Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

20 November 2011

Rewang atau Kontrak?


Assalamualaikum semua

Petang tadi pergi kenduri kawen adik kak Elly, ofismate. Kenduri rumah die masih mengekalkan cirri gotong royong, tapi sekarang dah susah nak jumpa kenduri gotong-royong atau rewang nie lagi kan. Kalau kat kampung tue insyaAllah ade lagi, tapi kalau kat Bandar kebanyakannya dah tak ada.

Bagi kira yg dah pernah merasa buat kenduri along dan kakak kawen, dah merasa pengalaman menguruskan kenduri kat rumah sendiri.

Gotong-royong

Eratkan persaudaraan dengan saudara mara, adik beradik, orang kampung, orang sekeliling. Bila time basuh pinggan boleh gurau² sembur² air (kira la tue)

Menu yang dimasak lebih banyak kuantitinya, sebab masak sendiri tak perlu budget kan sorang seketul ayam jer. Siap boleh bungkus bagi kat sedara mara lagi yang lebih² tue.

Membantu mengurangkan belanja..

Kontrak


Dah tak ada sape nak harapkan mengelola kenduri tue, contoh mama papa dah makin berusia, kalau sebelum nie tegap nak kehulu kehilir, tapi lani baru gerak 10 langkah dah kena duduk rehat sekejap. Kene fikirkan kesihatan diorang jugak, jgn fikir diri kita jer.

Kurangnya budak² muda nak membantu kemaskan meja, basuh pinggan kenduri kendara.wujudnya Sedara mara yg menggunakan konsep “aku dah kawen, dh ada komitmen, tak boleh tolong kenduri kau lagi”

Senang. Cuma bayar sekian² kat catering. Semua diorang uruskan mengikut budget yang diberi. Sediakan duit mencukupi jer.

Tak perlu nak penat² kemaskan barang² lepas kenduri lagi.

Hati tak merungut bila tak ada sape yg tunjuk muka sebelum dan selepas kenduri.


Tapi apa-apa pown nak buat majlis kenduri kawen kene ukur baju dibadan sendiri. Jangan sampai ada guest yang balik masih berlapar sebab makanan tak cukup nak jamu tetamu…

Makan kat kenduri kak Elly tadi pedas! Tapi sedap,,,, :D

 dina dan achik kira nya :D

**kenduri aku, nantikan dalam Satu Perjalanan :D

4 comments:

Iffah Afeefah said...

knduri akak kompem nk g

wahhhh tak kisah la mne2

jnji kendurinye ade hehe

Pakcu Sofi said...

tak kesah mana-mana..asal dapat ngapppppp banyak2 ;p

Niena Pengembara Ilahi said...

skrg nie dh jarang org gotong royong kt majlis kawin

kiera'sakura said...

Iffah ::

insyaAllah , nanti mai la ye :)

pakcu ::

hihihi,, ye pakcu mkn la smpi kenyang ye :)

niena ::

kan.. nk wt cm ner hurm

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...