Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

16 May 2012

Kontrovesi anak?

Assalamualaikum dan salam sejahtera

dari entry saya yang lepas nie selain anak saya yang no tiga tue ramai jugak kawan-kawan saya yang confius bila saya gunakan panggilan 'anak' ehh jangan la pening..

sebenarnya diorang semua tue anak sedara saya, anak Along dan Kakak saya. Faiz dan Alya anak Along. Ika dan Afiq anak kakak saya. diorang kan darah daging saya, tak salah saya guna panggilan anak kan? bagi saya lagi mesra bila saya guna panggilan tue. selalu kalau saya nak larang diorang dari buat pape saya gunakan perkataan nie

"pergi sekolah agama, ustaz ustazah ajar apa? hormat orang tua jangan kurang ajar, dengar cakap opah tok ibu ayah mak abah, jadi anak yang baik. kalau macam nie gayanya bukan anak achik nie, bukan anak ibu ayah cam nie"

dan selalunya diorang dengar cakap dan terus tak nakal-nakal dalam seminit dua. lepas tue buat balik,, sabo jela =.=' kalau Along Kakak dan abang abang ipar saya pun selesa gunakan panggilan 'anak kamu' pada saya. 

"anak kamu dapat no 1 dalam kelas"
"anak kamu menangis nak cakap dengan kamu nie"
"tolong tengokkan anak kejap"

rasanya dengan Pakcik Imam pun saya bahasakan 'anak awak'. mungkin dari ayah dan mak sedara saya dulu pun kami guna panggilan "anak saya" jadi kami dah terbiasa.. nak menegur salah pun tak kekok. sekurangnya dia lebih hormat pada kami yang dah anggap dia anak. mesra macam anak sendiri, jaga bagai anak sendiri, sayang seperti anak sendiri, sakitnya anak tue sakitlah saya. dan saya pernah menangis bila orang lain buat bukan-bukan pada anak saya.


tengoklah tue bila cakap "jom ambik gambo dgn achik" semua pakat datang merapat sampai dah tak ada ruang kalau kurang sorang mula la ada yang bebai, yang buat muka sebek dia tak ada dalam tue..

ehh maaflah terlebih membebel lak kat sini. bukan emo pada komen yang lepas tapi saya hanya menerangkan hal yang sebenar ;) (jgn ada yg mintak maaf pasal komen lepas ye!!) tapi apa yang saya tau. anak-anak saya tetap sebahagian nyawa saya walau mereka hanya pangkat anak sedara saya.  

9 comments:

fRaMe+LenSeS said...

oo camtu ye? undur diri la camni.

*kurang kasih sayang :P ahahahahaha

shida anwar said...

sejuk hati encik imam...
*eh ada kena mengena tak*

Rozuan Ismail said...

wah, gituh nak kontroversi aje

Iffah Afeefah said...

Haha bgs gak kan cmtu

nk tgur xrase sgt sbb da anggp ank

ai like! Iffah ske entry ni. Y pnting budak laki tu muke cam akk skit

cikwahidaidris said...

oohh, macam tu rupanya. hehe

Nafisah Ruslan said...

comel je semuanya :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

hahaha..nadh undur diri.cehh tamak kasih sayang tul la nadh tu.

kiera..mak akak pun suka biasakan diri anak bila dia suruh pak sedara akak urus akak dulu.sweet je.tp dia dah meninggal ...huhu.

kay_are said...

ko pernah bagitau aku so aku takde r heran sangat sebenarnye.. cume agak jarang dengar orang panggil anak sedare die anak.. tu je.. huu

Woofer Storm said...

sy ramai anak..tapi semua anak buah..

#anak ni kurniaan tuhan,,sy nak ada anak comel2..tapi nak cari ibunya belum ditemui..kecian~

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...