Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

12 June 2012

Murabbi Cinta #9 : Saya Ditinggalkan

Assalamualaikum dan salam sejahtera



tarikh mengikat dua hati lagi sebulan. tiba-tiba dia ubah fikiran kata awak dan dia tak sehaluan. dia kata lagi yang dia rasa dia tersalah buat keputusan. dan katanya yang dia perlukan ruang untuk dia bersendiri. alamak!! mesti awak cemas kan? mesti awak pun rasa tertekan tatau nak buat ape. dalam masa yang sama hati awak sangat sedih dan kecewa dengan keputusan dia. awak pun cuma menangis dan terima je takdir yang ditetapkan untuk awak tanpa bangun berusaha.

KEJAP!!!! betol awak kena redha dengan apa yang ditetapkan untuk awak tapi tak bermakna awak tak boleh berusaha capai apa yang awak hajat selagi apa yang awak impikan sejajar dengan kehendak islam. cumanya bila awak dah berusaha baru awak kena redha dengan apa yang Allah tetapkan. Allah sendiri lebih suka hambaNya yang berusaha, tawakal dan doa. bukan hanya berdoa dan tawakal tanpa berusaha.

awak tenang lah dulu, awak kena tanya diri awak dulu betul tak pilihan awak tue. kaji baik buruk kalau awak terus dan tinggalkan pilihan awak tue. Istikharah, mohon petunjuk dari Dia samada pilihan awak tepat atau tidak. hanya Dia yang punya jawapan terbaik walau awak servey 1000 pendapat dari orang lain sekalipun.

kalau awak dah dapat jawapan dari Dia, lepas awak istikharah dan hati awak tenang dengan pilihan tue. itu bermakna itulah pilihan Allah untuk awak. dia masih dengan keputusan dia mahu menjauh diri? sedangkan awak dah dapat jawapan dari Allah..

awak berikan dia ruang untuk dia cari apa yang hati dia mahu. dalam masa yang sama awak muhasabah diri kekurangan awak di pandangan dia. mungkin ada salah awak yang buat dia kecik hati. beri dia ruang tanpa ada gangguan dari awak. tapi saya nak suggest dalam masa awak memberi ruang awak tetap tunjukkan yang awak masih ambil berat pada dia. contohnya awak mesti tau time dia pergi kerja, time dia lunch, time dia dinner.. lemparkan kata-kata semangat untuk dia berkerja, titipkan kata-kata 'jangan lupa makan' pada dia. ataupun hantarkan kata-kata kekuatan untuk dia teruskan hubungan awak berdua. walau hanya melalui mesej percayalah yang pasti dia membaca. biarlah seolah awak bercakap sorang diri asalkan apa yang awak cuba katakan sampai pada dia.

tunjukkan kekuatan dan keceriaan awak pada dia. sekurangnya nanti dia sedar yang dia tak perlu terlalu terbuai dengan emosi dan ego diri sendiri. walau kadang awak rasa sangat hipokrit. pedulikan, sematkan dalam hati yang awak akan lebih sedih dan kecewa kalau awak menyerah sebelum kalah.

kalau dia masih mahu bersendiri. berikan ruang seluasnya untuk dia bersendiri. sepikan diri awak dari dia buat sementara waktu. awak dah berusaha kan? selebihnya berdoa dan redha dengan jalan yang Allah tetapkan...

tapi percayalah kalau Allah dah pilihkan dia untuk awak. insyaAllah dia akan datang kembali pada awak. masa tue jangan pulak awak nak jual mahal, nak balas apa yang dia buat, nak marah dia. terima dia dengan senyuman manis. lupakan segala kekalutan antara kalian dan berjuanglah meniti cinta dengan jalan Allah :)

-pesanan untuk saya sendiri dan awak semua-  

4 comments:

Iffah Afeefah said...

trkejut mule2 bace

ingtkan ape la haishhh

fRaMe+LenSeS said...

Nk tekejut gak leh? Cm ipah. Ahahahahah

Ruzzezanie said...

nebes dah aku baca tajuk tu!!


'lagi sebulan 2 hati bakal bersatu' - terus aku kira bulan. jauh lagi dgn jun. ko niiiiiii.. -.-

kay_are said...

aku tak pernah lagi r ade pengalaman camni.. chenta2 tu ade gak tapi dulu r.. sekarang aku nak kawan ngan suma orang je dulu.. ape pun.. memang betul.. kadang2 sume orang kne diberi mase untuk berfikir

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...