Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

26 September 2012

Tolong Kesah Perasaan Orang Lain

tudiaaaaa comotnya. nampak sangat jari bukan jemari seni. ye ngaku gambar atas tue saya yang edit. sebab nak tunjuk contoh apa yang pernah saya tengok. nak print screen bukti nyata lagi kukuh kang kena saman lak kan =.='

awak semua pernah jumpa tak situasi macam saya bagi contoh tue. contohnya kita pos yang kita sakit sekian-sekian lepas tue datang la hamba Allah yang BERJAYA nie spam pos kita promote barang diorang suh kita beli barang tue. saya pernah jumpa dalam satu group yang ditubuhkan untuk mengutip bantuan sebab pesakit tue tak mampu nak tanggung kos pembedahan. tapi ada pihak yang menjengkelkan pegi pos promote barang depa suh beli sedangkan dah terang lagi bersuluh patient tue tak mampu. sakit hati tak kalau jumpa dengan manusia macam nie? dari awak promote itu ini baik awak sedekahkan barang tue ke patient kalau betul boleh bantu hilangkan sakit yang dihadapi tak payah nak promote suh beli pulak. itu namanya menangguk di air yang keruh.

tak salah nak meniaga tapi ikut jalan yang betul la. tak perlu nak spam pos orang lain. tak perlu jadi manusia yang menyakitkan hati orang lain. kalau betul nak bantu patient tue PM dia secara personal. gunakan bahasa yang sopan dan lemah lembut. tapi kalau dah memang tau patient tue tak mampu nak beli barang awak jangan ganggu dia. pergi meniaga kat tempat lain. jangan menambahkan sakit yang dia tanggung. sakit hati sebenarnya lebih perit dari sakit yang memang nampak depan mata tau!! 

semalam saya ada terdengar ustaz ceramah kat surau depan rumah. katanya kita nie jangan menari diatas kelukaan orang lain. kalau orang tue sakit jangan kita nak tambahkan sakit dia lagi. jaga perasaan manusia lain. Allah tambahkan pahala kalau kita jaga perasaan sesama kita. contoh ustaz tue bagi semalam. ada sorang hamba Allah nie dia masuk syurga sebab tolong alihkan kayu yang boleh menghalang umat islam ke masjid. Allah masukkan dia dalam syurga bukan sebab angkat kayu tapi sebab dia jaga kebajikan sesama islam sesama manusia. get it?

8 comments:

beat said...

xpatut2...spamming sucks!

Everything's Everythings said...

BEtul tu, tak elok buat mcm tu..
cuba nnti esok2 kita yg sakit lps tu org dtg jual ubat mcm2 plak kt kita,
tak salah mencari rezeki tapi berpada2 lah ^^

Unknown said...

remove lelaju org begtu

sekian

Mrs Velentine said...

kurang ajar org mcm ni..follow sini

nursuriani said...

hurm selalu jumpa dengan orang2 yang mementngkan diri sendiri jaa. tak peduli diri orang lain kalau dia yang kena baru tau rasa! btw cik kira. kita ada sesuatu untuk awak kt sini :)

http://nurputribatrisyasuri.blogspot.com/2012/09/aku-jumpak-ramai-kawan-baru-kat-blog.html

aku HaniAsyira said...

promote brg tak bertempat ni

نورعيم said...

sokong kat iffah! haha.


bagi back hand kat org mcm tu kak.

kay_are said...

memang aku wat tak reti je ngan orang camtu.. promote pun biar r bertempat.. ni sukati je nak nyemak wall aku.. ish ish

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...