Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

22 March 2016

Tips Minum Air Gula Bagi Ibu Hamil

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

6 March 2016

ingatkan pregant kali ni terlepas dari minum air gula. sebab nurse klinik kesihatan aritu kata tak payah minum sebab tak berisiko yang menjadi punca kepada minum air gula. ummi dah bersorak dalam hati dah hewhewhew

tapi rupanya mendung di tengah hari. ummi uwais kena kencing kotor atau kuman dalam urine. adehhhh. setiap kali buat Urine Fme tiap kali tula result tiga bintang!!!! mulanya dokte ingat sebab keputihan. tapi result keputihan normal (alhamdulilah). dokte bagi antibiotik pun tak jalan jugak. last sekali dokte request suruh minum air gula. dikhuatiri diri ini ada diabetis yang mengakibatkan kuman dalam urine tuuuu nguuuu. bertabah lah. 

cuma yang bestnya minum air gula kali ni berperisa. perisa oren. takde la feeling air gula sangat bahahahaha. sebelum tu memang dok berdoa dengan suami. moga moga air gula kali ni ada perisa. Alhamdulilah Allah perkenankan!! bila tengok dalam mug kaler oren terus senyum-senyum sikit hahahahaha

sebelum nak minum tu ada la jugak sembang-sembang dengan opismate. katanya kalau nak minum air gula sila bawak straw. ye straw!!! dannn alhamdulilah memang menjadi. bila minum pakai straw sekejap je air gula tu habis dan tak rasa nak muntah sangat. selalunya rasa nak muntah tu sebab air gula banyak berkumpul dalam mulut. rasa kembanggggg je mulut2. tapi bila minum pakai straw air tu terusss masuk dalam tekak. takde rasa kembang dalam mulut dah. kurang la sikit rasa nak termuntah tu walau ada jugak la rasa tu datang.

cumanya lepas minum air gula terus test urine lagi sekali. alhamdulilah jugak takde kuman dah. weeehuuuu. dah normal takde bintang2 berkelipan lagi haaa. mungkin jugak usaha minum air barli selama seminggu ni berhasil. hari2 pulun minum air barli sebab nak bagi sihat-sihat. syukur Allah izinkan dengan usaha barli itu. 

jadinya ibu hamil yang ada masalah kencing kotor atau kuman dalam urine rajin-rajin lah minum air barli. dan kalau kena minum air gula. sila bawak straw bersama anda. insyaAllah membantu ;)

5 comments:

• Ain Cho'in • said...

Akak banyakkan minum air mineral yerk. Sebelum checkup tu minum air mineral banyak-banyak. Hehe ! Sepanjang saya pregnant tahun 2014, 2x saya kena minum air gula. Sebab berat bertambah dengan mendadak nya. Kuikui ! Yer, sekarang dah ada perisa kan? Masa saya aritu perisa sirap. Kuikui ! Sedapppp. Bahahaha. Sedap ker? Hewhewhew ! Pape pun, take care for your pregnancy sis. ☺

eima said...

NICE TIP NANTI BOLEH APPLY ...

Tasha Aqisha said...

tips untuk masa depan ni.. hehe

hainom OKje said...

Yuppp air bali mmg elok untuk cuci buah pinggang. Masa preggy dulu tak pernah kena minum air gula tp org cakap mmg nak muntahlah.....nasib tak terkena.
Agaknya apa sebab kencing tu boleh kotor ye Kiera....

aryan azra said...

air bali tu memang bagus untuk kencing kotor, tak peknen pun boleh minum.

akak dulu minum air gula perisa oren dan anggur, takde pun minum air gula yang putih tu,

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...