Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

18 April 2012

Cerpen :: Dilema

 Assalamualaikum dan salam sejahtera

cerpen nie asalnya bukanlah dari saya tapi dari adik saya, Iffah. saya dah mintak izin dia untuk ubah ending cerpen nie. mengapa? entahlah saya pun tak punya jawapan cuma saya hanya mahukan keadilan. apa yang saya merepek pun tak tahu..huhuhu. cerpen asal dari sini.

Hujan lebat menyembah bumi. Sedikit tempias terkena baju kurungnya. Natasya makin gundah. Malam kian gelap. Bimbang sungguh hatinya mengalami masalah begini. Salah dia juga terlalu tekun membuat kerja di pejabat.

Sedang sibuk Natasya membetulkan kainnya, dia terpandang seorang lelaki dengan payung. Dia memandang lama. Bimbang pula bersendirian begini. Teksi pula tak muncul-muncul juga. Hati mula membisikkan doa. Agar dia tak timpa musibah.

“Assalamualaikum,” Natasya kaget. Salam tak dijawab. Dia gerun. Masalah muncul!

“Awak jangan takut. Saya bukan hantu. Lagipun ada ke hantu bagi salam?” Ketawa lelaki itu perlahan.

“Tak kelakar okey,” Dia menjadi bengang tiba-tiba. Takut tetap ada. Tapi dia pura-pura berani.

“Awak takut kan duduk sorang macam ni. Dah malam, hujan pulak tu,” Sengaja Daniel Haziq menduga hati perempuan itu.

“Saya tak takut. Kalau saya takutpun, awak kisah apa?” Kasar bunyinya. Haziq senyum sinis.

“Perempuan tak elok cakap kasar tau. Nanti tak ada yang nak,” Lagi sekali Natasya terkena. Geram!

“Sibuklah. Awak ni datang tak diundang, pergi takkan nak dihalau?”

“Awak ni garanglah. Takut saya,” Haziq ketawa. Seronok pula dia menyakat gadis itu. Sudah lama dia perhatikan gelagat gadis itu. Kejap betulkan tudung. Kejap pegang kain. Kejap bercakap sendiri. Hatinya berbunga melihat aksi gadis itu. Sebab itu dia memilih untuk menegur. Bimbang jika terlepas peluang berharga ini. Kadang peluang itu datang sekali saja.

“Awak ni kenapa? Sudahlah, jangan ganggu saya,” Rimas pula Natasya. Dia mula berkira-kira mahu pergi dari situ.

“Cop awak nak ke mana tu? Hujan kan ni. Jom saya payungkan awak sampai ke kereta saya,” Laju Haziq menuturkannya. Natasya berpaling.

“What?” Dia pelik dengan pelawaan lelaki itu. Dan dia bertambah pelik bila dia sudi berdiri di payung sama dengan lelaki tak dikenali. Seakan magnet berlawanan. Dia mengikut langkah lelaki tak dikenali ke keretanya.

“Awak tinggal kat mana?” Haziq segera bertanya setelah enjin dihidupkan.

“Ah? A awak tinggalkan saya kat KL Sentral jelah,” Dia tergagap. Sejuk menyelinap ke seluruh badannya.

“Lah, niat saya baik wak. Takkan saya nak hantar awak separuh jalan je?” Haziq tak berpuas hati.

“Awak, saya dah terima pelawaan awak ni dah cukup baik kan. Saya tak suka terhutang budi. Please, nanti saya bayar duit tambang,” Natasya sudah tiada pilihan lain. Dua-dua pilihan yang ada menjerat diri. Dua-dua tetap akan ada kemungkinan negatif. Kalau dia tinggal di situ mungkin ada orang jahat yang akan mengganggunya. Jika dia mengikut lelaki ini juga kebarangkalian yang sama. Jadi dia berserah sahaja.

“Baik. Kalau itu yang awak mahukan. Tapi saya tak nak duit awak. Saya ikhlas hantarkan awak. Bandar ni bahaya. Awak tak patut balik lewat macam ni,” Haziq mula berceramah. Seperti dipukau, Natasya hanya diam seribu bahasa. Sesampainya di KL Sentral dia mula bersyukur kerana lelaki itu tak mengapa-apakannya.

“Terima kasih awak. Awak umpama malaikat yang Allah hadirkan untuk saya,” Natasya sebak.

“Tak apalah. By the way, nama saya Daniel Haziq. Ni kad saya. Kita boleh jadi kawan kan?” Natasya tak fikir panjang lalu mengangguk laju. Mereka bertukar kad dan Haziq berlalu dengan segaris senyuman sebaik saja Natasya masuk ke bangunan tersebut.

Xxxxx

Setiap hari bagaikan satu penyeksaan padanya. Setiap detik yang berlalu seakan lambat baginya. Hati mula tak senang. Soal hati dan perasaan memang sukar dimengerti. Dia tahu hakikat itu. Sebab itu seboleh-bolehnya dia mengelak dari terjebak ke masalah jiwa. Namun, sebaik-baik perancangan sekalipun takkan dapat terlaksana tanpa izinNya. Dia mengeluh entah kali ke berapa. Segalanya tidak kena. Entah apa yang merasuk hatinya kala ini. Fikirannya menerawang entah ke mana.

Dia mula menyesali apa yang terjadi. Kalaulah dia tak menerima bantuan lelaki itu hari hujan lebat itu. Tak perlulah dia pusing kepala memikirkan hati dan perasaan. Kata-kata lelaki itu terus-terusan mengganggu hatinya saat dan ketika ini.

“Saya ada untuk awak. Saya nak sayangi awak secara halal. Saya nak jadikan awak isteri saya. Adakah peluang itu untuk saya wahai Natasya?”

“Saya tak tahu nak jawab macam mana,” Natasya bingung. Segalanya pantas baginya. Sekejap cuma mereka berkenalan. Tiba-tiba dilamar.

“Tasya saya ikhlas. Tolong jangan kecewakan hati saya,” Makin lama makin bingung. Lalu Natasya meminta masa memikirkannya. Dia tak boleh beri jawapan sekarang. Itulah alasannya. Kusut. Dia benar-benar kusut.

Xxxxx

“Tak salah kalau kau nak terima dia. Cuma kau kena tanya hati kau sama ada kau betul-betul boleh terima dia atau sebaliknya,” Nasihat sahabat dia dengar dengan tekun.

“Tapi aku tak sure hati aku macam mana. Bila dia tak ada aku rindu. Aku rindu nak sembang dengan dia. Tapi rindu tak semestinya suka kan? Suka tak semestinya cinta?” Keluh Natasya perlahan.

“Baik kau fikir bebaik. Peluang mungkin hanya sekali ni je. Mungkin kau takkan jumpa lelaki sebaik dia. Berani mengambil risiko. Terus terang aku kagum dengan dia,” Shila berkata lagi.

“Tengoklah macam mana. Aku pun tak dapat fikir lagi sekarang. Mungkin ni mainan syaitan je. Nak goda aku. Entahlah, aku buntu,” Shila tak mampu membantu. Ini hal hati dan perasaan. Dia tak boleh menentukan bagi pihak Natasya. Natasya sendiri kena memastikan hatinya sendiri. 

*****
"Tasya parcel untuk awak lagi" Natasya menyambut dari tangan Sofi, rakan sekerjanya. sejak tiga minggu yang lalu dia selalu mendapat bungkusan dari seseorang yang dia kenali. 

"kali nie stok ubat dan vitamin pulak" Natasya hanya tersenyum. dia ingin melihat sejauh mana keikhlasan lelaki itu.

Natasya keliru, lebih tepat dia berada dalam dilema. inikah yang dikatakan pentas dunia, dimana diri sendiri adalah pelakonnya. dia hanya mampu berdoa kerana dia tahu Allah pasti punya perancangan yang lebih hebat buat dirinya. kerana dia yakin, Allah pasti tahu apa yang terbaik untuk dirinya kerana penciptaNya tak akan sesekali mengecewakan dia.

*****

Haziq merenung wajah mulus isterinya. dia berdoa keputusan yang dibuatnya tepat. dan dia berharap tiada hati yang terluka.

"abang kenapa nie? kenapa tengok saya macam tue?" Haziq tertawa melihat keresahan isterinya. disitu dia temui kebahagiaan, disitu dia melihat ketenangan. doanya biarlah rumah tangga yang dibina kekal hingga ke taman-taman syurga. 

teringat pada nasihat sahabatnya sebelum dia memilih titik noktah persoalan yang membelenggu hati dan fikirannya dalam satu tempoh masa yang panjang.

"cuma satu nasihat aku. kadang-kadang kau rasa kau sayang dan suka pada sesuatu tapi kau tak tahu sesuatu tue yang akan rosakkan kau. dan kadang-kadang kau rasa kau benci teramat dengan sesuatu yang lain tapi kau tak tahu sesuatu yang kau benci tue sebenarnya yang terbaik untuk kau. kau tak tahu tapi Allah swt Maha Mengetahui. ingat tue" Amir berlalu seraya menepuk lembut bahu Haziq Daniel.

******

"awak nak buat apa pergi farmasi nie? stok ubat yang pos dekat saya hari tue pun tak habis lagi. awak nak bukak farmasi baru ke apa nie?" Natasya kaget bilamana melihat suami yang menikahinya menyusun langkah memasuki farmasi yang tak jauh dari tempat mereka berdiri.

"sape kata saya nak beli ubat? saya nak beli pregnancy test lah, saya perasan dah dua bulan awak tak cuti solat. saya takut kalau awak pregnant jadi apa-apa kat anak kita sebab awak tue aktif sangat" Emeriz berkata lembut pada isterinya. mana tidak baru semalam Natasya memanjat menggantikan mentol lampu. bila dipersoal tindakannya katanya dia tak mahu menyusahkan Emeriz. 

terdiam Natasya, tidak disangka suaminya sangat prihatin pada tindak tanduknya. sehingga perkara sekecil itu pun Emeriz boleh perasan. Natasya terharu, ada butir halus yang keluar dari kelopak matanya.

"saya tahu awak terharu dengan saya tapi jangan la menangis kat sini sebab nanti orang kata kita tak beradab pulak kalau saya peluk awak tengah-tengah jalan nie" Emeriz memaut lembut pinggang isterinya seraya menjerit kecil tatkala jari Natasya mencubit lenggannya.

Natasya bahagia dengan pilihannya. Emeriz hadir saat peminangan Haziq ditolak. puas dia beristikharah memohon jawapan Allah kiranya Haziq jodoh buat dia namun sedikit pun tiada kelibat Haziq muncul. hatinya juga tiada buat Haziq. keikhlasan dan kesungguhan Emeriz memaut tangkai hati Natasya. hatinya juga mudah menerima cinta Emeriz. 

Haziq pula redha jika itu takdir Allah untuk dirinya. Salbiah hadir saat hatinya mula kosong dari nama Natasya. awalnya Haziq khuatir jika hadirnya Salbiah sekejap cuma, dia takut terluka lagi, dia juga takut akan melukai. kesungguhan Salbiah sentiasa hadir dibelakang Haziq, sokongan yang tanpa henti membuat hati Haziq mula berubah lembut. 

"cinta dan sayang boleh dipupuk, dan aku tahu aku boleh" pegangan Haziq saat mula memikirkan masa depannya dengan Salbiah.

*****

jodoh rahsia Allah. jangan sesekali menyesali tiap takdir yang tercatat buat diri. Allah tidak pernah kejam. jika Allah cepat makbulkan doa kamu bermakna Dia sayang padamu. jika Allah lambat makbulkan doa kamu Dia sedang menguji kamu. sekiranya Allah tidak makbulkan permintaan kamu bermakna Dia punya perancangan yang lebih hebat buatmu.

10 comments:

Sunah Sakura said...

da baca sampai habis...tapi kenapa kenapa kenapaaaa...kenapa akak kena baca ni? ahahaha...

mula2 cam pelik, kiera ni salah nama ke apa...rupanya orang lain... :p

aDisH.sHidA said...

erm baru leh baca...hehehe


erm mula2 akak dah konpius....kiera silap nama ke apa////huhuhu..rupa2nya masing2 kawen dengan org lain.

kay_are said...

ko memang suke wat cite cinta crossover camni eh? Tak silap aku ni dah kali kot hero ngan heroin last2 kawin ngan orang lain.. tapi betul r tu.. jodoh tu rahsia Tuhan kan..

Iffah Afeefah said...

Haha sme perasaan ngn sunah

geram ending ni

nk jugak ngn haziq

tapi jodoh kan

uwaaa sedih

happy eim said...

lain org..lain endingnya..

heee~~

fRaMe+LenSeS said...

Perghhhhhh.. Xtau nk kata. Ahahaha

Woofer Storm said...

anda punya bakat..

shida anwar said...

oh emeriz .. akak suka

kiera'sakura said...

Kak Sunah : sbb akak sunah kan akak kira tue yg suh bce..hihi

Kak Shida : hahahaha :p

Kay : nie yg terlintas dlm kpala aku..hihi

Iffah : hahahaha... meyh nk pinjamkn bahu :p

Eim : btol tue dear ;)

Nadh : sape suh kte :p

Achie : thanks

Kak Shida : emeriz jer? cerpennya? kihkihkih :p

MR & MRS MAKMUM said...

best

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...