Abi Uwais Menulis..

Satu Perjalanan Nadzri dan Syakira

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

04 October 2012

Berat Mulut

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

tadi jenjalan ke belog Kay_Are terjumpa entry lama pasal diri dia. ok terus dapat idea nak hupdate apa. memang selalu macam nie kot tatau nak hupdate pape pi jenjalan belog orang pastu insyaAllah datang la idea nak merapu apa..hihihi

seyes dulu saya seorang yang sangat pendiam. masa kat sekolah masuk tingkatan 3 saya jadi banyak bercakap sebab tergolong dalam kelas yang selalu buat bising. yela form two takmau belajaq rajin-rajin dapat result periksa akhir tahun memang dapat masuk kelas yang tak bape nak rajin belajaq la. padan muka hang kira... tapi sebab kena humban masuk kelas tue la semangat saya nak belajar rajin-rajin meningkat balik. Alhamdulilah sokmo la dapat no 1 dengan 2. kalau tidak mau nangis sampai mata buta @.@

ok dari kelas tingkatan 3 tue la saya dah mula banyak mulut. mula rajin mengacau orang lain tapi bila nak naik atas pentas sekolah still takde keyakinan diri. akan dok belakang tabir jela kalau kelas buat pape. tapi bab library saya memang A. ok lupakan pasal library yang banyak kenangan indah kat situ. lain kali pulak cerita.

masuk je PLKN sifat banyak mulut tue macam makin berleluasa je. dengan mudahnya saya menegur kawan-kawan yang satu dorm. dengan mudahnya saya tolong kengkawan yang macam dalam kesedihan tue. dan magicnya dengan mudahnya saya ke depan semua kengkawan untuk berkongsi memacam.

kalau dalam kelas pembentukan diri. tiap kali lepas sesi belajar separuh hari tue cikgu akan mintak beberapa wakil kelas ke depan untuk share apa point yang dapat untuk sesi yang baru selesai. dan saya pun tatau mana datang keyakinan tue muka saya la yang akan terpacak kat depan tiap kali sesi setiap hari. sampai pernah bila nak ujung-ujung kelas pembentukan diri cikgu She kata "saya nak orang lain pulak yang ke depan. saya tak nak Syakira, Qusyairi, Liana, bla bla bla dia sebut nama yang selalu ke depan dah" haaa see sampai cikgu pun dah takmo tengok muka saya dah kat depan tue.

Eh bukan cam tue la cikgu nak ajar yang lain pulak jadi yakin macam kami tue ha. tapi yang saya ingat saya pernah kata kat depan kelas "sebenarnya saya bukan lah nak bangga sangat berdiri kat depan nie bercakap dengan awak semua tapi sebab saya kesian kat cikgu bila dia panggil takde sape yang nak kedepan" ye sebab saya kesian cikgu tue dok tunggu memurid dia ke depan share point. tapi dari situ la saya dapat kukuhkan keyakinan berhadapan dengan semua orang. bersoal jawab dengan sesape pun. asal ada pembentangan kerja kumpulan nama saya la kena petik untuk bentang siap cikgu kata "ok saya tak nak syakira bentang, saya nak orang lain yang bentang" =.='

dan paling amazing bagi saya lah. lepas je sesi keluar buat kerja amal. saya lupa nama kelas tue apa =.= akan ada sesi share point apa yang kita dapat atau pape yang nak dikongsi dengan kengkawan kem masa kitorang berkumpul kat dewan makan lepas je balik dari ektibiti tue. bercakap depan cikgu cikgu, jurulatih dan kengkawan satu kem yang seramai 300 orang lebih tue kot adalah perkara luar biasa yang pernah saya buat. dan Alhamdulilah saya berjaya buat untuk beberapa sesi. bersyukur dengan kemampuan diri sendiri.  eh eh nie bukan saya nak bangga tau tapi saya nak share macam mana saya yang dulu punya la pemalu dan berat mulut boleh berubah jadi yakin dan banyak mulut. tapi macam entry cerita pasal PLKN je @.@

tapi Alhamdulilah berkat belajar dari situ lah saya menjadi Syakira Yaakub yang sekarang. kekadang sebab berat mulut jugak kita "dipijak" jadi usaha untuk tunjukkan diri awak tak mudah diambil kesempatan. tak mudah 'dimainkan'. usaha untuk nampak yakin kat depan semua orang sebab itu adalah asas untuk masuk ke alam pekerjaan. tapi ingat banyak mulut tak bermakna awak perlu jadi gedik untuk ambil perhatian orang lain.

  dah nak balik time nie, semua pun legam =.=

17 comments:

Izwa Kamaruddin said...

perubahan masa membuatkan kiter melakukan perubahan juga kan :)

Lydia Miza said...

akak pendiam smpi kawen pun.tp masa akak kerja tu akak asik kena buli je. pastu akak xde keyakinan diri. akak pki aura seri terus2 lak mulut peramah tak tentu psl smpi skrg.

nursuriani said...

huhuhuhuhu. daripada pendiam jadi bising erk. huhuhuhu. baru tau. tanya pada diri sendiri. bila plak aku nak diam walau sejam?? selain tido?? huhuhuhu

Everything's Everythings said...

Wahhh gagah berani jgua kau eh? ;D
aku dulu bila ada perbentangan ke apa.. mesti yg first tunduk muka =.="

Jna marcello said...

people changed ;))

Unknown said...

heee same cm iffah la akk ni

iffah dlu mmg pendiam.

org y dlu jmpe iffah skng msti terkejut tgk perubahan ketara

OKje said...

OKje pun suka kalau anak anak OKje berkeyakinan diri ni.... tapi nampaknya macam keturunan aje...penakut he..he... agaknya macamana nak membina keyakinan diri eh Shakira?

aku HaniAsyira said...

sy pulak dari seorang yg bising jadi diam pulak.. =)

Anonymous said...

sy bkn apa..mls la..haha.nk ckp pun mls.x pe la nnti sy cuba ckp mcm y akk ckp tu(eh,tua dri sy kn?sbb kak Noraim pggil akk kiera)hehe.Kesian kt lecturer x de spe nk keluar so sy keluar.hahaaa.

نورعيم said...

alaa alaaaa org tak suka la ckp2 dgn org tak kenal ni. terlampu berat mulut kak.

kalau dpn lect org tak suka tanya, tp belakang lect serangggg. haha.

vendoline said...

edy pn byk citer kat lib sekolah dlu.hehe syok ingt balik
wah plkn.miss plkn too

cik nana said...

pendiam n bising suka cakap2 ni kena ikut situasi jugak kan..hee

Anonymous said...

KA ikut mood tp ttp mesra dgn kawan2

Unknown said...

diam tu berisi ..
lagi bagus cakap bila perlu..
tapi kena jugak peramah kan..


aku xleh jadi pendiam, tapi bila ada masalah tetiba jadi "on silent" :P

lepakk.com said...

Masa dan usia mengubah segalanya.. Dulu saya pun takut nak cakap dengan perempuan ... Namun skrg dah beristeri pon..he

kay_are said...

entri mane? kne mintak kredit ni =P err.. baru aku tau ko terpilih plkn.. nampak sangat tak aktif time skola sampai kne panggil.. tapi bagus r sebab join bende2 camtu, sifat pendiam tu dah takde.. aku je masih pendiam lagi pemalu.. =P

tupperware_merah said...

diulangi!

sape yg kate ko tu lembut or pendiam, mohon bg no aku ke deme. sbb aku nk gtau deme yg ko ni sbnrnya garang mcm singa dan mg byk mulut bila dgn teman2 sekepala! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...