Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

09 June 2014

Macam Mana Boleh Rapat Dengan Abi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


kalau ikutkan masa Fateh Uwais baru lahir, dia takmo dengan abi setiap kali abi balik weekend. saya pantang dekat ipoh, suami kerja penang. setiap kali weekend dia akan balik melawat kami anak beranak. tapi setiap kali tinggalkan dengan abi, Fateh Uwais mesti akan meraung. takmau langsung duduk dengan abi bila takde ummi atau opah dia.

ada sekali tue masa saya mandi. tinggalkan dengan abi dalam bilik kami. anak menangis tersengguk sengguk sampai abi kena ketuk pintu bilik opah dengan tok nak mintak pujuk dia. tension abi. sampai abi merajuk la dengan anak. ugut takmo balik dah sebab anak takmau dengan dia. kahkahkah :p


dah habis pantang, kami berdua balik penang seminggu seminggu. masa tue la dia baru nak 'kenal' abi dia. mungkin masa awal tue dia ingat ntah sape-sape la laki nie. banyak hari takde lepas tue ada pulak. dah tue ummi tinggalkan pulak. susah hati la gamaknya kot, pasal itu nanges. dah duduk penang, hari-hari nampak abi baru lah dia mula rasi dengan abi. waktu abi balik hari-hari pun dah tau bila. setiap hari tunggu abi balik kerja. 


yang boleh dia makin rapat dengan abi. bila saya kena demam seminggu lepas balik dari sabah. demam urat yang langsung tak boleh nak urus diri sendiri apatah lagi anak. masa tue la dia mengendeng dengan abi. mana abi pergi dia ikut. mandi, susu, pakai baju, tido, semua abi yang buat. mungkin waktu tue dia dah kenal sepenuhnya. oh ini abi. manusia kedua yang paling selamat buat dia selepas ummi. mungkin itulah yang bermain dalam diri dia.  itu salah satu sebab kenapa saya mintak abi mengasuh dia bila cuti weekend. supaya dia boleh beza abi dan lelaki lain.

setiap hari ahad adalah hari Fateh Uwais dengan abi. hari abi mengasuh Fateh Uwais. semuanya abi. dari A to Z. sebenarnya dia seronok abi mengasuh. orang laki dengan perempuan nie mengasuh tak sama. kasih ummi dengan abi walaupun sama tapi cara kami tunjukkan kasih sayang dengan anak mungkin berbeza. abi rajin main dengan dia. rajin bawak tunjuk itu tunjuk ini. tumpuan boleh dikatakan sepenuhnya pada dia. 


ummi bukan tak rajin. tapi ummi ada tanggungjawab lain selain nak tengok dia je. kena buat kerja rumah, sediakan keperluan kami bertiga. tanggungjawab seorang isteri dan ibu. jadi kadang tak boleh nak tumpu pada dia saja. mungkin dari situ dia belajar berdikari bila dengan ummi, dan manja bila ada abi.


ummi tak dengki abi manjakan anak, anak rapat dengan abi, ummi bahagia sebab ada dua hero yang sentiasa jaga ummi, yang sentiasa ada disamping ummi. love both of u sooooooooo much. terima kasih Allah :)

14 comments:

idzwa kamaruddin said...

kannn...anak-anak tiga-tiga semua rapat dgn abah diaorg..walaupun semua susu bdn sampai 2 thn..hehehe..

aTieYusof Family said...

Salam Kira..
Alhamdulillah kan di kurniakan dua org lelaki dlm hidup kita..InsyAllah yg bakal menjaga kita bila tua nti..hehe.. Dulu masa Pa'e baby pun rapat dgn babah dia sbb babah lbh byk masa dgn dia..pastu ayat pertama yg dia pndai sebut pn Babah..sentap gak kak masa tu..haha.. tapi buat apa nk jeles kan..dah namanya anak & bapa.. hihi.. skrg dah nmpak lebih pd akak ( sbb akak manja dia lbh kot)... :)

Z@i Z@mR33 said...

k.zai plak dl dengki dgn abah Aqil sbb depa rapat sgt.mybe sbb hr2 bl bgn ja tdo abah yg jg pstu ptg abah yg ambik smpaikn dia wt derk ja dkt mama dia tp lani dia xleh brenggang dh dgn mama...hihihi

cik Anggur said...

lebih baik ank rapat dgn ib or bapa seniri brbanding org luar ....

juicy X said...

Sama la mcm umar dgn amet...mcm besfren

kausar said...

anak abi...alahai...

QasehnyaRania said...

alhamdulillah..
geram betoi tgk ank uols ni.. :)
berapa berat fateh uwais skrg kira?

QasehnyaRania said...

kira, sealer tu lelaki.. dia mmg x akan jwb call.just msg only.tapi hri tu mmg cik abe nk beli byk dh tu dkt kuala kangsar.dia dok tepen.ingt nak pi ambik sndiri je la.blh kenal2 kan.. hampeh..

نورعيم said...

nanti dah beso Uwais pulak jaga ummi abi ye.

Kakzakie said...

Sebab itulah anak memang perlu dibelai dan diberikan perhatian baru tahu rasa dikasihi.. Fateh pun semakin cerdik dan mula mengenali siapa yg rapat dgn dia..

Time Traveller said...

Fitrah kejadian manusia..alhamdulillah bersyukur dia rapat dgn abi dia.. moga menjadi anak yang soleh :D

Sya Mimie said...

Assalamualaikum kira..
Besar dah fateh ni ye.. Xpe.. Biar rapat dgn abi nya.. Nti ummi jgk yng senang klau ada emergency.. :)

hainom OKje said...

Betul tu Kiera....biar dia rapat dengan Abi....senang hehe....boleh jugak Kiera rehat. Sukanya tengok aksi 2 hero ni....

Sam Yatie said...

Salam singgah sis...
sama la ngan anak2 saya,rapat dgn ayah wlupun jumpe ayah weekend je...
Jemput Singgah Sini Ya

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...