Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

14 May 2015

"adik cacing"

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

lalu tepi sawah

"burung makan cacing" - abi

"buwung akan cacing" - ulang tiga empat lima enam kali setiap kali lalu tepi sawah

"adik makan ape?"

"adik akan cacing" nguuuuuu pitam ummi dengar adik oiiii

tiap kali bila tanya adik makan apeeeee tuuuuu???? mesti dia sebut cacing. gerammmmm je haaaa. padahal dah ajar dah hari2 adik makan nasik. burung je yang makan cacing =..=



alhamdulilah sejak nak masuk setahun lapan bulan aritu dah pandai gabung perkataan jadi dua dan tiga suku kata. bila abi ambik dekat rumah pengasuh tanya mak mana? "mak andi hanna" mak mandi hanna. kalau mak tanya kereta sape dekat depan dia tipu mak kata "mak hanna mai" kelam kabut orang tu ke depan ingatkan betol sekali kena tipu je kohkohkoh

alhamdulilah jugak buat masa ni beberapa perkataan je yang tak paham apa dia cakap. teringat aritu Kak Izwa cerita macam mana dia ajar anak-anak dia cakap terus. cuba praktik cara dia dengan Uwais. alhamdulilah berkesan. bila tak paham bahasa jerman dia terus suruh dia cakap sampai kita paham dan sampai dia reti guna bahasa penuh. alhamdulilah buat masa ni takde susah sangat nak paham apa yang uwais cuba sampaikan. 

dan kami sendiri memang takde guna bahasa bebudak dengan anak2. anak2 means anak sendiri, anak buah dan anak kengkawan. budak biasa lah memang selalu pelat, kalau kita pun pelat jugak dengan dia lagi lambat dia boleh nak bercakap terus kan? cakap jela macam tengah sembang dengan orang dewasa. insyaAllah tak lama mesti dia boleh cakap terus. betoi tak mak2 sekalian? hihihihi

paling syok dengar dia loghat kedah. walau ummi orang perak, anak pun lahir kat perak tapi takde la ummi sungguh2 suruh dia loghat perak jugak hihihihi

"ummi, abi mai" tiap kali abi balik kerja. bukan abi mai lah sayang abi balik.

"ummi, abi alik"

"abi solat, suwau" 

moga satu hari nanti kepetahan awak mengaji menghafaz al quran sepetah awak berkata-kata sekarang ni Fateh Uwais sayang....


post signature

15 comments:

CikSiti said...

ala dah besar uwais yerr

idzwa kamaruddin said...

haishhhh ketula perkataan yg keluar dari mulut diaorg ni rase mcm nak cubit-cubit cabut bibir mulut tu nak simpan-simpan sebab comel giler biler bercakap..hehehehee...gerammm sampai rasen ak suruh diaorg sebut je semua perkataan setiap mase...

comel geram name nyer...hehehe..

Z@i Z@mR33 said...

waaa...pndainya uwais gabung2 ayat.Aqil x pndai gabung2 lg

eima said...

timwe ni mmg best sgt melayan diorg berckp kadang tu sampai kite pun pening dok pk ape yg die nk ckp tu ...

aTieYusof Family said...

hahhaha..uwais..uwais.. akan cacing erk..tidakkk.. haha
betul tu Kira anak2 ni kena ajar bahasa yg betul sbb dia mudah ikut..mcm kami gak, dr kecil kmi mmg guna bahasa yg betul bila bercakap dgn abang Pae tu ha..Alhamdulillah dia cepat berckp & semuanya jelas.. :)

Gee Lion said...

inshaAllah, kalau ada rezeki; menang kali ni ^_^

Gee Lion said...

tak lama lagi boleh dah jadi teman ngeteh.. hehe.. komen sebelum ni abaikanlah ye.. ahakss..

cik Anggur said...

dasyat ummi dia bg makan cacing bahahahahaha

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam kira,
kalo nak anak cepat cakap teruih (ayat), kena selalu ghajin sembang dengan deme
walopun deme cakap jerman ka , keling ka, arab ka
layankan ajer he3
lelama deme akan meniru ayat2 kita tau3

Siti Hajar said...

Blogwalking sini ^_^
Heeee. Budak2 kecil ni comel je...

aryan azra said...

adik makan cacing???hahaha pandai sangat dia tu ye...

betul tu akak pun akan cakap biasa je dengan anak2 xde pelat2,cuma anak no.2 si adrien tu memang pelat sikitlah,tak pandai sebut l,kadang jenuh juga mama nak teka apa ayat yg dia cakap...

hainom OKje said...

Alolo comeynya .....Fateh dah pandai buat ayat eh. Best kan....tgk perkembangan depa, dpd tak pandai ckp, pandai ckp sepatah...pas tu pandai buat ayat
....

Mummydearie said...

Seronok tau bila anak mula pandai bercakap. Lagi seronok masa dia tengah pelat. Memang kelakar bunyinya. Kadang tu dah tau kita tak boleh ikut gaya dia cakap pelat juga tapi bila syok dengar, dengan kita-kita pun terpelat juga sekali-sekala. Anak akak yang kecil tu dah habis dah pelatnya. Sekarang ni tengah fasa bercakap dan bertanya tak henti-henti. Pening den!

QasehnyaRania said...

eeee gerammmmnya dengan awak tau.
kira, fateh uwais blh ckp umur brapa sebelum tu ?

sama la dgn suami ciksu, katanya jgn ajar ckp pelat itu yg anak nti pelat huhuhu

aizamia3 said...

Seronok tengok dia membesar depan mata kita kan.. suka dengar dia berceloteh... ;)

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...