Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Permulaan Pemberian

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

02 May 2012

Sudip Syakira : Spaghetti Pakcik Imam

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Cuti selalunya saya suka lepak kat rumah kalau tak balik kampung. kalau ada benda yang nak dibeli baru saya keluar jenjalan, entah la mungkin sebab saya dah terbiasa dari zaman sekolah papa tak kasi merayau. kalau dulu ramai yang tanya tak bosan ke saya duduk kat rumah sorang-sorang. saya kata tak.. broadband kan ada boleh online, dapur kan ada boleh masak, katil kan ada boleh tido, novel buku pun banyak boleh baca.. heeeee~~~ :D


pagi semalam sebelum keluar teman osmate saya sediakan adunan kek gula hangus kata Kak Shida kena perap 4 jam, sempat la nanti balik rumah saya kukus. tapi entah kenapa kek saya tak sama kaler dengan dia punya.kata Kak Miza kena tunggu gula tue sampai sejuk atau suam baru campur dengan adunan kek, silap saya kat situ la tue tuang time dia xbrape nak suam. tak pe la dah tau salah kat mana nanti xde la ulang salah yg sama kan *pujuk hati sendiri*. resepi kek gula hangus blh ambik dekat sini

sekarang nie Spaghetti dah jadi bahan wajib yang kena ada kat rumah saya. kalau tak tau nak makan apa, saya tumis jer kuah, rebus spaghetti dah siap. resepi asal dari Pakcik Imam. selalu saya guna spaghetti yang bulat-bulat panjang tue tapi hari tue tak tengok terbeli yang linguine punya. rasa dia tak sama, kenyang cepat bila makan...





Spaghetti Pakcik Imam

bahan-bahan :

bawang besar*
bawang putih*
cili kisar @ cili boh
daging @ ayam (potong kecik)
cendawan butang dalam tin
sos prego @ tomato puri
mee spagheti

*blander

cara-caranya :

1. tumis bahan-bahan yang dah diblander, dah naik bau masuk cili kisar. tumiskan. 
2. masukkan ayam @ daging dan cendawan, gaul sebati
3. tuang sos prego @ tomato puri
4. masukkan garam dan gula sbg penambah rasa.
5. rebus spaghetti dan toskan dan tuang kuah yang dah masak tadi atasnya.. Selamat mencuba :) 

*Pakcik Imam tue lagi pandai masak dari saya ;)

4 comments:

aDisH.sHidA said...

waaaaaaaaaaaah dah buat...eh kenapa sarang nya x bape nampak...kiera kukus ke nie...ok la tu mencuba kalau x salah kita tatau mana silap nyer..hehe


erm..dah lama x makan spghti...selalu sos buat je sendiri dah tk guna prego sebab tak bape nak pasti HALAL nya tu...hehe...

Iffah Afeefah said...

due2 pandai msk dr iffh

kay_are said...

aku pun tak reti masak sangat gak T__T tajuk tu nak tiru senduk fifi ke?

kiera'sakura said...

Kak Shida : itulah xpe laen kali tau dah kat mana silapnya..hihihi

Iffah : iffah pun pndai pe, tue kek tue...

Kay : hahahaha x kosa kau :p

Tabung Kiera'Sakura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...