Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

22 May 2013

Kisah Khalifah #Vitamin Tambah Darah

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

selain nurse klinik ramai jugak yang suggest makan Iberet untuk tambah darah. selain kakak saya dan mak sedara, Liza pun ada suggest ritu. terima kasih dekat semua yang baik hati suggest makan itu dan ini. yang concern dengan masalah Hb saya yang kurang. yang mendoakan. terima kasih bebanyak. hanya Allah je yang mampu balas jasa baik kalian. moga kalian pun sentiasa baik-baik hendakNya amin :)


sebenarnya sebelum nie bukan tak nak makan iberet. tapi sebab masa tue saya tengah makan Sangobion yang jugak fungsinya vitamin tambah darah, tak nak lah campur adukkan macam-macam vitamin. takut nanti badan sendiri dan baby kat dalam tak boleh terima. jadi saya dengan suami decide, abiskan Sangobion dulu baru kita cuba iberet pulak kalau takde perubahan.

dan disebabkan takde perubahan dalam Hb darah saya, sangobion pun dah abis. terus beli iberet kat farmasi ritu. 30 bijik dengan harga RM27. kalau ikut kata yang jaga farmasi tue makan sebijik sekali selepas makan. tapi masa saya jumpa dokte ritu tanya pasal iberet nie. dia suggest cara makan sama macam saya ambik iron tablets yang klinik bagi.



dan yang bestnya. bila dah makan iberet tak perlu lagi makan vitamin yang klinik bagi sebab dalam sebijik iberet dia dah merangkumi 4 jenis vitamin yang klinik sediakan. tengok kotak kat atas tue. ada Iron, Vitamin C, B Complex dan Folic Acid. jadinya tak perlu dah ulang vitamin klinik. kalau rajin nak makan pun apa salahnya. tak jadi masalah kata dokte tersebut. tapi ditakdirkan check up bulan lepas HB darah saya makin berkurang pulak tatau la silap tang mane wuuuu. bila google2 dapat tau vitamin lagi satu nie pun untuk tambah darah



keluaran Shaklee nie mesti dah ramai yang tau kan. saya ambik Vita-lea yang fungsinya untuk tambah darah. harga sebotol RM81 ada 120 bijik dalam tue. makan sebijik sehari boleh la tahan satu botol dalam 4 bulan gitu. itu kata stokis yang saya oder ritu la. dari ruang komen yang saya tengok ritu ramai yang kata vitamin nie elok untuk tambah darah, takpe kita cuba tengok macam mana. moga-moga mampu la bertambah darah merah saya nie. amin

sedikit info :-

:- HB diringkaskan daripada hemoglobin. dimana darah merah kurang, darah putih lebih banyak dari dari merah. atau perkataan lain penghidap anemia.

:- iberet boleh dimakan bersama shaklee. tapi mengikut pakar yang kawan saya jumpa, dia juga pregnant. asingkan masa makan. contoh. iberet waktu pagi, shaklee waktu malam.

:- seeloknya sebarang ubat atau vitamin diminum bersama jus buah. seeloknya buah yang bervitamin C. supaya vitamin lagi cepat serap.

:- jarakkan minum susu/tea/caffeine selepas ambik vitamin. sebab minuman jenis itu boleh memotong zat yang ada dalam vitamin yang diambil. mungkin 2 jam selepas makan vitamin baru boleh ambik minuman jenis yang dinyatakan.

:- makan vitamin 2 jam selepas perut dikosongkan tanpa apa-apa makanan dan makan sebarang jenis makanan selepas 2 jam berikutnya. supaya vitamin betul-betul menyerap dalam tubuh.

:- jangan lupa makan makanan lain yang fungsinya jugak untuk tambah darah. bayam merah, kekacang, kismis, hati, daging merah dsb

sumber : perbincangan dengan dokte di klinik kesihatan simpang kuala, kedah. 

22 comments:

cik Anggur said...

moga baby & ummi sihat selalu

Izwa Kamaruddin said...

semoga dipermudahkan ye :)

Unknown said...

semoga akak dan baby dalam perut tu sentiasa sihat =D

Anonymous said...

moga usaha berjaya yer dn take care juga !

AtieYusof said...

Take care.. HB kena maintain sllu bila preggy ni.. moga semuanya dlm lindungan Allah..amin! :)

Mummy LiYzA ^^, said...

alaa..kira order kt sapa vita lea mahal2 tuh~huu kt kmi sbotol bley rm74 ^_^

cimöt said...

semoga semua dlm baik2 saje...

seharum kasturi said...

susah gak preggy nih . byk kena jaga demi baby tercinta ...

Zai Zamree said...

moga2 bkesan la ye...k.zai xtau cmna leh maintain 13 ke atas tp k.zai mmg suka mkn sayur bayam :)

nursuriani said...

aduhaiiiiiii huhuhu banyak betul kena jaga erk. jaga baby anti sue elok2 erk. huhuhu. awk! jangan lupa jaga diri n menantu kita. eh? hahahaha

Fiza Rahman said...

Makan iberet ni juga sbb hb rendah.

Take car sis.

PearlKaz said...

kite nye HB pun rendah, mule2 check 10.7. pastu kena mkn pil iron, naik la 11.4. pastu turun balik 10.7 bile x mkn iron sbb sembelit. pastu, nak tak nak kena mkn gak iron dr klinik tu. amik 2 biji tiap2 hari. tp dgn air kosong je sbb sekali mkn dgn vitamin C. tiap2 hari mkn kurma gak. alhamdulillah. HB naik balik. hihi

Orkid Edyliyne said...

oh... banyak info nie... hehe... boleh simpan sikit... ^^

نورعيم said...

banyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk nya ubat! huh, mmg tak sanggup telan!

kay_are said...

power nye vitamin tu yang same dengan 4 biji vitamin.. wow!! tapi term medic yang ko gune aku tak faham.. mende shaklee tu?? @.@

QasehnyaRania said...

perkongsian yg menarik.

Unknown said...

Sy jga pengguna vital Lea shaklee
Sang at bail untk menaikan hb. kena consistent makan.

Anonymous said...

Keep on writing, great job!

Anonymous said...

Thanks very nice blog!

Anonymous said...

Thank you for the good writeup. It in fact was a
amusement account it. Look advanced to more added
agreeable from you! By the way, how could we communicate?

Anonymous said...

Does your blog have a contact page? I'm having a tough time locating
it but, I'd like to send you an e-mail. I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great website and I look forward to
seeing it grow over time.

Anonymous said...

No matter if some one searches for his necessary thing, therefore he/she desires to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...