Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

21 November 2011

Hati nak Kawen, tapi....


Assalamualaikum semua
 
“calon dah ada, hati teringin nak kawen, tapi….”

“seronok nya tengok kawan² lain, bila pulak turn aku, hurmm..”

“keinginan nak kawen tue ada, tapi ekonomi pulak x mengizinkan…”

“dengan aku yang kerja tak menentu, gaji tak menentu sekarang nie mampu ke aku nak tanggung anak bini nanti..”

Selalu jer ayat² kat atas tue bermain² kat minda sesetengah orang yang punya keinginan berumah tangga tapi terhalang dengan berbagai masalah.

Antara yang lazim nya menghimpit fikiran golongan nie. Kerja tak menentu, kerja bukan dalam posisi TETAP, komitmen untuk sama² membantu ekonomi ibu dan ayah dalam membesarkan adik², dan macam² lagi la. belum masuk bab ilmu rumah tangga yang tak khatam lagi.

Tapi kita selalu lupa apa yang difirmankan Allah dalam surah Taahaa ayat 132

Dan perintahkanlah kepada keluargamu mendirikan salat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, Kami lah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.


Rezeki Allah banyak atas muka bumi nie, tinggal usaha kita untuk mencari dan menggalinya sahaja.

Bersangka baik lah pada Allah, setiap perkara yang didahului dengan niat yang betul hanya keranaNya pasti akan dibantu Allah. insyaAllah.

“Alhamdulilah rezeki saya makin bertambah murah selepas mendirikan rumah tangga dan dikurniakan anak”

Itulah Hikmah dan nikmat yang Allah berikan buat setiap hambaNya yang berniat melakukan kebaikan. Jangan takut memulakan langkah, memang payah, setiap jalan yang dilalui pasti akan terselit onak dan duri tapi percayalah itu semua akan mematangkan kita yang mana akan kita rasai indahnya bila berada dipenghujung jalan yang kita pilih tue..

Betol, saya tak kawen lagi, mana saya nak tau langkah² yang sewajarnya diambil. Tapi sedikit sebanyak pengalaman saya yang lalu menjadi bekalan saya menempuh hari yang mendatang. Dan pengalaman mereka yang disekeliling saya juga saya jadikan panduan dan sempadan..

La Tahzan sekiranya kamu ingin mendirikan rumah tangga tapi terhalang dek berbagai komitmen kerana nikmat Allah itu besar dan Allah tak pernah membebankan umatNya diluar kemampuan mereka sendiri. Berusahalah dan jangan sesekali menjauhi Allah. Kerana Dia Maha Pengasih Maha Penyayang Maha Mengetahui Maha Kaya..


4 comments:

mikro_kokus said...

Sila jemput bila nak kawen nnt naaa...:P

Sunah Sakura said...

yup...pernikahan itu membuka pintu rezeki..insya'Allah..

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

semoga dipermudahkan segalanya,,,

=)

kiera'sakura said...

Mikero :: insyaAllah mikero... :)

kak sunah :: insyaAllah, amin

GKSB :: thanks dear.. amin

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...