Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

08 October 2014

Jom Solat

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Alhamdulilah buat masa ni anak kecik si Fateh Uwais tu tak pernah menolak bila saya ajak dia solat. selalunya time saya berwudhuk saya wudhuk kan dia sekali. tapi basuh muka aje la lebihan air wudhuk ummi. ngehngehngeh. tiap kali ajak jom solat, dia akan tunjuk sejadah dengan telekung yang saya letak atas laci baju. selagi saya tak pakai telekung selagi tu dia tunjuk2 hulur telekung dekat kita. hampar sejadah kecik dia, hampar sejadah saya dan solat la kami berdua.

biasanya memang sekejap je dia duduk atas sejadah dia, lebihnya menyempit dekat sejadah ummi =.= kalau dulu cukup susah hati bila nak solat, mesti dia menangis macam orang tinggalkan dia, tapi alhamdulilah berkat usaha, doa ummi. sekarang ni tiap kali solat, lepas dia solat, dia diam main sorang diri, tak pun bergolek guling atas sejadah. tiap malam, sebelum tido lepas baca doa tido sama-sama dengan dia saya akan bisikkan kata-kata ni "kita orang islam, kita kena solat, bila ummi solat sayang tak boleh nangis, sayang kena duduk diam-diam solat sekali. kalau tak solat nanti Allah marah, nanti Allah tak sayang" setiap malam bila dia dah mula lali nak lena, masa tu la saya bisikkan perlahan. Alhamdulilah usaha ummi diperkenankan Allah. syukur sangat.


bila dengar azan dekat tv pun, dia berdiri depan tv, tadah tangan macam orang baca doa. habis azan dia pun aminnnnnn. Allah sejuk nya rasa perot ummi ni anak oi. doa ummi moga sampai bebila la awak rajin solat macam sekarang ni. pantang nampak kain, berdiri, tadah tangan, amin. bila dia nanges pun, ajak solat. automatik diam. pergi dekat sejadah, 'solat'. 

Ummi takde cara tersendiri nak mendidik mengasuh anak, cumanya ummi sedaya boleh ikut sunnah Rasullulah. Moga anak ummi membesar jadi anak soleh. jadi hamba Allah yang patuh perintahNya, tinggalkan semua laranganNya. amin

8 comments:

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah..bijak fateh uwais ni..meh nak kiss bnyk2!!

Z@i Z@mR33 said...

Aqil dedulu bl k.zai pkai telekung dia tkut tp lama2 dh ok dh.dia dok kt tepi dpn ckit tgk k.zai solat.x kcau lnsg smpai la abis solat.sng jg cmni...hihihi

aizamia3 said...

Alhamdulillah.. moga dak Uwais membesar menjadi anak yang soleh.. ;)

Yan Ty said...

Alahai , pandai dah anak umi n abi... good boy

Gee Lion said...

as salam cik sakura,
dah lama tak singgah cni..
last datang cni, awak baru je kahwin,
sekarang dah ade anak,
dah besar panjang lak tu...
ketinggalan sungguh diriku ini..
huhu.. :')

aTieYusof Family said...

InsyaAllah dari kecik lah kita didik dia kan KIra.. mudah2an membesar jd anak yg soleh.. Pa'e klu tgk kak sholat cepat2 jg dtg.. pastu time baca doa, dia yg amin kan.. hehe

Muslimah Optimis said...

comelnya uwais ahhh berdiri atas sejadah tu..

rindu la nak jumpa uwais ni.

lama sangat tak blogwalking singgah-singgah blog orang baca-baca entry.. huhu

QasehnyaRania said...

alhamdulillah.
thanks kira berkongsi kata2 bisikan tu.. :)

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...