Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

13 August 2012

Dah 24 Hari Pun

Assalamualaikum Salam Ramadhan dan Salam Sejahtera

rini dah dua puluh empat ramadhan kan. masa sekarang nie kejap je.. dalam tak sedar minggu depan dah raya. tapi bukan raya la yang nak saya highlight kan. saya sendiri terfikir dalam masa 24 hari nie, berapa banyak amal yang dah saya buat. lagi baik dari tahun lepas atau sebaliknya. hati lebih terisi dengan yang berfaedah atau tidak. malam diisi dengan berapa rakaat terawih.

hurm yang pasti saya masih tak berpuas hati dengan diri sendiri. masih banyak ruang kosong yang tak saya isi. tahun depan ntah sempat ke tidak nak jumpa ramadhan lagi. sebab dalam bulan ramadhan la kita boleh banyak buat sunat. sekali terawih dah 8 rakaat sunat yang dapat. kalau hari-hari biasa 2 rakaat pun belum tentu rajin nak buat. 

saya tak kata kat orang lain. saya merungut kat diri sendiri. kalau hari biasa nak bangun tahajud mesti selalu terbabas, time bangun sahur bulan ramadhan la kalau nak pulun buat tahajud pun. kalau puasa ganti ke sunat ke kekadang diri sendiri malas nak bangun bersahur macam mana nak selitkan tahajud dalam pagi yang hening tue.

apa pun mulai saat nie doa saya semoga saya awak dan awak semua makin rajin menuju ke arah kebaikan dan meninggalkan kemungkaran. kalau tak diri sendiri yang paksa berubah siapa lagi kan. tak kan nak harap mak ayah berletiaq hari-hari, kalau dah hari-hari for sure jadi mencurah air di daun keladi. kalau tak dapat buat semua at least dapat sikit pun dah syukur Alhamdulilah. lama-lama nanti bila dah terbiasa insyaAllah perasaan suka tue akan datang sendiri. tapi kalau langsung tak mula memang akhirnya tak nampak hasil lah. dan semoga apa yang dah dimulakan berpanjangan hingga nyawa ditarik dari diri kita. saya bukan ape, nak ingatkan kat diri saya sendiri yang utama nya...



9 comments:

Anonymous said...

rasanya macam cepat betul masa terbang skang ni kan! dh nak raya dah

Cik Sara said...

pantas masa berlalu..
Semoga semakin bertambah amalan kita..
^^, Salam Ramadhan~
Yok mencari malam lailatulqadar~

kay_are said...

tup tup nak raye dah.. tapi setuju.. aku pun banyak membiarkan ruang kosong.. niat tu ade tapi bile nak wat tu yang berat tu.. ish ish

fRaMe+LenSeS said...

;) amin.

Unknown said...

stuju ngn kay are

iffah bangun shur pon liat errr

Mrs. Abi said...

baik la awk..hehehehe...tp awin xpenah miss sahur lagi...huhuhuhu

Unknown said...

ku mengharapkan ramadan kali ini penuh makna.. **tetiba plak :P

Unknown said...

tup tup da nak abes ramadhan.. cepat kejar ek awak..jgn asik ter je.. :)

cik Anggur said...

tak sbr tggu ramadhan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...