Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

26 February 2013

Kistot : Tuhan Jagakan Dia

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

“yayang tarik langsir tue, tutup pintu sekali. Sejuk la” rengek suami yang masih dengan mata terpejam di sisi. Pantas aku bangun.

“terima kasih Allah mengurniakan saya suami yang hebat seperti dia” pipi sebelah kirinya ku kucup. Langsung tiada reaksi. Aku tersenyum Cuma.

“kesian suami, letih dia demi mencari sesuap nasi dan demi nak membahagiakan insan sekelilingnya” omelku sendirian. Pelukan makin ku kemas. Sesungguhnya setiap pagi waktu ini yang aku tunggu demi  melihat wajah kesayangan di sisi. Bahagia, sungguh  ini yang aku rasakan.

“Ya Allah Engkau izinkan kebahagiaan ini berpanjangan hingga ke taman-taman syurgaMu” Bisikku didalam hati.

“sayang, kenapa nie?” suami bingkas bangun. Oh rupanya dalam tidak sedar air mataku jatuh di atas pipinya. Aduhhh malunya.

*****

“baby tengok apa abi nak buat tue” bisikku pada zuriat didalam rahim. Dan tergelak aku sendirian pabila si kecil didalam pantas bergerak menendang rahimku. Mungkin ingin memberitahu yang “si dia” dengar apa yang aku sampaikan.

“haaa mana aci, abi tak letak nama baby sumayyah pun kat situ”

“abi nak letak la nie, tengah cari port yang sesuai” tergelak aku melihat kesungguhan suami.

“abi leb ummi #babySumayyah #babyUwais” itu yang tertera dipasir pantai. Hasil kesungguhan suami meconteng mengabdi nama kami berempat disitu. Senyuman yang paling manis aku hadiahkan buat suami. Dan dia tersenyum.

“abi sayangkan ummi melebihi baby, baby jangan dengki tau. Kalau takde ummi takde la baby, jadi sebab tue abi sayangkan ummi lebih” pantas kami berdua tergelak bila si kecil di dalam menendang tangan suami yang menyentuh kandunganku.

*****

hanya dirimu yang ku cinta, takkan membuat aku jatuh cinta lagi, aku merasa kau yang terbaik untuk diriku

aku masuk ke ruang kamar kami, terdengar suami memasang lagu ini. kata-katanya aku dalami.

Tuhan jagakan dia, dia kekasihku kan tetap milikku, aku sungguh mencintai, sungguh menyayangi setulus hatiku.

Walau ku tahu kau takkan sempurna, takkan membuat aku jauh darimu, apa adanya ku kan tetap setia kepadamu.

“lagu tue untuk sayang ke?” soalku pada suami bila lagu itu tiga kali diulang main. Terus suami rapat ke sisi. Tangannya melingkari pinggangku. Majalah yang aku baca sebentar tadi aku simpan di meja sisi katil.

“abang sayangkan sayang, sayang sangat. Memiliki sayang anugerah terindah dalam hidup abang, menyayangi sayang pemberian tak ternilai” mata ku pejam lembut saat suami mengucup pipi dan dahiku.

Tiada kata yang mampu ku kirimkan, hanya pelukan rapat dan air mata kesyukuran yang mengiringi.  Ya Allah bantulah kami menjaga indahnya perasaan ini, jangan sampai kami terleka sehingga mengabaikanMu. Bisikku didalam hati. Pelukan hangat suami menenangkan dan aku mengamatinya sedalam mungkin.

*****
“mana isteri dan anak saya?” soalku pada ibu ayah jugak keluarga mentua. Masing-masing mendiamkan diri dan seperti cuba menyembunyikan sesuatu.

Pantas aku bangun. Terasa berdenyut di kepala. Laju keluarga menghalang dari aku bangun.

“Alia Sumayyah masih dirawat di wad kanak-kanak. Alhamdulilah Sumayyah selamat Cuma luka sikit dekat dahi dengan kening. Terang ibu ku.

“Adni mana ibu? Adni macam mana? Abang nak jumpa Adni nak tengok Adni” ujarku, sungguh aku rindu pada isteriku.

“sabar sayang, Adni tak dapat diselamatkan,  Allah lebih sayangkan dia lepas 3 hari dia bertarung nyawa” ibu mertuaku serta merta memeluk rapat tubuhku.

Bergigil tubuhku mendengar. Insan yang aku cinta, yang aku sayang kini sudah tiada? Aku tak percaya, sungguh. Adni Alisya, rintihku di dalam hati. Tubuh mertua ku peluk rapat, melepaskan segala bebanan perasaan yang terbuku dihati.

*****
Diari merah itu aku tutup rapat lalu ku bawa ke dada. Itulah salah satu cara untuk aku melepaskan rindu yang terpendam di hati pada isteri yang amat aku rindu.

“mesti abang tertanya-tanya kenapa sayang Cuma coretkan kisah manis kita dalam diari nie?” aku tersenyum membaca ayat itu.

“sebab segalanya yang berkaitan dengan abang tetap manis untuk dikenang walaupun adakalanya pahit. Tapi bila berkait dengan abang terus jadi manis ;)” air mataku menitik sekali lagi.

Adni Alisya, isteri yang aku cintai meninggal akibat kemalangan yang kami hadapi tiga bulan lalu. Tayar kereta kami tiba-tiba meletup. Puncanya tidak aku ketahui. Aku redha, ini ujian buatku.

“Tuhan jagakan dia, dia kekasihku kan tetap milikku, aku sungguh mencintai, sungguh menyayangi setulus hatiku” bisikku di dalam doa, al fatihah aku hadiahkan buat permaisuri hati yang tak pernah hilang didalam hati dan ingatkan ku.

“abi tengok ape Sumayyah buat nie” puteri ku mula menarik tanganku. Pantas aku bangun mengikut gerak si kecil kesayangan kami.

“Abi leb ummi, Sumayyah sayang ummi abi”

Pantas ku rangkul puteri kecilku ke dakapan. Sebak hati saat melihat apa yang dicoretkan oleh puteri kecilku di dada pasir pantai.

Sumayyah rindu ummi. Sumayyah ayang ummi. Ummi tunggu Sumayyah dengan abi kat sana ye. Sumayyah nak peluk ummi” lantas ku seka air mata puteriku Alia Sumayyah  Dakapan erat aku hadiahkan. Biarpun baru berusia 2 tahun setengah namun Alia Sumayyah sudah mampu memahami.

“tuhan jagakan dia” bisikku di dalam hati.

*****

TAMAT

#kistot = kisah kontot yang mungkin boleh jadi kisah betul dan mungkin sebaliknya ;)

#saya sayang suami saya, #Tetiba :p 

13 comments:

NinaAz said...

Suweeettt ♥♥♥

Iffah Afeefah said...

err cm cerpen je panjang la

btw watak aku tu isteri ke suami kak

konpius

ke itu diari y dibaca?

erm ermm

MR & MRS MAKMUM said...

nk nanges rasa ....ummm...

kay_are said...

ni bukan kistot.. aku rase ko dengan adik ko tu ade masalah dengan term "kontot" kot.. ko nye cite ni dah leh wat cerpen dah weh.. =__= tapi ending macam ni tak bape gemar tu.. tapi realiti bese macam tu r kan.. tak expect pun ape jadi mase2 depan.. nasib r abi tu time seadanye dengan redha..

cimöt said...

"awwwwwww...so suwittt la ummi ngan abi ni!" kata sumyyah..

Novelgurl said...

Sedih.hUu.terasa.sebak di dada.Tuhan,jagakan dia.

Kesuma Angsana said...

bestnyer... sweet sgt2~

hainom OKje said...

kira ni rentetan cite sendiri dan cite dongenganlah ni ye Kiera...hehe ada ada ajelah Kiera ni

inche hlovate said...

Kita hanya mampu merancg tapi Allah yg tentukan apa yg terbaik untuk kita kan

fRaMe+LenSeS said...

Hooihhhh x like. X like.

aTieYusof Family said...

Tuhan jagakan dia..
so sweet...:)

Mummy LiYzA ^^, said...

Huhu..xmola sad ending :-(

نورعيم said...

ni bkn kistot dah akak! ni namanya cerpen.

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...