Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

24 June 2015

Setinggan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

iye, saya dulu duduk setinggan je. setinggan tu bermaksud kita duduk menumpang di tanah kerajaan. itu bahasa sopan. kalau bahasa kasarnya kita menceroboh tanah kerajaan gituuuuu hewhewhew. tapi kalau dulu-dulu takde orang nak kacau sangat. saya dengan family duduk setinggan sampai umur saya 12 tahun kalau tak silap. berpuluh tahun rasanya duduk setinggan. alhamdulilah Allah pelihara sepanjang menumpang dibumi nya ini :)

rumah masa tu rumah papan, depan rumah ada lombong besar. dekat situ lah kami mandi, basuh baju. tapi lombong dulu bersih yakmat. kain napkin putih adik beradik kami tetap kekal putih berseri walau basuh dengan air lombong sahaja. takde kuning2 berkarat ke ape ke pun.



dalam rumah ada perigi. kalau nak guna air kena pam dulu. nak mencedok memang idok la dah perigi pun dalam kemainnnn. sumber letrik memang takde. hari2 guna bateri jana kuasa. makanya tv hanya dapat ditengok bila balik kampung mama. malam2 pakai pelita minyak tanah. nak iron baju pakai seterika letak arang. susah? ye memang kami orang susah dulu tapi alhamdulilah masih kekal bahagia sampai sekarang ;)

dekat tepi rumah papa bela macam2. ayam kampung, rabbit. bercucuk tanam itu ini. tapi binatang semua tu kadang takdan pun kami nak sembelih makan. duduk tepi sungai. ular sawa rajin naik makan dorang semua >.<

toilet buang air papa buat atas sungai. pakai papan je. meniti atas jambatan kecik dan duduk la dalam bilik air tu. takde flush kawan2 sebab lubang nya terusssss dalam sungai ituuuu hewhewhew. kalau air sungai naik deras alamatnya hanyut lah sekali jamban titewwwwww hahahahaha.

sampai la saya darjah 6 masa tu dah ada tanah milik sendiri. papa bawak keluar duit kwsp dia. buat rumah kami yang ada sampai sekarang ni. barulah masuk sumber air paip, letrik. kenangan betoi. banyak kenangan kami adik beradik situ. kalau pergi balik kawasan setinggan kami tu dah hutan dekat situ. lalang naik kemain tinggi. rumah papan kami pun dah tak wujud gamaknya :D

susah, senang, ombak duri semua tu mengajar erti kehidupan yang sebenar. cuma beza kuat atau tidak, sabar atau tak je. alah bisa tegal biasa kata orang. moga anak2 kami nanti pun mampu jadi kebal dengan erti kepayahan hidup. walau rumah kecik, hidup susah tapi alhamdulilah family tetap bahagia tetap berkasih sayang setiap hari.

Love all of you family ;')


post signature

27 comments:

Putri said...

betuah kiera dapat merasa pengalaman mcm tu
saya kecik2 ddk kuarters kerajaan..memang semua dh sedia ada...tp creeepyyyyyy...rumah lama dan luas..byk cerita..

SalbiahM said...

dulu pun saya duduk rumah setinggan, tapi tahun 90an, rumah setinggan pun dah ada bekalan air dan elektrik.seronok, walaupun di tengah bandar,tapi suasana meriah dan harmoni macam kat kampung..rindu jugak.sekarang tempat tu dah naik apartment.

zai zamree said...

bab iron bj guna seterika arang akak penah merasa...fuhhh...mmg rare la...

idzwa kamaruddin said...

saya pun membesar dalam rumah setinggan!

Mummydearie said...

Betul-betul pengalaman berhargakan, Kira *_* Itulah pengalaman yang mendewasakan kita. Masa melaluinya mungkin terasa susah tapi bila kita imbau kembali kenangan tersebut, cukup indah rasanyakan!

aryan azra said...

betul tu kira...walau susah macam mana pun kita jangan sampai berpecah adik beradik...hai teringat juga akak masa kecik2 dulu susah macam ni lah kami,duduk felda..dulu2 susah pernah juga makan nasi berlaukkan garam je, tapi tetap gembira dan bahagia..sampai sekarang walaupun mak ayah dah takde kami adik beradik tetap bersatu...mungkin berkat didikan mak ayah dulu...

pernah juga merasa duduk setinggan, setinggan dekat p.jaya sini hehehe dengan kakak masa tu...

aizamia3 said...

Akak pun dah pernah lalui zaman tu..
takde jumpa air dalam besi, api dalam kaca..
Betapa beruntungnya anak2 akak tak melalui zaman yang ibunya ni pernah lalui..
Sayang, akak tak tahu mana pergi seterika arang kat rumah arwah wan akak.. :(

iryanty ahamad said...

kesusahan yang dulu..buatkan kita semakin kuat untuk menempuh hari yang mendatang...

aTieYusof Family said...

kenangan mengusik jiwa betul kan Kira? .. touch jg lebih kurang jer kisah kita Kira.. apapun tetap bahagia..dan membuat kita lebih menghargai apa yg kita ada.. moga anak2 kita jg tau menghargai..

zulhilmitempoyak said...

mesti rindu gila kan moment2 ni. sama laaa

QasehnyaRania said...

alhamdulillah
kesusahan mengajae kita erti kehidupan yg sebenar

kak gojes said...

Kak Gojes nak ajak korang join GA ni…manalah tau menang duit raya…
MENANGI DUIT RAYA BERJUMLAH RM3100 SEKARANG!!!

CikSiti said...

pengalaman tu yg jadi amat berharga sekarang kan..saya pun susah.pagi2 mandi air perigi yg sejuk gilaaaaaa..kadang tu curi2 mandi kat paip air kantin sekolah hihi

ArY+ShA=AmZaRFaYyAdH said...

Assalam kira,
akak pun dedolu kecik dok setinggan hokeyh
kat kampung pandan KL :)

Dunia Zumal said...

Kenangan yang kekal dalam ingatan yer. Zumal terjah dari #bloggerutara

Siti Nurzafirah said...

kat mana tu..??

kenangannya la haiii... #bloggerutara

Pha Is said...

alhamdulillah, sekarang dah ada tanah milik sendiri..

singgah blogwalking sini pelan-pelan dari geng #BloggerUtara...

Amanina Mads said...

singgah sini.. salam kenal #blogger utara
skrg habis rumah setinggan kena pindah. kesian org2 yg tak ada rumah. mesti rindu rumah lama tu kan

Siti Yang Menaip said...

pengalaman yang banyak mengajar diri kita..
=D singgah sini #BloggerUtara

Shahida Dzulkafli said...

Assalamualaikum.. kira, Sha pun duduk setinggan juga dulu.. sampai darjah enam.. Sekarang tapak setinggan tu dah jadi tempat air untuk terowong Smart..Dari lahir hinggalah umur 12 tahun..

izzeyda said...

sedihnya.. kekadang kesusahan dulu mengajar kita lebih berdikari..

el said...

bila bc kisah uols ni
teringat kisah iols jugak
dulu duk umah papan tinggi lak tu
abah pi keje jauh..tgl adik badik ngan mak
malam2 mak jd hero kami jaga memalam
risau..dahlah situ jauh dr org..huhu

nini said...

Alahai.....kenangan dulu.....walaupun pahit tapi tetap manis kan......terbayang kisah kawan2 yang pernH p opkim rasa tandas mcm cerita awak ni....hihi

cik Anggur said...

subhanallah.....nie cerita yg paling buat akk trkejut sbb tak jangka sgt2 pn ...

patrt paling kawak jamban tu hahahahaha akk takut k kalo jamban kayu tu..bukan apa takut sbb bawah tu air sungai satu (akk takut air k)...takut angin goyang2 tercabut hahahahahahah

ruzz ezanie said...

Hihi. Aku taknak baca entri. Aku nak teropong budak hat tengah tu jeee. Itu ekau kan??? Hahahaha!! Patut sebijik uwais rambut! Nasib omey. Kohkoh

Cik Ash said...

kesusahan mengajar kita erti.kehidupan yg sebnr meniti masa depan

cik Anggur said...

rasa mcm dh komen tapi kenapa tak keluar...

nk komen gak lagi sekali...

cerita nie buat akk trkedu sbb tak tau pn pengalaman kira dedulu cm nie...walauun pd penglihatan org lain nmpk susah tapi akk rasa hakikatnya semua tu indah sgt2 kan....igt senang ke nk dok setinggan

paling rare jamban tu...kalo akk pakai tak masuk la..bukan sbb memilih tp sbb akk takut air..gayat....kang hanyut eeeeeeeeee nanges sensorang je dlm jamban tu bahahahaha taip smbil byg kena hanyut

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...