Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

22 January 2015

Main

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

kalau beli mainan untuk Fateh Uwais memang tak rugi. dia akan main main dan main sampai la mainan tu tercabut atau erti kata lain sampai tatau nak main celah mana lagi. sebab tu ummi abi tak kedekut nak beli kan ape dia nak, sebab dia akan hargai dan manfaat benda tu selayaknya. 



kalau beli kereta ke ape ke yang boleh naik. memang hari-hari sepanjang masa dia main dengan kereta tu. tak kisah lah naik bawak lelaju atau terbalikkan kereta dan tukang =.= ummi memang biar dia main. dengan umur dia sekarang memang masa untuk bermain dan belajar. kalau setiap masa hadapkan dengan buku boleh stress pulak budak tu haaa.



kalau bawak ke playground pun dia akan manfaatkan sepenuh permainan yang ada dekat situ. semua tempat kalau boleh dia nak naik dan main. kalau playground tu jenis tinggi dan boleh jalan dekat bawah pun dia akan pergi jugak grrrrr. kalau ummi abi takmo layan, selagi tu dia akan duduk situ sambil tunjuk-tunjuk benda tu. duduk main dekat palyground sampai dia puas dan tak mengamuk bila ajak balik. 

sebab tu ummi abi elak lalu dekat playground kalau kata badan kami tak larat nak layan dia main. kalau setakat nak main lima ke sepuluh minit jangan mimpi lah. buat budak tu mengamuk aje. lagi stress lagi penat nak melayan amukan dia nanti huuuu.



kalau mainan dalam bakul tu memang biasanya ummi biar je bersepah lepas Fateh Uwais sepahkan. biarlah rumah berselerak asalkan dia puas main dan belajar. memang bukan dia main sangat mainan semua tu. tapi saya tau dalam masa bermain ada benda yang dia belajar. contoh padankan penutup dengan bekas. dia akan cari sampai dapat bekas yang boleh tutup dengan penutup tu. 



selagi dia tak tido, selagi tu ummi tak akan kemas. sebab dia akan punggahkan balik semua mainan dalam tu. dari penat mengemas lebih baik biar. atleast dia boleh main, kita pun takde stress keja mengutip aje kihkihkih. tapi sebab rumah ni kami duduk bertiga je takde orang lain. berani la biar bersepah. kalau ada orang datang memang kena sorok la bakul mainan tu. hewhewhew

12 comments:

Z@i Z@mR33 said...

sm la...selagi Aqil x tdo slagi tu rumah mcm tongkang pecah....pstu mama snggup thn diri nk beli sofa sbb ruang tamu yg dh x besar mn bila dh ada meja mkn...nti xda ruang plak dia nk main tolak2 keta dia kn?

CikSiti said...

alhamdulillahh..banyak mainan dia yer..budak2 memang mcm tu..sy pun xkoser nak kemas bilik toys budak2 ni sampai nak pijak pun takda tempat..so sekarang kami stop dulu beli toys heheh

Kesuma Angsana said...

Maaf lama x singgah ke sini. Tapi blog ni tetap di hati KA. seronoklah dier yer

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam ummi uwais,
oooohoooiiiiiiiiiiiii sakan jugak uwais dok ngemas rumah naaaaaaaaaaaaaaa :)

babYpose said...

salam, pandai explor tu dan main sampai puas.

ummi aqilah (LM) said...

Biarlah dia main. Kalau nk rumah kemas camnelah ank nk main kan? Sian otak ank x berkembang. Nk umah cantik siap sorok mainan. Hehehe

VitaminSuci said...

kids learn through play. good job uwais!

idzwa kamaruddin said...

alahaiii budak gebu niiii teringin sgt aunty nak jumpe la...

juicy X said...

KMI SUKA BELI MAINAN BESAR2 SUPAYA NK MENGEMAS NANTI TAK TERUK SGT. KALAU BALL KECIK2 TU CUKUP STRESS NK MENYIMPAN HAAA

QasehnyaRania said...

hewhewhew
fateh uwais yg bijak..
cntik bergaya dia berjaln tu ..
mcm model dah..

hainom OKje said...

Yelah nama pun budak......mainan, bermainkan dunia dia.....Kalau ada anak kecik, rumah bersepah org pun paham Kiera. Kalau rumah kemas, mmg pelik tu haha

cik Anggur said...

tk sbr nk tggu bussaina besar ~

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...