Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

01 August 2012

Saya Sangat Rindukannya

Assalamualaikum dan salam sejahtera

arwah tok, ayah mama saya antara seseorang yang sangat saya kagum. tak pernah lagi saya jumpa umat Nabi Muhammad yang saya kenal peribadinya sehebat arwah tok saya. biarlah orang nak kata apa pun saya tetap kagum dengan peribadi arwah tok saya.

sepanjang nafas dia tak pernah lagi saya tengok dia tinggalkan suruhan Allah. kalau arwah dijemput kenduri pun tak pernah arwah menghina makanan orang lain walaupun makanan tue yang arwah tak makan, walaupun makanan tue sangat pelik dimata kita. tetap arwah kata sedap dan arwah makan dengan berselera. itulah arwah tok saya.

layanan arwah tok dekat arwah opah pun tak kurang macam melayan permaisuri raja. barang dapur barang rumah walaupun sebiji bawang tak pernah arwah opah saya beli, semua arwah tok yang manjakan. walaupun pakaian besar atau kecik arwah opah semua arwah tok yang belikan. sampai arwah opah tak pernah keluar pekan beli barang dan tatau macam mana nak beli barang kat kedai pun. arwah tok sangat manjakan dan layan isteri dia macam menatang minyak yang penuh. saya tersentuh, padan lah arwah opah tersangat rindukan arwah tok lepas pemergian dia dulu. 

adik beradik sepupu sepapat mama saya tak pernah bertengkar semasa hayat arwah tok saya ada. semua dia layan sama adil, semua hormat pada arwah. setiap kali bulan puasa kami cucu cucu arwah tak pernah kurang dengan kasih sayang, dibelikan bunga api sama banyak. dibelai sama rata. seminggu sebelum raya mesti semua anak menantu cucu arwah berkumpul dan tido dekat rumah arwah nak sambut raya bersama. setiap kali sesi kira duit raya mesti arwah tambahkan duit kat kami nak bagi cukup genap. walau pun seminggu kira 4 kali, 4 kali jugak la arwah tambahkan duit dia.. hihi

dalam bape jam sebelum arwah meninggal. arwah siap mandi wajib, cukur segala janggut dan rambut, dan solat. lepas je arwah selesai solat arwah mengadu sakit dada, kami bawak ke hospital dan hayat arwah sampai disitu sahaja. Allah mudahnya jalannya, tak ada langsung arwah menyusahkan semua anak menantu cucunya. jenazahnya pun sangat ringan kata mereka. apa yang saya ingat waktu tue cuaca sangat redup, tak hujan tapi sangat mendamaikan. Ya Allah rindunya saya pada arwah tok. tersangat rindu. biarpun dah dua belas tahun arwah pergi meninggalkan kami semua tapi redup wajahnya, garau suaranya masih jelas dimata dan telinga saya. kalau dulu sebelum adik arwah tok saya meninggal pada dia la saya lepaskan rindu sebab wajah diorang saling tak tumpah walaupun ada bezanya sikit. kalau arwah masih ada saya pasti arwah antara yang akan sibuk menguruskan walimah saya nanti. tempatkan roh arwah tok saya bersama para solehin, ampuni segala dosanya, ringankan azabnya Ya Allah Amin Ya Rabbal Alamin. Al-Fatihah~~  

9 comments:

Mrs. Abi said...

semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan org2 yng beriman.... :)

teringat jugak arwah uwan emmm.....

fRaMe+LenSeS said...

Amin yarabbal alamin.

Iffah Afeefah said...

aminnnn

suke bace perenggan last

Cik Z@i Pen@nG said...

Amin...

Bl kiera cite arwah tok wan beli smua utk opah cik zai tingat kt arwah ayah...arwah pon lyn mak camtu smpai mak x reti nk p kedai beli brg...xtau nk p byr bil2...xtau nk wt apa2 kt bank...rindu arwah ayah...

Edy Fee said...

be strong ye
sedekah la bacaan quran bulan2 pose ni klau riondu

Sunah Sakura said...

sayang...akak nangis baca entri ni....

moga Allah tempatkan arwah tok kiera bersama hamba2 yang bertaqwa..ameen...

kay_are said...

aku pun ade atuk yang macam tu dulu, tapi atuk meninggal sebelum aku faham ape tu mati.. mase atuk dikebumikan pun aku tak pergi tengok.. nyesal gak bile pikir sekarang, tapi nak wat cane time tu aku kecik lagi.. hmm

Noraim said...

Al-fatihah.

arwah atok sy pun mcm tu kak. dia baik tp tegas. sampaikan penah dia rotan sy sbb sy xnak ngaji. sampai skng sy igt.

cikwahidaidris said...

Al Fatihah untuk arwah atok sis ya :)

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...