Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

27 April 2012

Semua pun mampu

Assalamualaikum dan salam sejahtera

selingan : sejauh mana kesabaran, ketabahan dan keikhlasan seorang isteri bila tau suami dia sgt mengambil berat perihal perempuan lain? berkongsi kasih dan masa bersama perempuan lain hingga masa dia bersama keluarga sendiri terbatas. tak kira la siapa perempuan tue dalam hidup suami dia? saya terfikir bagi pihak Emelda dalam cerita Cinta Buat Emelda....

saya hanya memerhati dari jauh. mengikuti la jugak perkembangan dia walau saya tak pernah kenal siapa dia. dia sahabat rapat seseorang yang rapat dengan saya. dia baru putus cinta, saya tau sakit dan perit dikecewakan. saya faham, saya sendiri pernah alami walau semua orang kata setiap orang tak sama sakitnya, saya akuinya.

mungkin kerana pengalaman mengajar saya menjadi seorang yang kurang punya perasaan. ataupun lebih tepat. saya tak ada perasaan. ramai orang cakap saya macam tue, mungkin betul apa yang mereka kata. saya dikecewakan oleh seseorang dulu, lebih sakit bila hubungan telah diikat ke satu lagi level. banyak hati yang perlu dijaga, banyak kata yang perlu didengar, banyak luka yang terhiris dirasa. tapi saya bersyukur kerana kesakitan dulu membuatkan saya lebih menghargai setiap yang hadir selepasnya. kalau la saya terlalu mengikut parah dihati? Alhamdulilah Allah masih sayangkan saya. Dia pelihara hati, akal dan iman saya, Alhamdulilah.

lepas kisah pertama. saya juga kecewa dengan kisah kedua. lebih sakit bila diri dilempar dengan berbagai kata-kata. lebih perit bila hari-hari kena bersua muka kerana mencari rezeki dibawah satu bumbung yang sama. lebih terluka bila semua kesalahan diletakkan dibahu saya seorang. selesai ke semua masalah tue kalau saya lari dari semua tue? Alhamdulilah Allah hadirkan kasih sayang yang melimpah ruah saat tue, keluarga yang sentiasa ada dibelakang saya, sahabat handai, teman ofis, Kirin Selama Perak yang selalu marah bila saya menangis, Pakcik Imam yang tak penat memberi nasihat. kerana kasih sayang Allah dan mereka semua saya tak hanyut ditelan ombak kesedihan.

saya cukup tak suka tengok mereka sedih meratap pilu bila ditinggalkan kekasih. hilang arah bila dikecewakan. diri diabaikan bila hati dihiris luka. Ya Allah tolong la jangan macam tue. kenapa nak biarkan mereka gembira dengan kesedihan kita? tak terasa diperbodohkan diri sendiri ke? bila awak makin sedih dia lebih gembira sbb berjaya sakitkan hati awak. seseorang pernah kata pada saya "awak memang tak ada perasaan kan? awak kejam. saya tengok tak ada effect kat awak pun bila kita putus. awak boleh gelak senyum sepanjang hari sedangkan saya sedih rindukan hubungan kita dulu(walaupun dia yang nak tinggalkan saya)" dan saya rasakan kemenangan bila dia kata macam tue dekat saya. sesungguhnya saya dah berjaya buktikan walau ditinggalkan dia saya masih boleh gembira menikmati hati-hari saya. walau dalam hati hanya Allah yang tahu, tapi biarlah kesakitan dan kesedihan tue saya sorokkan jauh didasar hati.

kalau lah saya boleh katakan semua nie pada dia yang sedang kecewa tue. hargai diri awak sendiri. bangunlah kerana Allah masih menyayangi awak kerana itu Dia menguji awak, bersyukurlah bila diuji, banyak tersirat yang awak akan nampak nanti. awak terlalu istimewa untuk disakiti oleh dia, jadi jangan biarkan dia tertawa dengan setiap inci kesedihan awak. tunjukkan ketabahan dan kekuatan hati dan fikiran awak pada semua orang biarpun luka awak terlalu dalam. jangan izinkan dia berbangga dengan kesedihan awak. kalau lah saya boleh katakan pada dia...

saya bukanlah sempurna, tapi saya sedang berusaha mencari kesempurnaan tue..



 

4 comments:

Iffah Afeefah said...

Erm kekuatan perlu dicari kan kak

smngt akak buat akak lbih bahagia dr dlu kan?

happy eim said...

bukan nk kata apa, tp, masyarakat lebih suka salahkn ppuan kalau apa2 jadi..

kuatkan hati, Allah sentiasa ada dgn kita~~

kay_are said...

tiru aku wat selingan.. =p ape pun.. kalau takde perasaan.. cane ko leh berchenta?? so statement takde perasaan tu aku reject! ahakz! owh.. rupenye ade cite sedih sebelum ni.. ape pun sekarang ko dah hepi so tahniah!

kiera'sakura said...

Iffah : ye btol tue xblh duduk melangut saja tunggu kekuatan tue turun dari langit tanpa usaha apa2

Eim : sbb tue Allah jadikan perempuan lebih kuat dan tabah dari lelaki kan :)

Kay : suka hati ko je nk reject kan? hahahah

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...