Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

21 February 2013

Kisah Khalifah #Bersyukurnya Ummi Abi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

entah kenapa tetiba nak share pengalaman sebelum hamil dan masa awal hamil nie. sesape yang dah kawen dan memang dah bersedia nak ada zuriat mesti sentap kalau ada yang tanya "takde isi lagi ke?" "merancang ke?" sebab saya dah pernah rasa perasaan tue. masa belum ada sikecik nie memang down sangat. Allah jela yang tau. syukurlah suami pun paham sentiasa ada tolong peluk bagi semangat tiap kali saya menangis. 

sungguh saya dan suami tak pernah merancang malah selalu berdoa moga dipermudahkan rezeki kami nak mendapat zuriat. bila tengok ada kawan-kawan yang dah hamil mesti rasa sayu je baca pengalaman dorang. tapi saya selalu ingatkan diri sendiri. muhasabah la syakira, ada orang lain yang dah kawen bertahun Allah uji dengan takde anak, awak baru kawen sebulan, baru je lagi, usaha la, doa banyak-banyak. tak lengkap iman seseorang tue tanpa ujian dari Allah. pujuk hati sendiri. 

lagi yang buat saya sedih masa tue bila tengok muka suami yang terus muram lepas buat ujian kehamilan dulu. masa tue saya menangis sebab saya tau suami saya kecewa. lepas je waktu tue terus kami decide tak nak test2 dah sampai la kalau lewat datang period untuk bulan seterusnya. perasaan bila tengok orang mengandung lalu depan, Ya Allah tak tergambar macam mana. sebak nak menangis tue semua ada. cuma mampu berdoa moga Allah beri kami peluang merasa pengalaman yang sama. 

ada satu malam tue lepas solat isyak saya ajak suami buat solat hajat mohon Allah permudahkan jalan kami, menangis tersedu-sedu mengadu. sampai la waktu yang sepatutnya saya datang period bulan tue, sebenarnya dah lewat banyak hari tapi saya tak sedar dan tak reti nak kira waktu kitaran period sendiri =.= skype dengan kak shida anwar, luah perasaan kat dia. dia pun setia pujuk adik sorang nie, cerita pengalaman dia dan tolong ajar adik dia yang sorang nie buat kitaran. hihihi mekasih ye kak shida. meh nak cipika cipiki sikit :p

sampai ujung bulan 12 tak silap saya masa tue saya tak check pun lagi, suami demam. mama saya kata demam bawak budak kot lepas tue dia gelak. saya malas nak mengharap pape sebab takut kecewa lagi. 26 Disember 2012 baru saya beli ujian kehamilan tue dan test. masa tue jeling jeling je tengok hasilnya bila nampak ada dua tanda Ya Allah sebaknya perasaan Allah saja yang tau. terus call suami dan mama bagitau berita tue. dan saya tau suami dan semua keluarga saya dan keluarga mentua orang yang paling gembira bila tau berita tue. masa tue hari rabu dan saya berada di alor setar suami di penang. tapi kami dedua janji buat sujud syukur sesama. syukur dengan kasih sayang yang Allah kurniakan. syukur yang tak terhingga.

sepanjang hamil morning sickness tue memang ada tapi selalu saya malas layan, sebab tau macam mana sakitnya bila muntah tue. cuma saya jaga apa yang saya makan. bila dah sampai tahap saya nak termuntah telan sesuatu saya berhenti cepat-cepat sebelum sebu naik kat perot dan muntahkan segala isi. yang teruk sikit morning sickness suami, memang la orang kata tak mungkin suami kena MS, sebab bukan suami yang mengandung. tapi kuasa Allah sape kita nak menghalang. mungkin doa suami yang nak tanggung sama perit yang saya rasa masa hamil Allah makbul. sebab suami selalu sebut "kesian kat ira mama, 9 bulan dia nak bawak anak tue, letihnya dia nak berulang lagi, jaga itu ini lagi, setakat demam pening tue biar la saya yang tanggung" memang itu yang selalu keluar dari mulut suami. terima kasih sayang, saya bersyukur dan bahagia ada suami macam abang ;)

doa saya moga Allah pelihara anak kami yang ada kat dalam nie, moga dia membesar dengan sihat. keluar dalam keadaan yang sihat sempurna sifatnya. tak kisah la kalau yang keluar tue Sumayyah atau Uwais janji sihat sempurna dah bersyukur dah kami nie. apa yang boleh saya nasihat kengkawan yang belum punya rezeki lagi. jangan stress sebab kalau stress boleh ganggu emosi kita dan boleh buat janin jatuh kalau diawal kehamilan. 

macam-macam petua ingin hamil yang saya dapat dari kengkawan. antaranya jangan makan jeruk atau asam sepanjang proses nak mendapat zuriat. sebab jeruk dengan asam tue ada asid yang apa ntah yang boleh lemahkan tenaga sperma yang baru nak bernyawa tue.kalau boleh elakkan naik moto sebab kadang kita tatau rahim kuat atau tak. kalau tak kuat tue yang boleh jatuh sebab gegaran moto tue, tak sama macam naik kereta. elakkan minum air perahan limau nipis, sirap limau ke, teh o ais limau ke, limau ais ke sebab limau tue kan tajam, mana la kita nak tau kalau itu jadi penyebab kan. banyak lagi air lain yang boleh minum.

kadang kita tatau pun yang kita gugur kalau awal kehamilan, tatau gugur sebab kita tatau yang kita hamil. kita ingat period biasa rupanya masa tue kita keguguran. jadi kalau boleh usaha elakkan kita elakkan la. memang la zuriat tue pemberian Allah tapi kalau tak usaha tak kan Dia nak bagi macam tue je kan? kita bukan Mariam ;)

itu jela yang boleh saya share setakat pengalaman saya yang sehalus lidi nie. apa yang saya dapat saya share. tapi kalau nak tau lebih banyak tanya lah diorang yang dah lama makan garam dari saya. insyaAllah diorang pun tak lokek nak kongsi ilmu.



gambar tue masa kat melaka tatau lagi ada si kecik yang sedang membesar kat dalam. syukur Alhamdulilah Allah lindungi zuriat kami, tengok video 6D gegar-gegar kerusi tue, berjalan merata angkat berat itu ini. syukur baby ummi dengan abi takde pape dalam tue. syukur sangat.

#Eh maaf asyik cerita pasal baby jer cc: cikde :p 

17 comments:

safurara said...

enjoy ur preggy moment.

Izwa Kamaruddin said...

alhamdulillah!~

Ain Norainsyah said...

xpenah rasa cane pregnant tu n insyaallah lambat lagi tapi rasanya bleh faham. emosi, fizikal... kedua-duanya perlukan penjagaan rapi. jadi ibu ni bukan senang, Mungkin bila pregnant camni, kita boleh ambik peluang ni untuk mengerti keperitan dan kesakitan ibu kita mengandungkan dan melahirkan kita dulu.

rehat secukupnya tau. :)

aDisH.sHidA said...

alhamdulillah cepat jugak rezeki kiera n nadh kan..syukur sangat...

Fiza Rahman said...

Alhamdulillah. Saya masa nak dptkan anak 1st dula dekat setahun juga. Sipa gi berurut.

Take care yer sis.

OKje said...

Kiera kalau baru bagi OKje tak perlulah nak dirisaukan sangat kecualilah kalau dah lama sangat.... tapi semua tu bukan kehendak kitakan...

Sekarang dah bole bersyukurkan sebab dah ada penyambung zuriat... Tahniah dik!

cik nana said...

Jaga kesihatan akak and baby baik2 tau..

juicy X said...

abg nadh demokkk hahahaha =D

Sunah Sakura said...

awat dalam gambaq tu muka kiera cam bulat berisi...??

نورعيم said...

tlg jawab soalan kak sunah. sbb baby dah ade dlm peyot umi dia. hihi.

habis la cik de kena jaga baby pasni. hihi.

neesa_jun said...

huhu...byk blog yg saya baca arini share pasal baby,hamil...oh,terusik jiwa saya...bila dah bakal2 ni....xleh lari jugak dgn isu ni....hurm........hanya yang mengalami dapat merasanyakan?...semoga kandungan terus sihat =)

Unknown said...

err ingt lg mse tnye akk da berisi ke

akk cm nk ngis

sorry sbb wat akk sebak

nasib baik cpt jugak mngandungnye

kalo x msti akk sedih lg skng pon =P

Zai Zamree said...

k.zai hr tu pon suami yg demam2...tp nk wt cemana...Dia bg pinjam kejap je...

jaga diri...jgn lasak2 sgt k :)

aku HaniAsyira said...

alhamdulillah.. sebenanrnya k.kiera beruntung lah sebab kiranya awal lah jugak pregnant nya kan.. jaga diri baik2 ei..=)

Anonymous said...

jaga diri & kandungan sebaik mungkin ye !

kay_are said...

owh macam tu ke.. sebab aku pun tak kawin lagi so memang belum feel lagi r macam yang ko cite tu.. tapi boleh faham r rase pedas bile orang banyak tanye tu kan? syukur murah rezeki ko..

QasehnyaRania said...

alhamdulillah.

doakan saya juga ye :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...