Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

25 March 2013

Kisah Khalifah #Songsang

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

bila mengandung nie mintak dijauhkan la kalau nak bersalin nanti anak songsang kan? semua yang bergelar ibu ummi mama pun mesti takut kalau jadi hal macam nie. selalu berdoa moga khalifah kami berdua selamat dan tak pelik2 kat dalam nie dan masa bersalin nanti. amin.

semalam masa solat kat ofis. sorang akak tue tetiba tegur macam nie "kaki tue kaki" saya yang tengah nak sarung kain telekung pandang la kaki. pelik jugak kenapa dengan kaki saya. tanya akak tue tetap jugak dia sebut kaki tue tengok kaki. kaki apeeeeeeeeeeee??? =.= dah dia tengok saya tak paham paham jugak terus dia tunjuk kaki kain telekung. Oo rupanya kain telekung yang saya pakai tue terbalik. kaki duk atas kepala duk bawah.

errrr sebenarnya tak pernah perasan pun sebelum nie kain telekung tue ada kaki dengan kepala, ingatkan sama je mana-mana pun, kita pun sarung jela ikut dan =.=' dah tue dia kata. orang mengandung nie tak boleh pakai ikut suka hati. kalau pakai terbalik nanti takut anak kat dalam songsang. errrrr.... petua orang tua-tua la kot kan. 

kalau mama saya pulak dia memang ajar dari zaman anak dara boleh pegang pisau gunting lagi. kalau nak kupas buah ke bawang ke jangan mula kupas dari bawah/buntut dia kupas dari bahagian atas/kepala dia. petua orang dulu-dulu supaya nanti bila mengandung nak bersalin anak tak songsang. errrr

yang tue semua petua orang tua-tua. dah orang tua larang ikut jela selagi kita tak letakkan sepenuh kepercayaan pada petua tue, sebab yang menentukan segalanya dari dalam perut bumi sekalipun Allah SWT kan? kang kalau melawan kata orang-orang yang lebih dewasa dari kita keluar pulak statment "sape yang makan garam dulu?" =.=

tapi kalau ikut logik akal. kan tak elok kalau pakai kain terbalik. kan lebih manis kupas buah dari atasnya. tertib dalam melakukan aktiviti seharian. orang yang pandang kita pun nampak sopan manis je kan~~~ :D


yang kanan tue gambaran kalau baby songsang time nak keluar. kalau dah songsang tue agak-agaknya cam mana dokte nak bawak keluar?

#bukak blog pagi nie nampak berderet komen. rupanya Iffah, Kay_Are dengan HaniAsyira yang rajin melawat :D

12 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

kalo songsang biase akan di-czer oleh doktor tapi petua arwah opah kalo anaks ongsang mase kiter solat sujud lama skit & dia bnyk-bnyk minta kembali seperti mcm biase... :)

MR & MRS MAKMUM said...

SEMOGA BABY SEHAT HENDAKNYA....

juicy X said...

ADA JGK BIDAN YG BLH URUT BG DDK ELOK BLK. TP TU SEMUA KUASA ALLAH~

Mummy LiYzA ^^, said...

tp xelok jgk kalo bg bidan urut~sbb tkot gak nti bby dok pusing kang tebelit ngn tali pusat~sujud lama tuh mmg btol..kazen sndri yg jd cita kn~

Mrs. Abi said...

kiera, kalau org tua2 la, petua depa jgan pakai baju terbalik, buah kalau nak kupas kupas elok2 mcm cth mangga, kalau nk buang kulit, tangkai biar ngadap kita. means dari atas ke bawah. bukan dari bawah ke tangkai.

Fiza Rahman said...

Betul tu sis, sujud lama2 sket. Pastu skang ni teknology dah canggih. Ada alat yg boleh pusingkan baby. Itu pon dgn izinNYA juga lah. Klo baby tak nak pusing nak buat mcm mana kan.

mama aryan said...

akak dulu main ikut suka je,tak penah tgk pun mana kepala mana kakinya..hehe insha Allah moga dimudahkan segala urusan ye

inche hlovate said...

sya merupakan seorang makhluk Allah yg dilahirkan secara songsang :)

inche hlovate said...

sya merupakan seorang makhluk Allah yg dilahirkan secara songsang :)

نورعيم said...

uiks mintak jauh la baby songsang ni. moga akak xjadi mcm ni ye.

hainom OKje said...

Bis tu mak ni tak rajin melawatlah yeh!!! majuklah cam ni hehe....

berdoalah moga tak songsang...senang cite sikit!

Mimie Najib said...

moga dipermudahkan segalanya.. =)
tak sangka dah nak ada bby rupanya.. tahniah..

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...