Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

15 October 2015

Resepi Udang Lipan Masak Cili

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

ohoiiii tetiba ummi uwais bawak keluar resepi. hewhewhew. Udang Lipan ni sebelum ni saya tak pernah makan pun. sejak kawen suami kata udang ni sedap. dan dia volunteer nak masak buat pertama kalinya udang ni untuk si isteri. makanya kita merelakan aje la. kot sedap ke kan udang tu. katanya rasa lebih kurang kombinasi ketam dan udang. memang betul pun sedap. rega pun idak la mahei beno. ekekekeke. duduk belah kedah penang insyaAllah senang nak jumpa udang lipan ni. duduk perak rasanya tak pernah nampak udang ni menjalar-jalar dekat pasar nun haaaaa. 

cara nak bersiang udang ni. kiri kanan badan dia yang tajam-tajam tu kasi buang. kepala dan ekor pun buang je. senang makan. tambah kalau beli fresh-fresh rasa manissssss je. udang lipan boleh buat masak mee kuah. tapi aritu tengok Kak Sha buat udang lipan masak cili terus rasa teringin nak cuba. serius lagi sedap buat masak cili dari mee kuah. ditekak saya lah. buatnya pun senang je. yang penting udang tu goreng separuh masak dulu. lumur kunyit dan garam goreng separuh masak.




Bawang Merah
Serai
Halia
Cili Kering

blend je semua sampai hancur dan tumis sampai dia betul-betul kering. boleh masukkan udang yang dah digoreng separuh masak tadi. gaul gaul bagi sebati. dan makan panas-panas. ohoiiiiii sedapnya haaaaaaa




nak buat ketam masak cili pun boleh. rasa dia tetap sedap. resepi dan cara pun sama tapi tula aritu dah blend tapi tak halus kot, tak cantik rupa dia. tak kesah la. janji rasa sedap. hewhewhew :p  


post signature

20 comments:

ruzz ezanie said...

masa aku mengandung dulu, aku makan udang lipan ni lah kat pantai remis. lepas balik tu sampai esok pagi aku lembik. sebab muntah dari malam sampai pagi esoknya. walid siap bawak baldi masuk bilik sebab muntah non stop. terus tak pegi kerja. hew hew

idzwa kamaruddin said...

izwa pun tak pernah rase udang lipan nie...nak masak lagi la tak pandai..

Nieyl said...

Salam singgah pagi..
dah lamanyer x makan ketam...:(

zai zamree said...

mkn udang lipan jenuh belek...isi x byk sgt pon tp byk sgt tmpt nk cungkil...hihihi tp mmg sedap

Jana Hazana said...

tak pernah ada pengalaman berdepan dengan udang lipan ni..hehe
nama cam seram, tpi bila tengok yg siap masak kecurliur la pulak

aTieYusof Family said...

wahhh...sodap bebenorr.. udang masak cili..
nanti nak kena cuba sbb si abg Pae suka udang...hihi

aRz MoHa said...

nampak sempoi masak macam ni

aizamia3 said...

Anak2 akak.. dak Kakak paling suka udang.. dak Adik, kalau kita tak buangkan kulit memang dia takkan makan.. dak Nuha pulak ikut mood.. ada masa dia mau, tapi kebanyakkan masa dia tak mau..

eima said...

KECIK2 DULU RAJIN MKN WAKTU DOK PENANG ...PAS PINDAH LANGKAWI NGAN DOK KL NI LANGSUNG TAK PENAH MKN

Cik Ash said...

Xpernah makan udang lipan ni

QasehnyaRania said...

peberet adik ciksu
suami dulu pnh try mkn masa kt kedah la..
tmpt lain jrg kot jumpa, kan ?

Siti Nurzafirah said...

ohoii.. terliur tau tengok..

Amanda Suria said...

nampak sedap....tak pernah makan lagi...nanti nak cuba la...

Dunia Zumal said...

Sedap yer, Zumal tak pernah makan...

Amanina Mads said...

nina xpenah mkn udang lipan.. gerlisss
hahaha. ketam mmg faveret

ayuadyani said...

antara kegemaran saya juga..udang lipan..biasa rebus,cicah sos je, boleh la try resepi ni plak lpas ni..tq yea share..

LM said...

Camne nk kopek makan? Selalu nmpk duk pk nk mkn dia camne?

Ooo rasa dia lbh lembut la ye klu ada iras2 ketam. Org kata udg ni bagus gak utk ank
Yg suka kencing mlm. Hihi nk bg syafiq

cik Anggur said...

kak tak reti mkn la udang nie...rasa dia cm mana

Siti Yang Menaip said...

fuiyioooo.. pernah tengok tapi tak pernah makan ehehe..

n.i.n.a Mads TM said...

nama lipan kt belakang tu memang tak rasa nk makan. haha
ofismate makan terus jd gatal2.

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...