Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

14 September 2011

suami, kamu sebagai imam!!!

Assalamualaikum semua...

hari nie kira nak share ilmu yang kira dapat dari buku "Aku Terima Nikahnya"
tak semestinya nak kawen, baru nak menambah ilmu, sebelum akan atau sedang berkahwin pown kita dituntut untuk menuntut ilmu..

apa yang nak disharekan?
dalam sebuah rumah tangga, konsepnya sama dengan solat jemaah dimasjid
suami sebagai imam, isteri dan anak-anak sebagai makmum..

semua tau kan tanggungjawab dan peranan imam dan makmum
 so, x perlu la kira nk huraikan lagi kan..

ada ketika nya imam tersalah dalam mengetuai solat dan sbg makmum wajib menegur kesilapan imam tue, dan imam tue sendiri wajib menerima teguran makmumnya..

sama lah dengan rumah tangga, ada ketika suami t'lalai dan t'leka si isteri mahupun anak-anak wajib menegur perbuatannya tapi biarlah teguran tue dengan cara yang sopan dan berhemah. dan bagi suami pulak, jangan ingat anda ketua anda betul sentiasa. jangan meletakkan ego sentiasa didepan

terima setiap teguran, teliti dan perbaiki. sama bila mana seorang suami mengemudi bahtera rumah tangga, tanggungjawab suami membetulkan apa yang salah, dan isteri mahupun anak-anak kena terima teguran tue, teliti dan perbaiki juga sama seperti suami/ayah selagi tak bertentangan dengan syarak.

kerana itu Adam dan Hawa dicipta. bukan untuk menyaingi tapi untuk melengkapi..

rumah tangga bukan SAYA dan AWAK. Tapi KITA dan KAMi.. 

peringatan untuk kira sendiri dan untuk semua

yang baik dari Allah s.w.t dan yang buruk dari saya sendiri..
..sekian..

10 comments:

fRaMe+LenSeS said...

nice one.. sukakkk~~ :P

shahjiehan said...

buku ni akak sjbuat hantaran utk suami dia~

JIJI YU said...

aku nak share camne ni ek

Ruzzezanie said...

like this!!!


* makmum kepada siapakah aku ni nanti ye..hrmmmm

H.J said...

haha..yep..macam konsep solat jemaah tu..eh..hadiahkan la buku ni utk aku..hehe

hadiee said...

betui

Umie Artoqiemie said...

aha! setujuuuuuuuuuu.

tomatokering :) said...

wink wink ;)

angah said...

itu la yang dituntut oleh islam..hehhehe
apa pow angah doa kan yang terbaik tok kembo angah nie..:D

kiera'sakura said...

Nadzri :-

suka jgak... :D

SJ :-

wahhhh..best best...

Jiji :-

thanks share... =)

Ruzz :-

thanks dear.. aku doakn kye dpt makmum yg blh membimbing kta...amin

H.J :-

erkkk.. ko la hadiahkn kt aku... hahaha :p

Hadi :-

:D

Erika :-

:p

Angah :-

amin.. thanks angah... :D

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...