Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

12 October 2015

Wean-Off Susu Badan : Alhamdulilah (Lipstik)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

teringat kata Kak Hainom Okje. kalau betul nak berhentikan susu badan kena hati kering. kalau tidak memang takkan menjadinya la. huuuu baiklah ummi akan keringkan hati ini. sebab memang tak mampu dah nak tanggung sakitnya. nak menyusukan dia pun rasa tak selesa. kesian ke anak. 

khamis 08 Oktober 2015. buat-buat cemas dekat Fateh Uwais kata susu ummi berdarah. sambil tunjuk kesan darah. padahal lipstik je pun huuuuu. mujur la ummi ada seketul dua jugak lipstik dekat rumah ni nak buat modal berlakon. nak letak sirap. sirap rumah ni jenis kordial yang pekat sampai minum pun lekat merah dekat atas bibir. 

dan seorang Fateh Uwais simpati dan empati nya sangat tinggi dalam diri. bila buat drama sakit efek pun nampak gempak sikit. mula dia jatuh simpati pada kita. terima je susu botoi malam nak tido tu. dia tak mintak pun susu ummi. tengah malam pun dia tak mintak walau nampak gelisahnya dia tu. tapi setiap malam sebelum tido mesti ada je benda dia nak buat, ada je benda dia nak sembang sampai ummi dah tak larat nak layan. abi? abi hanyut dulu dalam mimpi dia. takpe la tengah malam karang abi jugak yang nak kena bangun bancuh susu anak. jadi biar abi rehat dulu :p


ummi pun dah tak mampu nak dukung dia lama. Hantap!!!

malam first. dia melompat-lompat dulu atas katil. turun pergi tarik patung emon dia ajak tido sekali la. sembang dengan ummi banyak-banyak sampai ummi kata, tido la ummi dah tak larat dah ni. mujur jugak masa tu baru 10 lebih. tapi kebiasaannya dia akan tido 9 lebih macam tu, masa memerap susu badan. selang berapa minit sekali tanya ummi sayang dia ke tak, tanya abi sayang dia ke tak. adoiiiii saje la tu kannnn. tak cukup dengan tu siap menyanyi lagi. satu demi satu lagu didi and friends. "lagu labah-labah!!!!" habis labah-labah. "lagu ikan!!!!!" =..= sampaikan saya sendiri tak sedar bila masa yang dia tido. sedar masa dia menguap tu. tersedar lagi sekali tengok dah tertido tengah-tengah ummi abi. sebelum tu dia ada sebut "nak tido dekat ummi abi lah" padahal memang setiap malam tido tengah-tengah ummi abi pun kannnnnnnn.

malam kedua. tak se aktif macam malam sebelumnya. walau ada jugak bunyi mintak susu badan. tapi bila dibagitau susu ummi kan berdarah. terus dia diam. macam semalamnya. bergolek golek dulu atas katil. pusing sana pusing sini. tanya macam-macam dekat ummi. tanya sayang dia ke tak. paling tak menahan suruh ummi bukak ekon. dari semalam lagi. mana la kita ada ekon nak oiiiiiiii grrrrrrr. yang kelakarnya bila abi offer nak tepuk tido mesti sombong. takmo dengan abi. bila dah tido menyondol-nyondol dekat abi jugak sampai abi takde ruang nak tido kahkahkah!!!

alhamdulilah nampak Fateh Uwais sedang berusaha tido sendiri tanpa susu ummi. memang style dia bila menyusu, susu saja. dah rasa mata mula tertutup nak tido cepat-cepat dia campak ke tepi botol susu. itu yang terkadang boleh tersedar dari mamai. lepas tu mula balik bertanya itu ini sampai ummi letih nak jawab =..= nak ditidokan dalam buai lepas tu angkat ke katil pun sekarang dia dah taknak tido buai. jadi nya biarlah dia tido sendiri, ikut cara dia sendiri. asalkan tetap tido sebelum pukul 11 malam. 

"dia tengah berusaha tu, nampak yang dia usaha. syg sabar dan bagi dia masa sikit" - Abi 2015

alhamdulilah berkat usaha drama berdarah ummi, doa tiap kali lepas solat, doa tiap kali lepas sujud terakhir solat. Allah permudahkan segalanya. alhamdulilah alhamdulilah




post signature

20 comments:

Eintan Nurfuzie said...

hihi.. ms adik cik en dulu.. nk bagi benti susu mak cik en, mak cik en calit skit benda pahit.. hihiih

Cik en kembali.. hihi.. lama x mai sini..
Jemput singgah blog Nurfuzie.com
Jom memriahkan GA cik en yang bernilai lebih dari rm1KGive Away Nurfuzie Dot Com #1 Bernilai RM1000
dan entri ini Happy Monday All Nufuzie Dot Com's Reader

Murni Alysa said...

alhamdulillah..nampak berhasil dah tu..kiera kena sentiasa boh lipstik tu sampai dia btul2 dah dpt lupa kat "bff" dia tu..macam mak akak dlu lupa boh lps tu adik tengok dia kata dah sembuh..yeyyy..hahaha ( Fateh Uwais memang anak yg baik..dah ready to get adik tu..kikikiki)

Siti Nurzafirah said...

Alhamdulillah.. berjaya !

aryan azra said...

alhamdulillah dah berjaya...akak ni belum berjaya sepenuhnya lagi nih, kena keringkan hati lebih sikit la ni, kena guna hair dryer la lepas nih bagi kering hati akak nih,..tak sanggupkan tengok anak merengek minta susu, harap2 lepas ni adelya pun akan berenti menyusu sepenuhnya lah...mama yang kena kuat sebenarnya huhuhu

idzwa kamaruddin said...

alhamdulillah walaupun cabaran nyer kuat kan...uhuks..

daku je masih belum lagi kuat sb mgkn syakirah yg terakhir jadi rase mcm nak biar je la..hehehe...padahal mama dia yg takut anak dah tak sayang.. :(

iryanty ahamad said...

Alhamdulilah ..tahniah kira..tahniah juga uwais..berjaya juga akhirnya...

wa said...

Hehehe..tiba2 mintak ekon...wa dulu guna lipstik dan letak asam jawa hehhe

eima said...

alhamdulillah .... tahniah ... pasni bleh plan adik uwais plak hehehe

ruzz ezanie said...

yeayy!! alhamdulillah. fateh uwais dah besar!

boleh lah lepas ni tinggal ummi abi pastu ikut ummi walid jejalan yeee...

LM said...

Hihi sombong ngan abi tp sondol2 abi ye?

Mujur dia mmg dh isap fm kan dik? Klu x payah gak nk ajar dia suruh terima susu fm

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

Xlama nti ok la tu hihi.... #ehh kita berblog la =P

juicy X said...

UNTUNGLAAA ANAK TIDO AWAL! KAMI NI UMAR SAH2 2-3PAGI. UBAYY PON IKUT SAMA PERANGAI TUUUUUUU UWAAAA

Shahida Dzulkafli said...

sayang sungguh dia pada umi..
Semoga membesar menjadi anak yg soleh..

cik Anggur said...

alhamdulillah...tahniah kira brjaya smpi 2 tahun ~~~

zai zamree said...

drama swasta menjadi?hebat..

Siti Yang Menaip said...

xtau komen kak.. belom go thru lagi ehehe..

Cik Ash said...

Alhamdulilah berjaya gak

QasehnyaRania said...

alhamdulillah
mesti sweet kn layan bila dok nyembang dgn umi
fateh uwais kuat.. chaiyok chaiyok

Amanina Mads said...

berjaya juga lakonan kira tu. yeahhh

n.i.n.a Mads TM said...

bertabah la kira BF baby baru hehehe

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...