Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

17 July 2013

Kisah Khalifah #Berjanji Dengan Dokte, Jangkitan Bakteria

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

semalam, selasa ada temujanji dengan dokte di klinik kesihatan seperti biasa. yang menguji kesabaran bila dokte panggil ikut no giliran, tak ikut sape yang letak buku dulu. sistem kat klinik yang selalu saya pegi tue no giliran hanyalah no panggilan. sape yang letak buku dulu, dia akan didahulukan tapi berbeza pulak dengan dokte sorang tue. dokte yang lagi sorang elok je ikut sistem tue. hampir sejam jugak la melangut sementara nak tunggu. bulan posa kan memang macam-macam dugaan, sabar kan aje la.

sebelum tue timbang berat dulu. eh pestime turun sepanjang mengandung nie. kalau minggu lepas 51kg, minggu nie 50.9kg. ala 0.1 je pun bezanya. mungkin sebab pose sama kot. tekanan darah, alhamdulilah sepanjang mengandung tak pernah tinggi, tak pernah rendah, diparas normal. jumpa dokte dia tak tanya apa-apa pun. cuma semak balik HB(hemoglobin) darah saya yang minggu lepas dan bagitau suruh continue makan iberet. itu aje. 

tapi disebabkan minggu nie terasa macam ada lendir dan kadang kala keputihan keluar, minggu-minggu sebelum nie takde. saya pun tanyalah dokte. risau pulak kalau diamkan. mulanya malas nak tanya sebab klinik kesihatan nie faham jela banyak ceritanya kan. tapi sebab baca kat belog dokte Zubaidi pasal jangkitan bakteria pada kemaluan semasa hamil. saya pun ajukan la pertanyaan pada dokte. dan semalam sampel dah pun diambil, tunggu keputusan yang bila nak keluar tue pulak la.

apa yang dokte semalam bagitau saya. kulat atau bakteria memang mudah dapat terutama untuk ibu hamil. ada banyak punca sebenarnya dan perlu di hantar sample untuk tau puncanya dan cara mengatasi. sebab kalau puncanya serius takut mengganggu sistem badan yang lain. kata dokte tue la. antara yang saya tau punca bakteria

membasuh kemaluan dari belakang ke depan. maksudnya dari lubang dubur bawak ke bahagian kemaluan didepan. sepatutnya membasuh dari depan ke belakang. sebab bahagian miss V memang mudah dijangkiti bakteria terutama untuk IBU HAMIL. dan lagi satu kadang berpunca dari suami. sebab tue kadang-kadang kalau kita ke klinik, dokte akan kasi antibiotik untuk suami sekali. jadi jangan terkejut pulak ye. perkahwinan kan hasil usaha sama suami dan isteri jugak jadi jangan la terkejut sangat kalau suami pun terbabit sama kena makan antibiotik. hihihi. pasal cara makan dan apa yang dimakan tue saya tak pasti pulak boleh jadi puncanya atau tidak.

jadi kalau ada apa-apa kemusykilan dan masalah jangan segan silu berjumpa dengan dokte. nama lagi dokte mesti diorang tau macam mana nak selesaikan masalah kita. jangan tanya saya pulak!!! saya pun cerita ikut pengalaman sahaja. kalau melibatkan hal yang sulit-sulit nie saya akui memang malu nak bertanya tapi kalau tak tanya sampai bila-bila la kita akan dalam kerungsingan memikirkan masalah tue kan.

semalam masa nurse tue tanya "awak nie ada discharge ****(tak ingat ape dia kata)" terus saya kata tak, mana ada. lepas tue tanya dia balik, eh ape benda tue. dia kata itu maksudnya keputihan. terus saya sengih dan cerita apa yang saya bagitau kat dokte tadi. ingatkan dia tanya discaj yang sepital tue. mana tauuuu :p dah tue dia ada sebut pulak "***(lagi sekali tak ingat) koko" saya terus kata "eh tak bukan kaler koko" nurse tue kata bukanlah, itu nama ujian nie, bukan kata benda tue kaler koko. hahahahaha adehhhh ummi ummi. selalunya kalau klinik nak buat apa-apa ujian dekat saya memang saya akan tanya dulu, untuk apa ujian tue. yela takde la menganga je kan bila orang nak buat pape.


dan semalam sampai je ofis. abang pos laju hantar something kat saya. bising mulut dia tanya itu ini. "beli kek ape sampai ke johor nun" "kek pisang pun beli jauh-jauh ke" saya kata "kek rahsia la mana boleh bagitau" gelak je dia. saya dengan abang-abang pos laju, city link tue memang boleh bawak gurau. yela selalu je jumpa kan. tak kan la nak buat muka ketat je pulak hihihi

alhamdulilah kek lapis yang tempah kat Kak Sunah dah ada kat tangan. memang ngidam nak makan. teringat kek dia yang pernah saya oder tahun lepas. jadi kita repeat oder. sesape nak oder boleh ke sini ye. atau pm je pesbuk dia nie. memang kek lapis sarawak, sebab Kak Sunah orang sarawak. hihihi. maghrib masuk je semalam lepas makan kurma, terus ngap kek lapis nie. hurmmm lazatnya. kalau dulu pernah sekali saya makan kek lapis yang rasa tengi(bukan dari kak sunah), hurm rasa macam mana ntah tak reti nak explain. tapi yang kak sunah buat nie takde rasa macam tue. beli la tak rugi pun :D

10 comments:

MR & MRS MAKMUM said...

bila baca bab jangkitan2 nie risau pulak rasanya...mmmm hope tak de pape...nk baby sihat & sempurna je keluar nnti yey....tak sabar jmpa baby

hainom OKje said...

Syukur kalau semuanya OKkan Kiera...

Kesuma Angsana said...

sedap kek tu.. apapun jaga diri yer!

:: Mrs.Eady :: said...

saya punyer berat tak pernah turun pun walaupun mase bulan puasa >_<

aDisH.sHidA said...

ambooi awal nya dapat makan kek lapis..

kiera hahaa..lawak la pasal bahasa medic nie kan...kita paham yang lain dr mksud sbnrnya

aTieYusof Family said...

wah! dapat juga makan kek lapis idaman..hehe..
erm! moga kandungan sihat2 shj ye. Amin! Salam Ramadhan dr akak:)

Z@i Z@mR33 said...

k.zai awai2 dh dpt ubat utk tu ms dokte check bleeding awal2 pegnen ritu...trus kata ada keputihan...skrg dh ok dh :)

kay_are said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Nur Zulaikha said...
This comment has been removed by a blog administrator.
aku HaniAsyira said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...