Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

22 November 2011

Mendesak dan Menunda


Assalamualaikum semua

“nanti bila aku dah habis SPM aku nak kerja elok-elok nak bali kereta mewah², renovate rumah mama papa bagi elok lagi”

“nanti bila aku dah kerja , dapat gaji aku nak beli Galaxy Note”

“nanti bila aku dah ada anak, aku nak buat satu bilik khas yg super comey untuk anak aku”

Mesti ada antara kita yang berangan macam contoh² kat atas kira bagi tue kan? Okeh kira ngaku kira tak terkecuali, kira kan suka berangan :p

Tapi betol x kalau kira cakap, ada yang kita angan² kan dari kecik tue tak kita miliki meskipun kita mampu memilikinya.

Antara sebabnya, nafsu kita yang berubah lebih tinggi bila kita dah punya kemampuan yang LEBIH lagi.

Kalau dulu masa kita bergaji 600 kita mengidam nak beli kancil sekiranya kita punya gaji 1k. alih² bila kita dah Berjaya memiliki 1k kita mula bertukar citarasa mengidam nak persona pulak. Sudahnya tak termiliki la apa yg kita impikan pada mulanya walaupown kita dah mampu memiliki.

Adat manusia kan? Nafsu melebihi kemampuan. Lastnya habuk pown tak dapat.



Antara sebab lain, bila kita dah berkemampuan memiliki tapi kita terfikir yang ada kepentingan lain yang perlu kita dahulukan. Terpaksa lah MENUNDA keinginana kita yg diawal²nya tadi.

Tapi simpan kemas dalam hati yang satu hari nanti akan dimiliki jua yang diidamkan tue. Sikit-sikit lama² jadi bukit, asalkan jangan kenal erti putus asa!!

Sabar yang dipupuk dalam diri tue akhirnya berbalas kita memiliki jua apa yang diangankan tue. Time nie bukan jer dapat habuk , sekali seketul-ketul kita dapat yg diingini tue..

Beza!! Memang berbeza!!!

4 comments:

Iffah Afeefah said...

Ermmm tol tu
iffh sllu cmtu

Daddylicious said...

biasala hati dan minda selalu berlaga idea...

Niena Pengembara Ilahi said...

Impian dri dlu... bla dh kerja, nk tlg mak, nk snangkan hidup mak. Alhamdulillah tertunai walau tak smua... :) tak laksanakannya pun sbb masih xmampu..jka kta laksanakan niat baik kta yg sjak dari dlu lgi tu InsyaAllah berkat hidup kta..sbb kta dh berjanji dgn diri sndiri.. bla melanggar janji susahlah hidup nie

kiera'sakura said...

iffah ::

hihihi,, jgn putus harapan ye dik :)

bro reez ::

kan... suka nk bergaduh dua2 tue..hihihi

niena ::

ye btol tue... walau lmbt kene tunaikan jugak jnji tue.. :)

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...