Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

26 June 2013

Kisah Khalifah #Tinggalkan Anak

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

balik dari kursus minggu lepas tersangatlah malassssss nak update belog. tambah badan still rasa letih dan kurang mood nak mengadap blog. teruk betul =.= takpe2 hutang dengan kawan2 insyaAllah saya cuba langsaikan hari nie atau esok ;)

orang perempuan nie memang suka fikir jauh ke depan kan? kadang perkara yang setahun lagi akan berlaku dah mula fikir dari hari nie. tapi kalau aju kan ke suami jawapan dia "dah la tak payah fikir sangat, nanti dah sampai masanya baru kita fikir, buat serabut otak je fikir dari sekarang" =.=" FINEEEEEEE!!!! akhirnya sebab dah dibiasakan dengan ayat tue saya pun jadi macam tue skang nie. betul jugak, buat ape la nak diserabutkan otak dengan tambahnya lagi masalah sedangkan diri sendiri dah memang ada masalah lain yang perlu di hadap. 

macam contoh, anak. kalau dulu saya pernah terfikir. nanti bila khalifah kecik nie dah keluar. time weekday isnin-khamis tinggalkan dengan abi dia kat rumah mentua, saya pulak akan jalani kehidupan sorang-sorang kat alor setar nie. susu pulak nak pump siap-siap dan tinggalkan kat dalam peti ais khas untuk susu dia je. sebab niat kat hati dari belum pregnant lagi nak susukan anak sampai umur dia 2 tahun, insyaAllah. tue kan hak dia :)

tapi terfikir jugak, sanggup ke saya berjauhan dengan si anak selama 4 hari 3 malam? masa tue si kecik nie baru je sebulan dua menginap kat dalam rahim saya. tapi dari hari ke hari saya bersama dia, solat dengan dia, makan dengan dia dan untuk dia, berbual menangis ketawa dan lakukan segalanya dengan dia. terus saya cancel semua plan asal dan cakap dengan suami. kiranya belum rezeki saya dapat tukar kerja yang dekat dengan suami, saya akan bawak anak sekali duduk dengan saya dekat alor setar.

segala ujian dan dugaan saya dengan dia dekat sini, insyaAllah saya sanggup dan mampu hadapinya asalkan jantung hati saya ada sekali kat sisi saya. asalkan saya mampu tengok wajah dia setiap hari setiap malam itu dah cukup berharga buat saya biarpun saya tau saya akan penat lebih berganda dari sekarang nie. tapi selalu saya ingatkan yang Allah tak kan pernah menguji di luar kemampuan umatNya. jadi saya yakin yang saya mampu laluinya segala ujian dan dugaan yang akan datang.

untuk berulang penang-alor setar rasanya saya tak mampu dan suami pun tak kan benarkan. satunya faktor keselamatan, yang keduanya takut badan terlampau letih sampai takut nanti ada yang tertidur time tengah drive dan yang lain faktor kewangan untuk berulang tue bukan sikit. bukan tak boleh suami nak berulang tapi saya jugak fikirkan keselamatan dan kesihatan dia. keduanya penting bukan? bila anak dah lahir bermakna ekonomi kami jugak meningkat jadi tak boleh fikir buang duit atas highway. tapi saya tau setiap anak ada rezekinya dan saya yakin akan ada rezeki untuk anak kami nanti, insyaAllah. 

untuk tinggal di tengah-tengah antara penang dan alor setar contohnya sungai petani. hurmmm kami masih memikirkan hal tue. terlalu banyak point yang perlu dikaji dan diteliti. ape pun saya cuma mampu berdoa moga Allah bukakan sedikit rezeki untuk kami yang duduk jauh nie dan semoga Allah permudahkan segalanya amin. 

sape yang tak nak duduk dekat dengan suami kan? semua yang bergelar isteri memang nak tidur dalam pelukan seorang suami setiap malam, buka isu sex tapi sesungguhnya dengan mereka lah tempat kita meluah segala isi hati yang terpendam. tapi mungkin belum rezeki kami nak duduk serumah setiap hari, saya redha dan saya yakin ada pelangi yang akan muncul dalam keluarga kami nanti, insyaAllah saya yakin dengan janji Allah :)

11 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

GK yg tak kawen lagi pun macam-macam dah pk sebab nk akan PJJ juga nti..

TTM slalu pesan...xpyh nk pk sngt la nanti migrain mai plak haha...

apa2 pon hrp akan ada jalan keluar utk permasalahan ini

aDisH.sHidA said...

sabar ye kiera..insyaAllah akan dipermudahkan...

memang la dah 9 bulan bersama lepas tu nak tinggal tak nampak depan mata...mesti akan memikirkan nya

inche hlovate said...

Moga dipermudahkan semuanya..setiap ank yg lahir tu ade rezekinya..

cik Anggur said...

insyaAllah tiap kesulitan pasti ada kesenangan nya d kemudian hari

Zai Zamree said...

x t'pikir lg bab sapa nk jg lps abes pntang nti tp dh ada 3 org offer nk jg baby 5 hr direct...sbtu ahad je k.zai jg...tahla...tgk la cmna...blm pk smpai ke situ lg

Anonymous said...

assalamualaikum cik syakira,

inshaAllah dipermudahkan jalan bagi cik Syakira utk bersama dgn suami & anak. banyak bersabar ye kerana sesungguhnya Allah sentiasa memenangkan org yg banyak bersabar.

:)

neesa_jun said...

i was thinking the same too...walaupun x hamil lagi..hahaha...sebab kawan2 yg dah ada anak mesti pening nak cari pengasuh..nusery....hurm....hrp urusan sis dipermudahkan...amin....

نورعيم said...

xpe, biar kita yg jaga kak. hikhik.

Fiza Rahman said...

In shaa allah ☺☺

OKje said...

Yelah...mmg kalau boleh nak duduk rumah sendirikan Kiera... pilihlah mana yg paling baik utk Kiera dan suami

Unknown said...

insha Allah moga ada rezeki buat family sakura utk duduk bersama satu hari nanti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...