Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

31 May 2012

Sungguh saya tak kuat

Assalamualaikum dan salam sejahtera 

saya tak kuat tapi kena jadi kuat demi nak tengok senyuman dan kebahagiaan dibibir dan wajah mama papa saya. pernah satu saat saya lelah berulang ziarah adik saya kat PLKN Balik Pulau saya gagahkan jugak panjat segala bukit tue dengan Nurul Iman saya demi tak nak mama papa saya susah hati fikirkan adik saya kelaparan dan susah kat sana. sungguh saya tak kuat tapi bila dengar suara layu dan berharap mama papa saya jadi kuat.

saya tak kuat menerima cacian, hinaan, makian dan tohmahan mereka dulu, sungguh sampai satu tahap saya rasa nak balas apa yang mereka buat. tapi saya kena kuat sabarkan hati. api lawannya bukan minyak. saya nak buktikan pada mereka, tiap apa yang mereka kata tak jadi kudis pada saya. akhirnya mereka sendiri sakit hati. Allah tue kan Maha Kuasa (teringat kt suara Pakcik Imam, ehh tetiba) :p

saya tak kuat berdepan dengan darah daging sendiri yang lantang menyindir kami sekeluarga. saya tak kuat tengok mama saya menangis. saya nak bangun marahkan mereka. tapi saya kena kuat bersabar, mereka darah daging saya dan saya lebih cintakan redha Allah berbanding kepuasan hati sendiri. saya buat seperti tak ada apa-apa walau hati saya menangis. saya jadi kuat depan mama dan adik badik saya sebab saya tak nak mereka terus hanyut mendengar bisikan syaitan. Allah murka pada mereka yang memutuskan persaudaraan. saya tak nak Allah murka pada kesayangan saya.

saya tak kuat untuk bangun memaut along benyah kakak dan adik saya bila mereka berdepan masalah. tapi saya tau saya kena kuat demi mereka. mereka kesayangan saya. jika saya turut sama hanyut dengan keperitan mereka siapa pulak nak bantu mereka untuk bangun? saya tak harapkan sesiapa hanya pada Allah dan diri saya sendiri. biarlah saya jatuh tersungkur dibelakang asalkan saya tahu mereka dah mampu bangun berlari sambil tersenyum.

sungguh saya tak kuat. tapi saya tau saya ada Allah yang memijamkan kekuatannya untuk saya. saya tau Dia ada. kerana itu saya kuat. Allah tak pernah zalim pada hambaNya cuma kita je selalu lupa kat Dia =.=' 
awak kalau awak rasa awak tak kuat, awak bergantung la pada Dia kat atas. mohon Dia pinjamkan untuk awak insyaAllah nanti mesti awak rasa awak lebih kuat dari mereka yang pecah rekod tarik lori tue, percayalah awak. tapi kan awak jangan pulak nanti bila awak dan berjaya bangun awak lupa pada Dia. nanti Dia tarik nikmat baru padan muka awak..hihihi.. 

apa yang ada pada saya pinjaman dari Dia, saya bersyukur bukan niat saya dan membangga diri cuma saya mendoakan kekuatan yang ada pada saya dapat mengalir pada awak jugak, Amin ;)


17 comments:

cik Anggur said...

akak pon takot gakla ~

Aing said...

sungguh aku juga tak kuat!

Unknown said...

muslimah harus kuat.. memang payah kan..kerana payah itu, bernilai syurga..T_T
moga kita sama2 kuat..
P/s-kiera untung masih ada kedua-duanya.. hargailah mereka.. U_U

Unknown said...

xkuat nk bace entry ni

sebak tetibe

tetttt

kay_are said...

tak tanye pun ko kuat ke tak rase nye.. =P bese r tu.. bile masalh datang.. banyak yang akan jadi lemah nak hadapi masalah tu.. aku camtu gak.. tapi ape pun.. hidup kne diteruskan..

Unknown said...

betapa besarnya sabar bila bace n3 nih...
sabar tu lah segalanya kan , :)

Anonymous said...

I wanted to thank you for this excellent read!!
I definitely enjoyed every little bit of it. I have you
book marked to check out new stuff you post…

Anonymous said...

It is perfect time to make some plans for the long run and it's time
to be happy. I have learn this submit and if I may
I desire to counsel you few fascinating issues or tips.
Maybe you can write subsequent articles relating to this article.
I want to learn even more things about it!

Anonymous said...

Thanks for some other informative web site. The place
else may just I am getting that kind of information written in such an ideal manner?
I've a project that I'm simply now working on, and I've been on the look
out for such info.

Anonymous said...

Awesome post.

Anonymous said...

Awesome blog! Is your theme custom made or did you
download it from somewhere? A design like yours with a few
simple tweeks would really make my blog stand out.
Please let me know where you got your theme. Cheers

Anonymous said...

Good article! We are linking to this great post on our site.
Keep up the good writing.

Anonymous said...

Someone essentially help to make critically posts I'd state.
That is the first time I frequented your web page and up to now?
I amazed with the analysis you made to make
this actual publish extraordinary. Great process!

Anonymous said...

Excellent post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!
Extremely useful info particularly the last part :) I care for such info
much. I was looking for this particular info for a long time.
Thank you and best of luck.

Anonymous said...

First off I would like to say great blog! I had a
quick question in which I'd like to ask if you don't
mind. I was curious to find out how you center yourself and clear your head before writing.
I have had a tough time clearing my mind in getting my ideas out there.
I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10
to 15 minutes are usually wasted just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints?
Appreciate it!

Anonymous said...

Greate article. Keep writing such kind of information on your site.
Im really impressed by it.
Hey there, You have performed a great job. I'll certainly digg it and for my
part recommend to my friends. I am sure they'll be benefited from this website.

Anonymous said...

I know this website presents quality dependent articles or reviews and extra information, is there any other website which gives such
things in quality?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...