Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

26 May 2014

Kudis Api

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

tak bagi orang sentuh telinga dia, kalau kata nak sapu ubat takpe.

hancur luluh sedih hati tengok anak kesayangan kena kudis api macam kat atas tue haaa. sikit je tue. kalau tengok belakang badan dia. atas kepala. banyak bintik-bintik merah. kat telinga paling ketara nampaknya. macam kena hiris je rupanya. sedih ummi. abi lagi sedih. dapat tengok ikut gambar je. bila balik khamis lepas, belek sendiri telinga Fateh Uwais terus terdiam abi dia.


memula kami ingatkan Fateh Uwais terkena menatang charlie. almaklum lah rumah dekat sawah bendang, duduk alor setar kan. keliling sawah bendang. pelik jugak sekarang tido dah pakai kelambu. tapi kalau dah nak terkena bukan time tido pun dia boleh datang gigit. lepas tengok makin merebak terus abi ajak ke klinik lepas maghrib khamis tue jugak. klinik pebret. Poliklinik Dr Marina. dokte pakar untuk O&G dan jugak kanak-kanak.

 dah beransur kering dan pulih

dokte tengok terus dia tanya. anak ada selsema tak? ye, Fateh Uwais selsema. check paru-paru dengan jantung Fateh Uwais alhamdulilah ok dan dia terus kata ini Kudis Api. ada la nama saintifiknya tapi lupa dah. berbelit lidah pulak kami nak sebut. Kudis Api mai dari bakteria akibat selsema. boleh jadi tangan anak atau tangan kami yang menjaganya pegang hingus dia dan lepas tue pegang pulak kulit Fateh Uwais sebab tue kulit dia terkena penyakit kudis api.


dokte bagi ubat selsema, antibiotik dan ubat sapu. insyaAllah lepas nie beransur pulih lah sakitnya kata dokte. selain tue saya sapu dengan minyak Malaleuca dengan balm melagel kat atas tue. alhamdulilah dalam seminggu beransur pulih dan kering. sebelum bawak jumpa dokte minyak tue la kawan baik ummi. kawan ummi sepanjang masa sebenarnya. moga Allah pelihara anak ummi Fateh Uwais dari sebarang bahaya dan derita. amin amin 

Alhamdulilah Fateh Uwais dah beransur sembuh dari kudis api :)

13 comments:

aDisH.sHidA said...

semoga cepat sembuh...itu la tengok ari khamis aritu di telinga nya merah2 je

idzwa kamaruddin said...

alahai sayanggg....sian nyer kamu!
tapi takpe kamu kuatkan..sekuat nama mu Fateh Uwais..

aunty doakan kamu cepat sihat ye sayang..

Z@i Z@mR33 said...

owh...klau selsema pon leh jd kudis ek?br tau...

cian uwais...

juicy X said...

Hmmm x penah dgr plk psl kudis api...kna beware la -.-

ummi aqilah (LM) said...

Siannua uwais comel ni. Moga cpt sembuh ye syg.

Baru tau punca kudis api tu dtg dr mana

Yan Ty said...

Alahai keciannya Uwais... oo pestime tahu.. panggil kudis api.. ngee.

neesa_jun said...

salam kiera!..aduh...lluluh hati bu bila tgk anak sakit kan?...hmm..syukur bukan charlie sbb klu natang tu gigit..abis melepuh kulit..pa2pun, semoga Fateh cepat sembuh..in shaa Allah..amin...

aTieYusof Family said...

Ya Allah! kesian Fateh Uwais.. syukur lah dah beransur sembuh kan Kira... budak2 skrg mmg kena extra jaga.. sebab dah mcm2 penyakit ada..moga anak2 kita dijauhkan dr segalam mcm penyakit..amin!

aIEn said...

alololo shian nyer uwais =(

MR & MRS MAKMUM said...

terasa smpi sini pedih kulit dia....uwaaa sian uwaisssss gebuuuu

QasehnyaRania said...

sian uwais..
dah baik ke skrg?
harap dh sembuh sepenuhnya..

Shahriya rahman said...

salam sis, sy nak tanye, beli dekat mane ye melagel balm tu?? kbetulan sekarang nie adik sy kena kudis api nie. dekat farmasi ada jual ke??

zura said...

Salam sis, saya pun nk brtnye beli kat mana balm melagel tu.. ank sy pun kena jgk...

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...