Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

06 April 2016

Penyu : Terengganu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Sambung cerita Terengganu yang tergendala :p Dah sampai ke Terengganu aktiviti wajib mestilah menengok penyu. memang teringinnnn sangat nak tengok Penyu. konon nak tengok penyu terdampar atas pantai hahahaha. berangan sangat ummi oiiiiiiii.


Otw balik kenduri nak ke Kemaman, ternampak tempat ni haaaa. Institut Penyelidikan Perikanan Bahagian Penyelidikan Penyu Dan Spesies Marin Terancam. mulanya tak perasan. sebab Nampak banggunan kaler biru dan signboard Pulapol. cakap dengan abi uwais itu pulapol lah bukan tempat penyu. bila dah uTurn solat dekat masjid seberang jalan dan lalu balik depan tempat ni baru Nampak yang pulapol tu belakang lagi. yang ni betul la tempat penyelidikan penyu hihihihi





lebih pada galeri dan hasil awet spesies terancam dan penyu dalam ni. banyak info yang diorang sediakan. depan pintu masuk ada rangka ikan paus yang uwais takut. ajak bergambar pun muka macam ape je lagi kahkahkah


Alhamdulilah hajat nak jumpa penyu tercapai jugakkkk. penyu ni friendly. bila kitorang datang dekat kolam dia. terussss dia pun berenang2 datang dekat. tapi tak boleh sentuh segala yang hidup dekat sini ye. besar jugak la penyu nya. jenis albino. patut tengok macam lain je aritu.


Tapak Sulaiman kan ni? ehhh ummi dah confius hahahahahaa. tapi cantik.


 sebelah menyebelah penyu albino tu ada banyak jugak anak-anak penyu yang berenang-renang. comel.... banyak pulak tu. yang ini semua bahagian belakang banggunan pameran tu. hidupan laut yang masih hidup belum di awet. 



Penyu kembar siam. satu badan dua kepala. yang ni belah dalam semua dah di awet. ada macam2 lagi haiwan marin yang diorang pamer dalam tu. selain berbagai2 jenis penyu yang kadang tak pernah tau pun ada spesies tu rupanya.




Gambar gegar pun nak letak jugak. lantak situ haahahaha



Habis selesai tengok penyu albino segala. uturn balik jalan Kuala Terengganu - Kemaman. Nampak pulak tempat ni. Pusat Koservasi Penerangan Penyu. ehhh jom lah singgah jugak. dah alang2 satu jalan kannnn. tapi tak best sangat pun dalam ni. lagi suka tempat yang first tadi. lebih banyak info dia. dan hasil pameran pun banyak lagi. dekat bahagian luar cuma ada Tuntong hidup. Penyu takde. Tu pun tak Nampak, air keroh. rasanya Tuntong sejenis spesies yang suka hidup dalam air keroh gamaknya. dekat tempat first tadi pun sama. air sampai tak Nampak kaler dah.


Cuma banyak port nak tangkap gambar kenangan macam ni. jenuh la kawal budak aktif ni dari mengutip satu persatu hihihi. belah dalam ada jugak anak penyu. banyak. tapi tula ada anak penyu jela bapaknya takde :D


cumanya ada jugak la info yang boleh dikutip dekat sini. kalau datang dengan group akan ada sesi penerangan macam wayang tu dekat sini. masa kami sampai tu ada jugak. belum mula lagi. tapi kami tak tunggu lama pun. malas pulak rasanya nak join sekaki. perjalanan ke Kemaman jauhhhhhh lagi masa tu hihihihi. tapi syukur jugak la dapat menengok penyu hidup dekat Terengganu. tempat lain tak aci miahahahahaha ;P oh ye masuk dedua tempat ni adalah PERCUMA


11 comments:

• Ain Cho'in • said...

Best nya Uwais pergi tengok penyu yerk. :*

idzwa kamaruddin said...

best nyer jalan ganu! kiter tak pernah jejak hhhuuuuuuu...

lia ummiirfan said...

best jugak tempat ni ye.. banyak info bermanfaat untuk anak-anak..

Zie Azi said...

penyu pun ada albino ye..hahah
lama giler tak jejak ke tganu..insyaAllah coming soon
huhuu

el said...

uwais buat peace ke tu hehehe comel!

QasehnyaRania said...

nice sharing. leh masuk list nk lawat ganu nanti.
dh lama sgt tingin nak ke ganu. tp saje tunggu bg rania dua thun. bru blh join ummiayah makang2.hiks..

cik Anggur said...

ntah bila la nk leh smpi sana

iryanty ismail said...

subhanallah cantiknya tapak sulaiman

aryan azra said...

banyak tempat menarik rupanya

hainom OKje said...

Mesti suka si Uwais tengok penyu kan Kiera.... Ke Kiera yg terlebih suka hihi.....
Nampaknya berjalan sungguh Kiera ke Terengganu ye...pusing celah pelusuk.

Amanina Mads said...

banyaknya jenis2 penyu yg kita tak tau dan xajar di sekolah.. amboihh uwais dh pandai selfie

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...