Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

29 December 2011

Tolong jaga hati dia

Assalamualaikum semua

bila dah berumah tangga suami isteri sama-samalah jaga amarah dan keaiban pasangan, kalau marah jangan ditunjukkan depan umum, kalau silap jangan ditengking di depan khalayak, simpan dulu amarah kamu, ingat syaitan mmg suka orang yang marah-marah nie.. terkinja-kinja die bila tengok kamu marah. 

kalau isteri buat salah, janganlah marah dia depan umum. kesian isteri tue malu die, kan salah satu rukun berumah tangga menjaga keaiban pasangan? tegur cara elok di bilik tidur kamu berdua. hanya bila kamu berdua!! terangkan mengapa tak boleh begitu begini, tegur dengan cara yang lembut.

sama juga bila suami buat salah. jangan dimarah tengah-tengah khalayak. jatuh maruah dia sebagai ketua keluarga, seorang lelaki bila maruah nya dijatuhkan die akan lebih beremosi, lebih ego, silap-silap kamu balik yang kene sembur. simpan tak puas hati tue sampai ke rumah. pilih masa yang sesuai baru diluahkan perasaan

hidup berumah tangga ada manis dan pahitnye. itu baru dinamakan kehidupan. samalah menjaga amarah, samalah menutup aib. jangan dicanang merata aib pasangan, berdosa dan burukkan ikatan je lagi. 

benar saya belum berumah tangga tapi tak salah kalau saya belajar dari kesilapan kamu, dan mengingatkan sesama kita. sbb manusia selalu lupa, seperti juga saya yang selalu lupa.

 YANG SEMPURNA HANYA DARI ALLAH SWT
DAN YANG BURUK DARI SAYA SENDIRI

**syukur Alhamdulilah pakcik imam selalu cuba memadamkan amarah saya bila saya buat silap. tegur saya bila saya tertewas dengan perasaan marah. terima kasih.

8 comments:

lieynanilaz said...

bagus entry ni....i like...:)

H.J said...

tips untuk saya juga ni..hjahha

torazmaih said...

nice entry buddy....
kita manusia nie kne bljr dari kesilapan org len...klu nk tgu bljr dr kesilapan kita kdg2 mmg xprsan pun...

Iffah Afeefah said...

suke entry akk

lg2 part last tang ps huhu

Ruzzezanie said...

setuju!!! aku suka entri ni. kdg2 yang belum kawin amik pengalaman dan iktibar dr cerita yg dah kawin. untong kan kawan dgn org dah kawin? byk tips boleh dpt.

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

slalu juga ditegur oleh ttm tp dgn cara yg lembut...

alhamdulillah itu yg kita inginkn, da psgn yg bleh membetulkan kita kalo kita slp tp tegur dgn penuh cara yg beradab..

❁ نور يوسمهانياي ❁ said...

nice, everything just nice :)

aku HaniAsyira said...

kalau marah2 tempat awam macam tak baik je kan.. takpun dpn anak2.. =)

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...