Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

09 August 2011

Environment vs Mood

Assalamualaikum semua…

Dalam banyak² , tesco lah tempat kerja yang paling kira rindu. Rindukan suasana kerja yang sangat menyeronokkan. Kerja pasaraya, banyak pengalaman yang kita boleh belaja..

SABAR melayan karenah customer , rakan sekerja, jugak orang atasan. Karenah customer la yg paling penat nk layan.. nak² pulak time musim barang² kawalan…

contoh minyak masak. Pernah kena maki, kene marah, macam² lagi lah.. tiap kali musim tue datang kitorang mesti dah lali dengar ayat nie..

“saya ada duit , saya boleh bayar”

COMMUNICATION SKILLS. Tak boleh nak cakap ikut sedap hati dan mulut jer.. kena selalu ingat yang “customer is always right” walaupun kadang² tue dah sah² cust. tue yang salah.

Kalau silap cakap alamat kena mengadap duty manager lah..
Pernah kawan kira kena minta maaf dan salam tangan customer depan kaunter customer service  sebab die tersalah cakap. Tapi kadang² salah pekerja tue jugak.. mulut lancang sgt berkata² sampai hilang budi bahasa.

Tapi kalau kita layan customer tue baik, confirm bila diorang soping, akan jadi regular customer kita. Mana tau untung boleh jadi calon menantu hahahaha(nie dah jauh menyimpang :p )

Banyak lagi lah sebenarnya..terpulang pada individu tue sendiri samada nak jadikan pengalaman tue sebagai pengajaran atau sebaliknya.

Tapi apa yang kira nak highlights kan.. kalau kita berada dalam environment dan team work yang bagus, happening semua yang pahit tue akan jadi manis. Yang susah akan jadi senang.. nak datang kerja pown rasa happy jer.

Walaupun kira dah lama berenti kerja tesco tapi bila datang soping kat situ still akan dilayan baik dan disapa kawan²  yang masih mengenali. Macam la peribahasa harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Kita buat baik, insyaAllah orang lain pun akan baik dengan kita.



Serius rindukan envoriment dan team work masa kat tesco dulu. Walaupun penat, gaji tak seberapa tapi sangat seronok.

6 comments:

shahjiehan said...

tesco mana ni? hahaha... sj pon pnh jgk..keje kat carefour!

Kira Sakura said...

SJ :-

tesco hyper kt sblh JJ tue.. byk pengalaman kn keje supermarket nie.. :D

Hafizin Jamil said...

ex tesco la nih..?haha

Unknown said...

lawonye ygn pipi kembong tu..ehehe

Hazwan Fadzil said...

kalau penguin mati meninggalkan apa?

Kira Sakura said...

H.J :-

cm gitu la cite nye..hihihi

JIJI :-

yg tue mmg cntik pown.. akak wan khadijah name die...

Hazwan :-

awk mmg ske jeles ngn penguin tue kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...