yang sama-sama menceduk ilmu sana sini cara nak banyakkan susu dan uruskan emosi diri. suami lah yang banyak bagi kata semangat, yang kuatkan semangat saat semangat diri sendiri mula jatuh dan menjauhhhhh. terima kasih suami.

Alhamdulilah selama Fateh Uwais menyusu badan jarang sekali dia dapat sakit. bila ditakdirkan dia demam pun, dia masih ada semangat dan tenaga yang sikit untuk bangun bermain bila saya selalu susukan dia. alhamdulilah nikmat rezeki yang Allah pinjamkan buat kami sekeluarga. eh ini bukan saya compare dengan sesape atau pada siapa yang bagi anak FM. ini cuma pemerhatian saya pada Fateh Uwais tersayang je. maafkan diri ini andai ada yang berkecil hati.

cumanya apa yang saya tahu dan yakin. setiap parents sedang dan akan berusaha bagi yang terbaik untuk anak-anak mereka. biarlah tulang terbengkok, lutut terkalih asalkan yang terbaik untuk anak-anak kan? dan itu juga lah yang dilakukan mama papa saya dulu. ohhhh tetiba rasa nak nanges ;'))))

11 comments:

Z@i Z@mR33 said...

sonoknya baca...

teruskan semangat ummi

cik Anggur said...

Alhamdulillah....menyusu tu satu nikmat yang paling berharga yg tak trnilai nikmatnya...betul kdg2 bila rasa stress mula pikir mcm2....tp bila tgk ank minum susu kita puas rasa walaupun jujurnya kk klo tgk depanmata ank minum dlm botol walaupun susu bdn akk seniri air mata laju je turun....rasa sedih sgt2 sbban k trpksa minum dlm botol sdgkn akk pnya kudrat nk directkn dia...apakn daya trpaksa...sbb tu tak nk tgk lgsg...waktu cuti pn org pesan suh bg botol tkut dia tk nk akk xbg pn...sbb akk rasa akk ada dgn dia knp nk bg botol..hak dia nk nyusu direct..akk tk de tk pe pakai botol sbb tk nmpk ~

Mazatul Muhamad said...

Salam perkenalan... Alhamdulillah.. Menyusu badan tak semudah yang difikirkan.. kene strong dan positif selalu... Banyak-banyak berdoa Insya-Allah... moga dipermudahkan perjalanan penyusuan sehingga 2 tahun..

QasehnyaRania said...

betul tu kira.
alhamdulillah smga fateh akan terus dpt susu ummi.aamiin

CikSiti said...

Salam Kiera..

Alhamdulillah good job umi!
Itulah kasihnya seorang ibu dekat anaknya kan. Semalam saya bersembang dengan sorang kakak, dia cerita dia pernah dengar ustaz kata, ustaz tu sangat kagum dengan ibu bekerja yg berusaha untuk BF anak. Memang bukan sesuatu yang mudah kan.

Katanya lagi segala pengorbanan usaha, masa,tenaga kita dlm membersarkan anak tu akan dapat ganjarannya pada kita juga.

Kan doa untuk kedua ibu bapa tu kan:

“Ya Tuhanku, ampunilah aku dan kedua orang tuaku, dan sayangilah kedua orang tuaku sebagaimana mereka telah memelihara / mendidikku sewaktu aku kecil.”

Yes..kelak bila anak besar dia akan doakan kita. Kasih sayang yg kita bagi kat anak masa dia kecik tu lah yang akan menjadi modal untuk kita nanti.

Wallahualam. Maaf tak pandai nak explain walaupun dah panjang komen ni hihi..

eima said...

alhamdulillah ... berkat susu ibu tak semua org mampu nk bg terbaik kat anak ... terutamanye mudah putus asa ....


klu nk try supplement utk penyusuan susu ibu shaklee mai pm ai ... harga yg baik boleh bg ...

Bunda a.k.a KN said...

Keempat2 anak bunda tak kuat menyusu badan...tapi susu banyak...sampai bunda demam dan bengkak susunye sbb baby tak banyak minum...

Namun begitu bunda gigih juga pam susu bunda ke botol susu bagi bb minum...

Rugi rasanya membazir susu badan yg mana satu2 nya anugerah percuma utk baby kita...

Salam ukhwah dari Bunda...

Gee Lion said...

memang susu ibu yg terbaik bagi anak dia kan cik kira. selagi termampu mengapa harus berputus asa ye dak?

aryan azra said...

alhamdulillah..moga terus bersemangat, akak pun masih menyusukan adelya sekarang

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah....masih mendapat khasiat susu ibu. Anak saya dah 2 tahun 7 bulan, still BF lagi. Rasa tak sampai hati nak wean-off.

hainom OKje said...

Moga Allah lebihkan rezeki susu buat Fateh sampai dia puas minum. Sampai 2 tahun kot yek Kiera....pastu kan nak beradik pulak si Fateh ni kenalah cerai susu

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...