Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

17 January 2012

Ohhh mama, saya mau kawen.....


Assalamualaikum

Aku sangat yakin dan pasti ramai pasangan yang kat luar sana terpaksa menunda niat membina rumah tangga kerana factor kewangan. Yela kan macam mana nak meminang anak dara orang kalau duit gaji yang ada pun cukup nak tampung diri sendiri jer.

ada jugak tue para Ibu yang risau kiranya anak teruna mengajukan niat mahu menghantar rombongan meminang. Mula la keluar ayat mcm nie,

“diri kau sendiri pun mak ayah yang tolong tampung kat sana sini sikit-sikit, dah ada hati nak tanggung anak orang. Besok-besok kau dah kawen ayah kau jugak yang tolong bagi makan anak bini kau tue” –errrrrrrr

“baru jer dapat kerja tetap dah mula nak kawen, kau tue baru nak merasa pegang duit, bagi la peluang kat diri sendiri tue merasa enjoy dulu” –lepas kawen pun blh enjoy mak :p



Tapi kita selalu lupa dengan firman Allah swt yang satu nie…

Surah An-Nuur, ayat 32

“Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.”

Surah Taaha, ayat 132 ;

“Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan salat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kami lah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.”

Memang kalau nak diikutkan kita terlalu banyak meminta padaNya sampai ada ketika rasa malu sangat terlalu banyak meminta. Sesungguhnya Allah Yang Maha Kuasa sentiasa menanti permintaan hamba-hambaNya, sentiasa merindui gemersik suara pengharapan hambaNya. 

Surah Al-Mu’min, ayat 60 ;

“Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina".”

Tak ada alasan lagi kan? Menyokong pendapat Nadzri dalam entry die yang ini

"kalau ambil langkah sekarang, dari matlamat, akan datangnya cara, dari cara wujud usaha, dan akhirnya akan ada juga simpanan untuk ke arah itu. Ingat kalau abg tak fikir sekarang, bila umur abg dah 50, abg rasa abg akan fikir tak bab tu? KONPEM TAK sebab masa tu abg akan bagi alasan yang sama 'aku tak ada simpanan juga'. "

Kalau kita tak berusaha dari sekarang, sampai bila pun resultnya tak kan kita dapat kan? Apa-apa pun semuanya terpulang pada diri kita sendiri. Tapi janganlah hendak berumah tangga sampai melupakan tanggungjawab pada keluarga. Mereka juga perlukan perhatian dan kasih sayang kita.

Pesanan untuk aku sendiri dan semua….

7 comments:

Iffah Afeefah said...

Erm sungguh betol

kne mule dr skng

Muslimah Optimis said...

ye memang nak kawen.. tapi calonnya tak jumpa lagi nih.. macam mana.. kak ipaq tolong carikan boleh? hehehe

misznanarizal said...

nak kawen...tp rasa mcm xmampu lagi...huhu

محمد رازيق said...

yerp. setuju. tapi calon pun belum ada lagi.. hehe. free2, jmput singgah blog, jmput bc entri BURUNG BIRU SI PEMALU :)

akoo pae said...

nak kawen,jemput
=p

visitme@FaTiN cOrNeR said...

erm..sokong3..perkara yg baik xelok dilewatkn..

*sy follow!

Musafir Melayu said...

Assalamualaikum..

betul...tapi...tapi...hurmmm.....

Semoga Allah permudahkan...

Btw, terima kasih atas perkongsian. :)

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...