Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

06 August 2011

Cemburu

Assalamualaikum semua....

.............................................................................................................

sedang senah sedap duduk bergoyang kaki bawah pokok rmbutan sambil menyedut udara segar dari sawah bendang depan rumahnya.. datang pulak si jenab nak motong stim...

"senah aku nak tanya ko nie, ko tak jeles ke tengok pakwe ko si leman tue bersembang bergurau senda dengan kengkawan pompuan die yang lain"

"si leman tue pakwe aku tapi ko pulak yang susah hati nie ngape jenab oii.. tp memandangkan ko dah terlanjur tanya aku nie kan.. meyh aku nak jawab kan.. leman tue manusia, ade hati perasaan ada live die sendiri.. bukan nya kulit telo yang boleh aku lukih-lukih perasaan die ikut suka hati aku"



"dah tue ko tak ade perasaan jeles ke senah, ko tak takut ke si leman tue orang laen rampas nanti"

"mcm nie la jenab.. hidup mati kita dah ditentukan Allah,, kita mesti percaya tiap Qada' Qadar yang dah ditentukan Allah untuk kita.. dan kita mesti percaya yang setiap apa yang Allah takdirkan untuk kita, itulah yang terbaik buat kita.. bab jeles tue pulak, andai perasaan tue datang dalam pala otak aku nie, aku cepat2 sujud mintak doa kat Allah hilangkan perasaan bukan2 tue sebab aku tau tue sume kerja syaitan yang nak menyesatkan umat Nabi Muhammad nie"

"dan lagi kalau keje ko asyik nak berjeles jer dengan pakwe ko tue baik ko tinggalkan kan aje la pakwe ko tue.. bila ko jeles tak tentu pasal tue maknanya ko tak percayakan die, kan susah hidup dalam tanda tanya dan kecelaruan hati nie..kang tak memasal ko dapat kad keahlian dari sepital tanjung rambutan tue nanti"

"dan lagi satu jenab, kalau kita berkehendakkan sesuatu kita mintak kat Allah, insyaAllah kalau tue yang terbaik untuk kita mesti Allah tunaikan. kalau tak tue maknanya Allah punya perancangan yang lebih hebat untuk kita. tinggal kita nie jer yang kena fikir guna akal yang waras jangan terlalu mengikut emosi dan hawa nafsu"

"ok senah, aku paham dah"

.............................................................................................................

perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan begitu juga sebaliknya.. kalau kita nak yang baik kita kena jadi terbaik dulu ye dak?... 

sekian...

wasalam~~

3 comments:

JIJI YU said...

kekadang yan gterbaek itu sedang disiapkan untuk kita..dan kita sedang memilikinya..

kiera'sakura said...

betoi tue ustad jiji.. :D

MR & MRS MAKMUM said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...