Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

23 April 2013

Kisah Khalifah #Dugaan Kurang Darah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

malasnyaaaaaaaaaaaa nak update entry sekarang nie huuuu. baru je tadi selesaikan appoitment dengan dokte. kena rujuk dengan dokte kes saya kurang darah nie. disebabkan dokte tak pasti apa puncanya, rini kena ambik darah lagi untuk diuji samada saya penghidap talasemia atau tidak. dan ahad depan suami pun kena diuji darah jugak untuk tengok dia salah seorang pembawa atau bukan. dan tambah dokte tue lagi. langkah awal untuk detect samada baby akan jadi penghidap talasemia atau tak. 21 Mei depan ada lagi satu appoitment untuk kes yang satu nie. 

rasa nak jatuh jantung nie masa dengar dokte cakap tue. sungguh sebak. saat saya tulis entry pun dada macam nak pecah menahan segala macam kerisauan. berdoa sangat moga khalifah kami dijauhkan dari segala macam sakit baik yang ringan atau yang memudaratkan. berdoa sangat biarlah saya yang tanggung segala ujian dan dugaan tue asalkan bukan anak kami. amin.

lepas nie dah boleh mula makan Iberet pulak(sebelum nie makan Sangobion), sebab ramai yang kata vitamin tue elok untuk tambah darah ibu mengandung. kita usaha ye baby. dan yang menariknya mama kata nanti mama nak buatkan tempe jadi ditumis dengan ikan bilis dalam kuantiti yang banyak untuk saya bawak balik dan makan. dan laginya mama kata mama nak tolong buat air soya tuk anak dia nie. sebab orang kata soya pun elok untuk tambah darah, betul ke tak. tatau la. 

bila saya kata suami tak bagi minum soya banyak sangat sebab tak berapa elok. terus mama kata mama nak buat soya kat saya, boleh bajet sendiri kurangkan gula, yeayyyyy sayanggggggggggggg mama :D dan kena beli jambu batu banyak-banyak lagi untuk bantu tambah darah. janji usaha dan berdoa kan ;) 

Berat 45.2kg

check up ahad lepas berat yang nurse tue timbang 41.8kg tapi baru seminggu dah naik sebanyak tue. banyaknyaaa bukan saya je pelik, nurse tadi pun pelik. dorang tanya saya makan ape yang boleh naik sampai macam nie? sebetulnya minggu nie adalah minggu tak selera makan, saya pun pelik. dan nurse yang tadi tue timbang sampai 3 kali takut depa salah. 

samada saya yang memang dah terlebih berat atau nurse yang tolong timbang ahad lepas tue yang salah timbang. wallahualam~~~ disebabkan berat dah terlebih banyak makanya 28 April 2013 nie kena buat ujian OGTT untuk tengok ada diabetes atau tak. dan kena berulang klinik isnin dan khamis depan untuk tengok tekanan darah pulak. oh banyaknya appoitment, kena tulis dalam diari sebab takut terlupa nanti.



yang bertanda pink belacan tue semua appoitment dengan klinik. hat kaler lain tue toksah la tanya appoitment dengan sape pulak :p ujian dan dugaan yang saya lalui masa sekarang mungkin kifarah dosa-dosa yang lepas. Ya Allah jika ini balasan didunia yang harus saya tanggung, saya rela terima asalkan zuriat ini dipelihara dari sebarang ujian dan dugaan yang maha berat. amin2..

#Pujuk diri sendiri, sesungguhnya Allah Maha Kuasa menentukan segalanya, termasuk kesihatan anak kami kat dalam nie. 

18 comments:

Fiza Rahman said...

Owh...masih lagi darah rendah yer. Take care yer sis. Smoga darah kembali normal mcm biasa.

inche hlovate said...

takpe kak..Allah takkan duga kalo akak tak boleh handle semua ni kan? Kuatkan semangat okay :)

kalau makan kerang pun boleh tambah darah kan?

:: Mrs.Eady :: said...

45.2kg berat?uhhh..akak ni dah 25 minggu dah naik 11kg...

MR & MRS MAKMUM said...

kira...jaga diri baek2 ye....risau pulak tgk kalendar tu ~

Z@i Z@mR33 said...

In Sha Allah xdak apa2 yg jd...

aDisH.sHidA said...

tak pe kira..check awal2 daripada nanti tatau apa2 masalah plak kan..banyak kan la makan kerang dan hati utk tambah darah...

Kesuma Angsana said...

jaga diri yer... rasanyer ramai yang kata makn kerang & hati2 ni utk tambah darah kan !

Nur Zulaikha said...

semoga akak ngan ank akk takde pape...mungkin ujian mase hamil kan..baby tu mesti kuat :D

Condoriano said...

Pernah dgr juga yg kacang soya tu tak elok, wallahualam..
Wish you kuatkan semangat, chaiyokk! :)

Sunah Sakura said...

insya'Allah..biasalah tu masa mengandung memang kena banyak ke klinik...

Mummy LiYzA ^^, said...

kmi pon pnh dgq soya xelok kalo amalkan sgt tem preggy..tp xtawla fakta sahih ke x?tp iberet tuh mmg btol n baik sgt..kalo cm yg ada msalah mkn 2bji je skali..lps dh maintain elok,sehari sebijik je..

Cik Zaitul said...

Jaga kesihatan. Dan jangan miss appoiment yeee


neesa_jun said...

assalamualaikum sis!

kuatkan semangat sis!banyakkan berdoa! take care~

muax!

inche hlovate said...

salam kak kiera, lama tak update? haha ngata orang plak kan..tak thu nak komen apa. saja je nak dtg melawat hihi

aku HaniAsyira said...

insya allah kak semuanya elok2 je tau.. rehat2 banyak2 dan doa banyak2.. =)

hainom OKje said...

Betul tu Kiera .... biarlah kita yg menanggung janji bukan baby kan...

Insyaallah tak de pape doa banyak2 yeh!

kay_are said...

talasemia lagi... mende tu? aku ade blaja ke dalam bio dulu? iberet tu name vitamin? aku ingat makanan korea r tadi..

نورعيم said...

kalau org gi check darah kan, maunya org kena darah rendah.

eh lain ke darah rendah ngn kurang darah?

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...