Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

11 December 2012

Pesan Ustazah : Senyum

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


semua manusia pun punya perasaan sakit bila dilukai. marah, sedih, kecewa, sakit hati, jeles semua tue hadir sebab hati terluka. tapi ada jugak spesies yang kalau dia sakit hati dia berdendam nak sakitkan hati orang lain jugak. hurmmm kalau macam tue bila nak selesainya masalah tue?

rasanya hari tue Kak Adish Shida pernah sebut yang ustaz dia pun kata kalau marah senyum. bukan saya nak kata saya nie stok baik-baik, tak saya pun banyak kurangnya. tapi saya dah selalu cuba cara nie. bila rasa hati sangat marah dengan seseorang, sangat marah dengan perangai dia yang menyakitkan hati, saya cuba tenangkan hati sendiri, tarik nafas dalam-dalam, mengucap dua kalimah syahadah dan seterusnya senyum. Alhamdulilah hati tak rasa berat lagi, jari pun tak mengeluarkan kata yang berbau emosi di pesbuk, twitter mahupun belog. Alhamdulilah kan terbukti Allah tue suwit ajar kita supaya jadi suwit jugak. 

kalau marah dan mengeluarkan perkataan yang bukan-bukan. percayalah tiada perasaan lain kecuali rasa marah yang lebih membuak dalam diri. sebab apa? syaitan kan dah berjanji yang dia takkan tinggalkan kita untuk membantu kita menjejak kaki bersama dia ke neraka. jadi nak ikut syaitan ke?

menangislah kalau rasa hati terlalu marah dan sedih. sebab Allah ciptakan air mata untuk hambaNya mengeluarkan kesakitan dan kesedihan dalam hati dan diri. menangislah sepuasnya dan percayalah selepas itu insyaAllah awak akan terlupa mengenai kesakitan yang pernah hadir dalam diri awak. 

senyum bukan sahaja untuk membahagiakan mereka yang lain tapi jugak membahagiakan diri awak sendiri. insyaAllah

17 comments:

Sunah Sakura said...

tips baru ni...bagus2...lepas ni bole praktik..hehe

ezasunflower said...

rasanya memang susah nak senyum bila marah... tapi saya akan cuba.. =)

Iffah Afeefah said...

senyum sinis boleh kak?

fRaMe+LenSeS said...

Bt tatau lh? Lalalala

hainom OKje said...

Tengah cuba mendidik hati yg ada dan hati hati disekeliling ni utk belajar bersyukur dan tersenyum bila marah!

neesa_jun said...

saya masih mempunyai masalah mengawal marah..saya akan cuba untuk senyum pasni..psiko org yang buat kita marah tu...huhu

Ruzzezanie said...

aku ada masalah. masalah untuk menangis. airmata aku jenis tak reti nak turun. but once aku dah betul2 menangis, tu tandanya aku dah teramat-amat sakit. amat-amat sakit.

fRaMe+LenSeS said...

Ruzz sila jgn lp ko ngs bila lapo

TiranaAduka said...

salam
Senyum tirana aduka slps membaca entry tu

aku HaniAsyira said...

sy kalau marah.. rut dada dan istighfar.. yelah, hati ni cpt terusik kan.. cuma kdg2 terlepas jugak.. hee~~

kay_are said...

aku selagi boleh senyum memang aku senyum.. tapi kalau dah tak boleh memang tak leh nak watpe r.. huu

Cik Gee said...

mmg x bleh nak senyum kalau nak marah, jadi kebiasaannya saya akan diam dan berlalu gitu je..

:')

Fiza Rahman said...

Suka entry nih.

Dah puas menangis kiera, tapi hati tetap sakit. People will forgive but not to forget. Saya percaya...what comes around goes around.

Sue PeLik said...

huhuhuhu biarpun belajar dan mengajar org cara pengurusan marah. kenkadang diri sendiri pun terlepas marah. huhuhuhuhu. kena banyak belajar lagi neh. tengsss!!utk tips tuh :)

mama aryan said...

senyum tak perlu kata apa-apa hehe.. tp kalu marah akak lbh berdiam diri je

نورعيم said...

sampai masanya tak mampu nk senyum kak.

Orkid Edyliyne said...

OE kalau marah sangat, mesti tak pasal2 tersenyum sendiri...
fikir yang diri nie sebenarnya banyak tersilap...
tapi, lepas tu, cuba baiki diri.. ^^

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...