Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

23 November 2011

Antara faktor belum mempunyai cahaya mata


Assalamualaikum semua

Perghh tajuk dah serupa dokte sakit puan je dah… tak macam nie, tadi ada akak ofismate nie kata anak die keguguran. Baru 3 bulan. Hari tue pulak ada sorang akak ofismate nie kehilangan anak dia yang masa tue dah pown berusia 6 bulan dalam rahim, kembar lagi tue perempuan dua²… Inalilah waina lilahirajiun

Sedih tue memang sedih, sape yang tak sedih bila anak yang kita harap kehadiran dia diambil semula oleh pemilikNya. Atau pown Allah belum beri kita peluang untuk mendengar tawa seorang bayi yang bergelar anak.

Tapi kita kena Redha dan sentiasa bersangka baik pada Allah. Mungkin Dia ambik anak kita atau belum beri kita rezeki sebab kita sendiri belum sediakan diri kita kearah itu. Menjadi seorang ibu atau ayah yang terbaik.

Contohnya kita sendiri belum punya cukup ilmu untuk mendidik anak kita dalam soal agama. Belum bersedia untuk berkorban masa dan tenaga buat seorang yang bergelar anak.

Dan sekiranya kita rasa diri kita tergolong dalam individu yang kira sebutkan tue, apa kata mulai saat nie kita mula mencari jalan dan belajar bagaimana untuk lebih dekat dengan Allah.

insyaAllah, kalau kita diberi peluang punya seorang anak nanti, sekurangnya kita dah boleh membentuk anak tue menjadi lebih baik dari ibu dan ayahnya. Yang mana islam bukan hanya pada ic, tapi islam yang padu didalam hati dan jiwanya.

Mungkin antara factor lain, anak yang kita kandung tue mungkin tidak sempurna fizikalnya sekiranya dia lahir nanti yang mana membuatkan ibu dan ayahnya tidak punya kekuatan menghadapi ujian itu kerana Allah itu Maha Mengetahui Maha Penyayang. Dan tidak akan memberi ujian diluar kemampuan umatNya.

Allah berfirman dalam surah Al Baqarah , ayat 286 ;

Allah tidak membebani seseorang melaikan sesuai dengan kesanggupannya…

Jadi Redha dengan ketentuanNya dan bersangka baiklah pada Allah, positifkan fikiran agar kita tidak dibebani dengan belenggu ;

“kenapa aku yang diuji sebegini, kenapa aku yang harus menerima semua ini”

 iklan kejap.. saya rindu die, rindu nak gomol ciom2 die T_T

Pesanan bukan hanya untuk mereka yang sudah berumah tangga, tapi juga untuk saya sendiri, kamu yang belum berkahwin atau sesiapa sahaja yang merasakan dia layak menerima ingatan ini.

Yang baik dari Allah s.w.t dan yang buruk dari saya, Nur Syakira Yaakub

4 comments:

Marina said...

takutkan...dah 6bulan..sayang...akak ni baru 5 bulan..doakan akak moga2 selamat ye...

zuhaiza's cheese tart said...

ira doakan kak za juga ya..risau juga nih...kak za baru ja nak masuk 3 bln...

Iffah Afeefah said...

erm tula rsau jgk

kiera'sakura said...

kak marina + kak za ::

kira doakan.. insyaAllah semoga semuanya selamat.. amin

iffah ::

hurm tkt jgak, kene byk2 berdoa kan

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...